Skip to main content

Hoe leg ik de vraag tot regelen pairbonding voor aan KPN? Vlg medewerker aan de lijn is sneller internet niet mogelijk met onze koperlijn. Van vrienden hoor ik nu dat dit wel mogelijk is via pair bonding. Maar daar had de helpdeskmedewerker blijkbaar nog nooit van gehoord.

Pairbonding is niet op elk adres mogelijk. Je kunt het ook niet aanvragen. Het computersysteem van KPN weet of er op uw adres pairbonding mogelijk is. Indien dat mogelijk is word er automatisch een monteur aangestuurd die pairbonding bij u komt installeren. Dit gebeurt als u een sneller abonnement afsluit.


Pairbonding is alleen mogelijk als er 2 aderparen in het huis aanwezig zijn, als er maar 1 ader paar in het huis aanwezig is kan dit helaas niet. Mocht die er wel zijn dan kan de omzetting naar Pairbonding zeker wel aangevraagd worden, dit word niet automatisch omgezet door het systeem bij KPN. En dan pas komt er een monteur om de aanpassing te doen in de Centrale & Bij het huisadres zelf.


Hoe leg ik de vraag tot regelen pairbonding voor aan KPN? Vlg medewerker aan de lijn is sneller internet niet mogelijk met onze koperlijn. Van vrienden hoor ik nu dat dit wel mogelijk is via pair bonding. Maar daar had de helpdeskmedewerker blijkbaar nog nooit van gehoord.

Hallo @jogr , kijk in MijnKPN bij internetabonnenenten welke internetsnelheden er bij jou mogelijk zijn, is er ook een hogere snelheid mogelijk dan je nu hebt kun je dan aanvinken en bestellen.

Succes.

 


Pairbonding is alleen mogelijk als er 2 aderparen in het huis aanwezig zijn. Mocht dit het geval zijn dan kan de omzetting naar Pairbonding zeker wel aangevraagd worden, dit word niet automatisch omgezet door het systeem. En dan pas komt er een monteur om de aanpassing te doen in de Centrale & Bij het huisadres zelf.

Vrijwel iedere woning heeft twee aderparen aanwezig, zelden zijn ze ook beiden ingelast.

 

Er is een tijd geweest dat pairbonding niet geleverd werd omdat het nog niet toegepast werd, ook is er een tijd geweest dat het niet geleverd werd in verband met corona om het aantal monteursbezoeken te beperken. Tegenwoordig zal indien er een hogere snelheid aangevraagd wordt automatisch overgegaan worden op pairbonding indien één lijn de abonnementssnelheid niet kan leveren en pairbonding mogelijk is op het adres. Mocht je nou net in de tijd gezeten hebben dat pairbonding tijdelijk niet geleverd werd en het is wel mogelijk dan wordt er inderdaad niet standaard alsnog een monteur aangestuurd, dit heeft ook te maken met de monteurscapaciteit. Er kan echter wel een dragerwissel ingeschoten worden van VDSL naar Bonded VDSL, de zogenoemde leverstraat zorgt er dan voor dat er een monteur langs komt en de gehele infra-structuur voorbereid wordt.


Als de lijn inderdaad 2 ader paren heeft is via de klantenservice maar dan even naar de verhuisafdeling vragen. Die kunnen dat activeren op je lijn. Andere afdelingen kunnen dit niet/lastig zonder monteur


Pairbonding is niet op elk adres mogelijk. Je kunt het ook niet aanvragen. Het computersysteem van KPN weet of er op uw adres pairbonding mogelijk is. Indien dat mogelijk is word er automatisch een monteur aangestuurd die pairbonding bij u komt installeren. Dit gebeurt als u een sneller abonnement afsluit.

Dit weet het systeem van KPN dus niet. Deze info krijgen ze niet door. Automatisch wordt de goedkoopste mogelijkheid geselecteerd om jou de snelheid te bieden die je aan je hebt gevraagd. Haal je de snelheid niet dan komt er pas een monteur die dit voor je aan zet. 2 koperparen kosten namelijk meer geld als 1

Zeg je de lijn op en ga je naar een andere provider die ook via kpn diensten levert dan is weer vergeten dat je pairbonding hebt. Dit wordt niet geadministreerd of gecommuniceerd verder richting de provider die de aanvraag doet en zo kom je dus in deze situatie terecht dat je op 1 aderpaar werkt.

