Skip to main content

Er zijn best veel topics met deze vraag maar ik kreeg voor mijn probleem geen concreet antwoord. 

 

Ik game via een cloud service genaamd GeForce Now. Hier betaal ik dan ook voor. Sinds een paar dagen ervaar ik verschrikkelijke packet loss van 2.5% (normalitair voor goede game ervaring moet dit onder de 1% zitten). Ik zit echt met mijn handen in het haar hoe ik dit moet aanpakken.

 

Bij mijn thuis hebben wij al meerdere wifi extenders die voor de rest het internet echt keurig hebben gefixt. Ik heb nu gewoon een stabiele verbinding behalve tijdens het gamen of wanneer ik wat probeer te streamen, dan ervaar ik zulke grote packet loss dat ik uit frustratie alles uitzet. Deze packet loss ervaar ik op wifi maar ook op ethernet. Zit geen enkel verschil in. Wat kan hier aan gedaan worden? 

Hey @Ashley E., welkom! Op het moment dat je verbinding wilt maken met GeForce Now gaat je signaal via verscheidene servers (hops) om uiteindelijk uit te komen op die van GFN. De packet loss kan dan ook op elk van die tussenliggende servers ontstaan. In de praktijk is het meestal een probleem van de gameserver zelf, maar zonder metingen kunnen we er niet echt wat over zeggen.

Wat je nodig hebt is het IP van de gameserver waar je mee verbindt. Vervolgens kun je met WinMTR en Pingplotter metingen doen. Daar komt dan uit waar de packet loss ontstaat. Let er wel op: als je ergens op de route packet loss ziet, maar op de hops erna zie je dit niet, dan is er geen sprake van packet loss. In dat geval gaat het om servers die niet reageren op pingverzoeken. Ze zetten de data wel door (waardoor op de volgende hops dus geen packet loss is) maar geven niet een signaal terug naar je programma om te laten weten dat ze dit gedaan hebben. KPN core-servers (beginnen o.a. met 139, 136 en 145) zijn van die servers die niet reageren op pingverzoeken.

Als er ergens packet loss te zien is, en op de hops erna is dezelfde of een ergere packet loss te zien, dan heb je echte packet loss. En ook de server gevonden waar het probleem zit.


Hoi @Erik_ Ik zat ook al te denken dat het misschien aan de gameserver ligt maar ik denk toch echt dat het probleem bij KPN ligt. Je zei dat de core-servers van KPN voornamelijk met 139, 136 en 145 beginnen. Ik probeer alleen de chromebook site te bezoeken: play.geforcenow.com en ik heb een packet loss van 75% van het IP adres 139.156.98.1001

Hop 1: modem van KPN
Hop 2: static.kpn.net
Hop 3: 139.156.98.100 75% Packet Loss

Hier tussenin heb ik heel veel Hops met allemaal 100% Packet loss

Hop 25: play.geforce.now 0% Packet Loss

Ik heb echt een duur abonnement bij jullie en wil wel waar voor m'n geld maar dit is het gewoon echt niet. Ik vind het ook niet klantvriendelijk dat er aan de telefoon tegen mij gezegd wordt dat ik ff TechDesk aan moet zetten (waar ik voor moet betalen!!) om hier hulp in te krijgen want de normale klantenservice gaat hier niet over. Hoe kan dit nou opgelost worden?


Meer bewijs dat het niet de gaming server is. Het is echt 100% KPN. Zelfs 50% Packet Loss om naar facebook te komen. Dit kan toch gewoon echt niet.

Na een tweede test werd er zelfs 74.6% Packet Loss bevonden om Facebook te bereiken.


Hoi @Erik_ Ik zat ook al te denken dat het misschien aan de gameserver ligt maar ik denk toch echt dat het probleem bij KPN ligt. Je zei dat de core-servers van KPN voornamelijk met 139, 136 en 145 beginnen. Ik probeer alleen de chromebook site te bezoeken: play.geforcenow.com en ik heb een packet loss van 75% van het IP adres 139.156.98.1001

Hop 1: modem van KPN
Hop 2: static.kpn.net
Hop 3: 139.156.98.100 75% Packet Loss

Hier tussenin heb ik heel veel Hops met allemaal 100% Packet loss

Hop 25: play.geforce.now 0% Packet Loss

Ik heb echt een duur abonnement bij jullie en wil wel waar voor m'n geld maar dit is het gewoon echt niet. Ik vind het ook niet klantvriendelijk dat er aan de telefoon tegen mij gezegd wordt dat ik ff TechDesk aan moet zetten (waar ik voor moet betalen!!) om hier hulp in te krijgen want de normale klantenservice gaat hier niet over. Hoe kan dit nou opgelost worden?

 

Ik heb even iets gemarkeerd in de quote van je bericht. Deze drie dingen geven aan dat er géén sprake is van packet loss, maar alleen van servers die niet reageren op pingverzoeken. Als dit echt 100% packet loss zou zijn geweest, dan was de verbinding ter plekke gestopt en had je nooit het eindpunt bereikt. Dit gebeurt echter wel. En het feit dat op de eindserver vervolgens 0% te zien is, geeft aan dat ook alle pakketjes netjes daar zijn aangekomen.

Het is pas packet loss als er op een bepaald moment een hop is die een loss-percentage heeft, en dat het vanaf dat punt op dat percentage blijft, of erger wordt tot en met het eindpunt aan toe. Om dan ook packet loss te bepalen moet je eerst kijken naar het eindpunt. Als op het eindpunt packet loss te zien is, dan ga je steeds een stapje terug om te kijken waar de packet loss begint.