Skip to main content

Hallo,

Al een tijdje heb ik last van packet loss over het gehele netwerk. Alle bekabeling is nieuw en gecontroleerd. Ik heb geprobeerd om de modem te restarten, terug te zetten naar fabrieksinstellingen, en heb meerdere configuraties geprobeerd om problemen uit te sluiten.

Geteste configuraties:

Draadloos
Ubiquiti netwerk op 2.4 GHz / 5 GHz gescheiden, kanalen zijn uitgemeten en vrij

Bedraad
Minimale setup, alleen de experiabox v10 met (nieuwe) CAT6 kabel naar een PC met schone windows installatie

Helaas kom ik overal uit bij hetzelfde resultaat.
 


De modem gaat al wat jaartjes mee en is nog nooit vervangen. Op de momenten dat de packet loss optreed, kan ik ook niet in de settings pagina van de experiabox navigeren, zelfs niet bedraad, dus ik vermoed dat deze het heeft begeven.

Is er een KPN medewerker die mij misschien kan helpen aan een nieuwe modem?

Alvast bedankt!

Hoi @m0nsky, welkom hier. 

Met alles wat je doet ervaar je packet loss? Waar uit zich dat precies in? Want hier kan ik dat niet uithalen. Dit is een reply naar de Google DNS. Modem is wel al opnieuw opgestart of zelfs al gereset


Ik ga er van uit dat je duidelijkheid hebt. Ik heb geen reactie meer gezien. 


Hoi Bart,

De timeouts in mijn afbeelding duiden op packet loss. Verder krijg ik ook in bijvoorbeeld online games “packet loss” warnings, of wordt ik er zelfs uit geschopt om packet loss. Dit gebeurt op meerdere computers, zowel bedraad als draadloos. De modem is inderdaad opnieuw opgestart en naar fabrieksinstellingen teruggezet zoals ik in de beginpost heb omschreven, dit heeft niet geholpen.

Bij deze de volledige stats/result van een run die ik net heb gedraaid waarin je de packet loss kunt uitlezen, na twee weken is de situatie nog exact hetzelfde, hier valt niet mee te werken.

 


Dit ligt niet aan Google DNS, ik heb dit probleem bij elke host.
 



Ik heb hier een extra laptop met een schone Windows 10 image direct op de experiabox aangesloten en ervaar op elke pc/configuratie hetzelfde probleem.


Hallo @m0nsky,

Lijkt meer op een storing lokaal. Om dit uit te sluiten koppel alles los van de Experia Box en ping met een vaste UTP kabel een KPN DNS server. Wat is het resultaat?

 

Groet Bart (niet KPN Bart)

 


Maar je pingt nu naar DNS servers. Even een voorbeeldje, niet alle DNS servers reageren op ping verzoeken. Zo kan het dus lijken alsof je verlies hebt terwijl het niet zo is. Ik ben nu wel heel benieuwd naar winMTR metingen naar specifieke IP's, bijvoorbeeld van de gameserver die problemen geeft. Kun je die sturen?


@Bart_2020 
Bedankt voor je reactie, dit heb ik geprobeerd (zonder het draadloze netwerk aangesloten te hebben), en krijg hierbij hetzelfde resultaat.

@Bart_Z 
Een winMTR meting kan ik voor je regelen! Ik ervaar op dit moment bij elke host ongeveer 20-25 procent packet loss.

 

 


Hallo @m0nsky,

22% loss is slecht. 33 ms ping is ook niet best. Zonder zware belasting van de lijn zouden de ping-tijden naar de Google DNS server bij VDSL 16 ms en bij fiber 9 ms moeten zijn. Bij zware belasting bijvoorbeeld een speedcheck 190 ms geen loss van packets. Er is dus iets aan de hand, lokaal is al genoeg gecheckt, blijven router en lijn naar de centrale over. Hopelijk kan Bart_Z hier meer zien.

Groet Bart


Het is inderdaad niet goed. Het gaat gelijk al mis bij de eerste hop. Dat is in de Experia Box. Dus of die is het probleem. Of het zit in de aansluiting. Ik verwacht het eerste maar voor de zekerheid wil ik nog even weten hoe het modem is aangesloten op het hoofdaansluitpunt. Is dat met een ronde kabel van maximaal 2 meter zonder splitter? Zie je ook iets van corrosie? Als dat allemaal goed zit zal ik je een nieuw modem sturen. 


@Bart_Z 
Bedankt voor je reactie. Dit klopt inderdaad, geen splitter (een aantal jaar geleden verwijderd), ik heb de bekabeling net nog eens gecontroleerd, er zit niks los en kan niks van corrosie op de aansluitpunten vinden.


Dan gaan we een nieuw modem proberen. Deze is onderweg. Verdere informatie heb ik je privé gestuurd.