Ik kan niet wachten tot er hier ooit toch glasvezel komt.. zucht dat zo zoveel gezeur oplossen


Zeg je de lijn op en ga je naar een andere provider die ook via kpn diensten levert dan is weer vergeten dat je pairbonding hebt. Dit wordt niet geadministreerd verder richting de providers.

Volgens mij zijn KPN en XS4ALL de enige providers die überhaupt pairbonding leveren. Andere providers doen dit helemaal niet. 


Zeg je de lijn op en ga je naar een andere provider die ook via kpn diensten levert dan is weer vergeten dat je pairbonding hebt. Dit wordt niet geadministreerd verder richting de providers.

Volgens mij zijn KPN en XS4ALL de enige providers die überhaupt pairbonding leveren. Andere providers doen dit helemaal niet. 

XS4ALL bestaat sinds vandaag niet meer, je kunt geen klant meer worden bij xs4all, bestaande klanten worden volgend jaar omgezet naar KPN @Nick83 


Jawel bij problemen met een lijn kan dit door monteurs gewoon aangevraagd worden. Ik weet dat kpn wholesale dit gewoon doet. Daar vallen contracten via andere partijen als budget alles in 1 en de oude Telfort lijnen onder. Ook freedom dsl levert over die route en ook daar is pairbonding mogelijk


Als de lijn inderdaad 2 ader paren heeft is via de klantenservice maar dan even naar de verhuisafdeling vragen. Die kunnen dat activeren op je lijn. Andere afdelingen kunnen dit niet/lastig zonder monteur

Geen enkele afdeling kan dit zonder monteur. Voor pairbonding is een monteur altijd verplicht vanuit de leverstraat omdat er het een en ander omgezet moet worden in de infrastructuur en er mogelijk ook nog een ISRA vervangen moet worden. Ookal vraagt een storingsmonteur een dragerwissel aan en wordt alles al voorbereid in huis zal er toch een monteur ter plekke moeten komen om te bekijken of de pairbonding-lijn ook stabiel in dienst komt.

Dit weet het systeem van KPN dus niet. Deze info krijgen ze niet door. Automatisch wordt de goedkoopste mogelijkheid geselecteerd om jou de snelheid te bieden die je aan je hebt gevraagd. Haal je de snelheid niet dan komt er pas een monteur die dit voor je aan zet. 2 koperparen kosten namelijk meer geld als 1

Zeg je de lijn op en ga je naar een andere provider die ook via kpn diensten levert dan is weer vergeten dat je pairbonding hebt. Dit wordt niet geadministreerd of gecommuniceerd verder richting de provider die de aanvraag doet en zo kom je dus in deze situatie terecht dat je op 1 aderpaar werkt.

Ik kan niet wachten tot er hier ooit toch glasvezel komt.. zucht dat zo zoveel gezeur oplossen

Hier klopt niets van en ik rectificeer het graag even.. Het systeem van KPN weet precies of er pairbonding mogelijk is of niet, onze administratie bevat precies hoe veel aderparen er binnen liggen, hoe veel er ingelast zijn en hoe veel niet, of er op meerdere aders ook daadwerkelijk pairbonding mogelijk is of niet, of er aders defect ooit gemeld zijn en ga zo maar door. Naar mijn weten is KPN ook de enige provider in Nederland die pairbonding aanbiedt, bij aanbieders zoals Budget, Online of Tele2/T-Mobile zul je dus sowieso geen pairbonding krijgen. Dit heeft ook met kosten te maken, een wholesale provider krijgt dan feitelijk dubbele kosten omdat er niet één maar twee lijnen gehuurd moeten worden.

 

Jawel bij problemen met een lijn kan dit door monteurs gewoon aangevraagd worden. Ik weet dat kpn wholesale dit gewoon doet. Daar vallen contracten via andere partijen als budget alles in 1 en de oude Telfort lijnen onder. Ook freedom dsl levert over die route en ook daar is pairbonding mogelijk

Volgens mij weet je niet precies hoe KPN Wholesale in elkaar steekt. Er zijn onwijs veel ‘smaken’ waarin wholesale mogelijk is en partijen zoals Budget hebben een compleet ander contract dan Freedom of T-Mobile met hele eigen afspraken. Ja, een monteur kan tijdens een bezoek een dragerwissel naar pairbonding laten inschieten, dit zien we wel eens als een V-Plus lijn te veel last heeft van ruis op hoge frequenties, dan krijgt de klant met pairbonding een stabielere verbinding. Hier gaan wel een aantal dagen overheen voor dit verwerkt is.


