Skip to main content

Ik ben bezig met een internetaansluiting voor een vereniging. Binnenkort komt de monteur langs om het geheel te installeren. Omdat de aansluiting in de straatkast nog gemaakt moet worden, ben ik even gaan kijken naar het ISRA punt. Nu zag ik dat daar maarliefst 20 aderparen op binnenkomen.

Bij de aanvraag van het abonnement heb ik niets met pairbonding te maken gehad, maar gezien de hoeveelheid beschikbare adres lijkt me dat dit geen probleem moet zijn. Op het netwerkadres is pairbonding ook mogelijk.

Kan de monteur dit alsnog doen bij de installatie? En zoja, zijn er extra abonnementskosten verbonden aan pairbonding? Het zou wel fijn zijn, want nu hebben we 4G ondersteuning (buitengebied)nodig en waarschijnlijk met pairbonding niet meer!

Ondanks de ISRA20 is pairbonding niet perse mogelijk. Te vaak heb ik een ISRA10, ISRA12 of ISRA20 gezien met vervolgens maar één ingelast aderpaar. Volgens mij is dat ooit als een soort toekomstvisie gedaan, liever één 100’er (met 100 aderparen) neerleggen om zo 100 panden te kunnen voorzien van een lijn dan twee 100’ers omdat er op enkele plekken ook een ISRA20 zit die mogelijkerwijs nooit gebruikt gaat worden. Dan is het makkelijker om die extra aderparen alsnog in te lassen en andere ongebruikte aansluitingen af te sluiten, scheelt ook flink in de kosten.

 

Als onze websites aangeven dat pairbonding mogelijk moet zijn dan kan dit wel in veel gevallen maar ook niet altijd, het komt soms voor dat er een foutje gemaakt is bij de administratie bij aanleg, als er nooit eerder op andere lijnen geleverd is dan wordt een dergelijke fout pas ontdekt bij levering.

 

Het beste is om even te bellen met 0800 0402, afhankelijk van de datum van de monteursafspraak kan dit misschien nog aangepast worden. Kans is echter wel dat dit zorgt voor vertraging aangezien er naast werkzaamheden in de kabelverdeler ook werkzaamheden in de hoofdverdeler plaats moeten vinden. Daarbij kost zo'n administratieve omzetting ook met enige regelmaat wat tijd waardoor de levering mogelijk vertraging oploopt. Je kan zoals ik zei eens bellen met de klantenservice, misschien kunnen die helpen, anders de monteursafspraak afwachten, het heel even doen met een enkele lijn en 4G om vervolgens alsnog de snelheid om te zetten via MijnKPN. Je gaat er wel extra voor betalen.

 

Om wat voor abonnement gaat het eigenlijk? Is het een KleinZakelijk abonnement? In dat geval moet er gebeld worden met 0800-0403, dat is de zakelijke klantenservice.

 

Wat misschien ook nog kan maar dat reikt ver buiten mijn vakgebied is de combinatie van meer dan twee lijnen om de gewenste bandbreedte te halen. Hoe dit precies werkt en of dit nog een optie is kan ik je niet zeggen, misschien mijn collega's van de zakelijke helpdesk wel. Ik weet wel dat het aanbod er is maar waar dit onder valt weet ik oprecht niet.

 

Kleine sidenote om teleurstelling voor te zijn: mocht het zo zijn dat er meerdere aderparen ook daadwerkelijk zijn ingelast in de grondkabel maar tussen het ISRA en de kabelverdeler zitten defecten in deze kabel waardoor er maar op één lijn geleverd kan worden dan worden deze andere lijnen niet hersteld. Mocht er een defect zijn tussen hoofdverdeler en kabelverdeler dan zijn er vaak nog mogelijkheden om op een ander aderpaar tussen deze twee te werken.


Dank voor het zeer uitgebreide antwoord! Helemaal duidelijk. Ik ga de afspraak gewoon afwachten en het geheel werkend krijgen (dat is nu het belangrijkste) en zal met de monteur eens overleggen hoe het zit met de mogelijkheden rondom pairbonding. Gezien het een erg trage lijn (max 5 mbit) is lijkt me de 4G oplossing het beste, maar vragen kan altijd, nietwaar?


Vragen kan zeker! Mogelijk kan de monteur gelijk de overige aderparen doormeten om te kijken of het mogelijk is. Indien nodig kan de monteur dan ook gelijk aderparen laten blokkeren als deze bijvoorbeeld niet ingelast zijn of defect blijken te zijn.

 

Omdat dit niet tot het standaard takenpakket hoort van de installatie bestaat de kans dat de monteur hier wel kosten voor rekent, afhankelijk van de tijd die nodig is. Alle 20 aderparen doormeten is echter tijdrovend en dit kan 30 tot 45 minuten duren. 


Check hier.

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Weet je de mogelijkheden en snelheden.


Check hier.

https://tele2-fpi-info.fourstack.nl/

Weet je de mogelijkheden en snelheden.

Die klopt dus niet altijd wat pairbonding betreft. FPI Info haalt de info direct uit KPN systemen. Als er echter in onze systemen staat dat pairbonding mogelijk is maar blijkt dat in de praktijk de aders niet zijn ingelast dan klopt het systeem en daarmee die website ook niet. Voor de single-line snelheden is die site vrij accuraat en ik gebruik deze zelf ook nog wel eens maar wat pairbonding betreft kan enkel een kopermeting gedaan worden om definitief uitsluitsel te geven.


@NHendriks , Als de gegevens op die site niet kloppen dan kan ik als klant wel om bonded vragen, word de boel in gang gezet en komt men er ter plaatste achter dat het niet kan, ze gaan nog steeds niet even ter plaatse kijken of de systemen kloppen.

Zo kan mijn moeder DSL afsluiten in haar huis gebouwd in 2018, alleen toen ze het aanvroeg (na ja ik eigenlijk) kon het toch niet, de koper kabel is niet doorgetrokken naar haar huis ze moest maar op glas, is dus Ziggo geworden, mijn moeder hoeft geen internet, ze wil alleen TV en telefoon, scheelt bij Ziggo toch bijna 20 euro ten opzichte van KPN, simpelste abbo.


@NHendriks, Als de gegevens op die site niet kloppen dan kan ik als klant wel om bonded vragen, word de boel in gang gezet en komt men er ter plaatste achter dat het niet kan, ze gaan nog steeds niet even ter plaatse kijken of de systemen kloppen.

Klopt, zo loopt de procedure ook en dat is ook wat ik bedoelde, heb het al vaker gezien dat er een tweede lijn mogelijk zou moeten zijn volgens de administratie maar dat er überhaupt maar één aderpaar aanwezig is. Dan wordt pairbonding een beetje lastig.