@NHendriks Wat daar staat klopt absoluut.

Er is alleen bekend welke koperparen er in gebruik zijn op het israpunt en waar die uitkomen aan de KPN kant (zie Irma) maar dit wordt verder compleet genegeerd door KPN bij je aanvraag

Wat de vorige provider heeft geleverd krijgt KPN niet te zien net als de storingen historie bij de oude provider blijft.

Is er om technische redenen zo als een defect aderpaar waardoor via de andere kant van de koperring geleverd moet worden voor bonded gekozen dan is dat verder ook niet geadministreerd.

Maar ik snap dat kpn liever niet heeft dat dat publiek bekend is.

Dit gaat 10 van de 10 keer ook mis bij een oplevering van een nieuwe lijn op een bestaand adres die om dergelijke redenen omgezet is.

En ja de verhuisservice werkt prima om hem om te zetten. Wanneer de aders er in liggen is dat met enkele uren geregeld. Via de monteurs route kan het inderdaad enkele dagen duren. Maar dat is omdat dat een heel ander intern traject is.

Ik weet precies hoe wholesale werkt alleen soms kies ik er voor om niet verder op de materie in te gaan als nodig. Er wordt niets geadministreerd anders als welk koperpaar waar zit. En had je bonded maar is het niet meer in gebruik door zo een geintje dan zomaar zijn dat het tijdens een routine opschoonklus of issue bij een andere abonnee los gekoppeld wordt in de kast. Dan verdwijnt het dus ook uit irma

En verder hoef jij je baas niet te verdedigen. 


 

@NHendriks Wat daar staat klopt absoluut.

Er is alleen bekend welke koperparen er in gebruik zijn op het israpunt en waar die uitkomen aan de KPN kant (zie Irma) maar dit wordt verder compleet genegeerd door KPN bij je aanvraag

Ik kan niet in Irma dus ik kan dat soort zaken niet zien. KPN kan echter veel meer zien dan alleen de lijnen die nu in gebruik zijn, Kanvas is een zeer uitgebreid register waar precies in verwerkt staat wat is ingelast en wat er mogelijk is maar ook waar een ISRA ooit geplaatst is bijvoorbeeld. Als ik mijn adres op zoek in Mara dan krijg ik bijvoorbeeld gewoon te zien dat pairbonding mogelijk is. Nou zijn beide aderparen rot en worden niet meer hersteld want glasvezel dus 

 

Wat de vorige provider heeft geleverd krijgt KPN niet te zien net als de storingen historie bij de oude provider blijft.

Ligt er volledig aan, meldt een provider een probleem in de infrastructuur dan wordt er een KPN monteur gestuurd, als deze constateert dat een aderpaar defect is en de verbinding omgezet moet worden dan wordt dit gewoon in Kanvas verwerkt. De storingen waar wij niets mee te maken hebben krijgt KPN natuurlijk niet te zien, dat heeft ook met regulatie van de ACM te maken.

 

Is er om technische redenen zo als een defect aderpaar waardoor via de andere kant van de koperring geleverd moet worden voor bonded gekozen dan is dat verder ook niet geadministreerd.

 Jawel, dit wordt direct in Kanvas verwerkt.

 

Maar ik snap dat kpn liever niet heeft dat dat publiek bekend is.

Ik snap niet wat je hiermee wilt zeggen?

 

Dit gaat 10 van de 10 keer ook mis bij een oplevering van een nieuwe lijn op een bestaand adres die om dergelijke redenen omgezet is.

Dat is gewoonweg niet waar. KPN kan precies zien welke aders in gebruik zijn, of er nog vrije aders beschikbaar zijn en of die vrije aders ingezet kunnen worden voor diensten zoals bijvoorbeeld pairbonding. Het zijn dan monteurs geweest die hun wijzigingen niet hebben doorgegeven waardoor Kanvas vervuild raakt. Daar gaat het wel eens fout.

 

En ja de verhuisservice werkt prima om hem om te zetten.

Voor de voorkant, ja. Voor de achterkant nee. 

 

Ik ben oprecht wel benieuwd naar je bronnen..


Kanvas is niet inzichtelijk voor de provider KPN, dat is een netwerk dingrtje. de provider KPN moet het met IRMA doen en krijgt niet die gegevens. Verder levert KPN al sinds bijna 2 jaar nagenoeg geen pairbonding voor nieuwe lijnen. Wanneer mogelijk vinken ze dit niet aan. Dat is een intern beleid.


Kanvas is niet inzichtelijk voor de provider KPN, die moet het met IRMA doen en krijgt niet die gegevens.

Nogmaals: ik ben benieuwd naar je bronnen want naar mijn idee klopt er niets van wat je zegt.


Als je de structuur van KPN weet en waarom dit zo is ( netwerk deel is KPN netwerk, en dat is volledig afgeschermd van de provider KPN) dan weet je dat ik gelijk heb. 

Mijn bronnen zijn eerste hand


Als je de structuur van KPN weet ( netwerk deel is KPN netwerk, en dat is volledig afgeschermd van de provider KPN) dan weet je dat ik gelijk heb. Wie mijn bronnen zijn is niet belangrijk. Maar kanvas is de. Netwerk dingetje. De rest werkt met IRMA

Met glasvezel misschien wel ja, met koper is het toch echt een heel ander verhaal. KPN Netwerk heeft niet met het kopernet te maken, misschien in de aanleg ervan dat het is uitbesteed naar hen maar het kopernet is nog steeds in eigen beheer. Ik kan gewoon de monteursingang Infra bellen en die kunnen gewoon in Kanvas kijken (waarom zouden we anders de helpdesk ‘Kanvas Informatie’ hebben?). Op glas kunnen ze inderdaad wat minder zien maar op koper is dat een heel ander verhaal.

 

En bronnen zijn wel belangrijk, naar mijn idee sta je nu namelijk onzin te verkondigen en ik zou graag zien bij wie ik daarvoor mag zijn.


Ook koper is netwerk qua verantwoordelijkheid. Ik zou maar eens bijscholing aanvragen.

Overigens Als je IRMA hoort weet je welke hoek ik zit.

Ga lekker kerst vieren ipv je druk te maken.


---

Ga lekker kerst vieren ipv je druk te maken.

Jammer van deze zin want ik vond het juist een interessante discussie.


---

Ga lekker kerst vieren ipv je druk te maken.

Jammer van deze zin want ik vond het juist een interessante discussie.

Inderdaad . Heb me er ook al aan zitten ergeren. Sowieso heb ik moeite met zijn manier van iets zeggen.


---

Ga lekker kerst vieren ipv je druk te maken.

Jammer van deze zin want ik vond het juist een interessante discussie.

Inderdaad . Heb me er ook al aan zitten ergeren. Sowieso heb ik moeite met zijn manier van iets zeggen.

En ik heb moeite met de houding van kpn richting consumenten. 

Wie mijn bronnen zijn is helemaal niet relevant omdat ze kloppen.


 

 

 

En ik heb moeite met de houding van kpn richting consumenten. 

Wie mijn bronnen zijn is helemaal niet relevant omdat ze kloppen.

Dus we moeten jou maar op je blauwe ogen geloven? Sorry dat gaat te ver. Je bent niet de alwetende!!


Dat pretendeer ik nergens. Dat maak jij ervan en het lijkt alsof je daar geïrriteerd over bent.

Alleen zijn we hier nu een topic aan het vervuilen en daar is de klant niet mee geholpen. Die zit nog steeds zonder pairbonding. On topic graag

Bel de klantenservice geef aan dat je verhuist en vraag bij de afdeling waar je uit komt even of ze pairbonding aan willen zetten. Dagje later werkt het als de lijn actief is. Zo niet blijft het 1 aderpaar

 

Admin: kleine taalgebruik aanpassing


Hoi @jogr, welkom op het forum! Als pairbonding mogelijk is op jouw adres, dan kun je pairbonding krijgen door je abonnement aan te passen naar een hogere snelheid. Als die hogere snelheid niet haalbaar is over een lijn, dan wordt de boel overgezet naar pairbonding. Maar, dat hangt dus wel af van of er pairbonding beschikbaar is op jouw adres. Dat wil zeggen dat er dan zowel een tweede aderpaar aanwezig moet zijn, en dat dit tweede aderpaar ingelast moet zijn. Zoals @NHendriks ook al aangaf.

 

Wij kunnen dit voor je nakijken, en ook helpen met de omzetting als het nodig is. Vul hiervoor je forumprofiel in en reageer hier als je dit gedaan hebt. 

Â