Skip to main content

Ik heb KPN Internet ADSL met pair-bonding (VDSL). Mijn Experia Box modem geeft een bonding total rate van 58631 (upload) en 219493 (download).

Met diverse speedtest websites (waaronder die van KPN), heb ik vrij constant 54Mbps upload, dus so far so good.

Maar mijn download-snelheid komt niet hoger dan 71Mbps, bedraad of wifi, PC of smartfoon of tablet, maakt niet uit.

Ik heb alles geprobeerd… alles losgekoppeld, alleen een beraadde verbinding met mijn test-pc, Experia Box gereset naar fabrieksinstellingen en herstart. PC herstart. Andere kabel. Andere Experia Box poort. Maar consequent hooguit 71Mbps download.

KPN postcode check geeft een max download snelheid 200Mbps voor mijn adres. Volgens de bonding-rate haal ik dat dus wel, maar volgens de speedtests niet. Mis ik iets? Wordt mijn verbinding door KPN op een andere manier begrensd?
 

 

 

Weet je toevallig welk abonnement je hebt?

Dit lijkt op het 50Mb abonnement. Wij hebben thuis namelijk een 50Mb pakket en halen ook precies 70Mb. 
 

zoja, dan zou een upgrade voldoende moeten zijn voor de hogere snelheid. Als je dat al had dan zal iemand van KPN zelf even een kijkje moeten nemen


Helaas kan ik nergens vinden wat onze snelheid zou moeten zijn. Oorspronkelijk (3 jaar geleden) was het ‘max 40’, maar sindsdien zijn er VDSL verbeteringen geweest, de snelheid is omhoog gegaan, maar de prijs ook. Het abo heet nu ‘Internet’, en daar zit geen snelheid bij vermeld, en geen upgrades/opties zijn beschikbaar (een ‘oude’ abo vorm blijkbaar).

De enige alternatieven nu zijn zgn “Hussle" abo's (tja, wie bedenkt die belachelijke namen?) van 100/10 en 200/20, maar met die zou ik dus in uploadsnelheid (wat voor mij heel belangrijk is) fors achteruit gaan.

Maar goed, dan toch de vraag: waarom is de bondingrate zo veel hoger dan de daadwerkelijke downloadsnelheid? Waar is het probleem cq de begrenzing?

 


Denk net als mijn voorganger dat je gewoon een 50/5 verbinding hebt, de upload word normaal niet gekapt alleen de download snelheid, jij zit lekker met die upload.

 

Als je wil kan je naar die Hussel, maar let wel op als je nu compleet voordelen hebt, de hussel voordelen zijn niet zo voordelig meer, en vergelijk de prijs goed.


Ik heb het idee dat iedereen over de vraag heen leest:

Waarom is de bondingrate zo veel hoger dan de daadwerkelijke downloadsnelheid? Waar is het probleem cq de begrenzing?

De “Actual Rate” per lijn x 2 lijnen is de totale bondingrate. De modem zegt die verbindingssnelheid van 219493 kbps te hebben, maar waar wordt het dan beperkt?

Overigens, ter info, mijn ‘Internet’ abo kost een paar euro meer dan de Hussel 50/5, maar minder dan Hussel 100/10. De KPN Helpdesk kon niet uitleggen wat het verschil is tussen mijn ‘Internet’-abo en de nieuwe ‘Hussel’-abo.


Een moderator gaat dit zeker oppakken.  Vul  je profiel helemaal in met klantnummer etc dan kunnen ze meteen voor je aan de slag.  Dr wachttijd is momenteel een een dag of twee. 


Ik heb het idee dat iedereen over de vraag heen leest:

Waarom is de bondingrate zo veel hoger dan de daadwerkelijke downloadsnelheid? Waar is het probleem cq de begrenzing?

De “Actual Rate” per lijn x 2 lijnen is de totale bondingrate. De modem zegt die verbindingssnelheid van 219493 kbps te hebben, maar waar wordt het dan beperkt?

Overigens, ter info, mijn ‘Internet’ abo kost een paar euro meer dan de Hussel 50/5, maar minder dan Hussel 100/10. De KPN Helpdesk kon niet uitleggen wat het verschil is tussen mijn ‘Internet’-abo en de nieuwe ‘Hussel’-abo.

Je modem is momenteel verbonden op de maximale snelheid die de lijn naar je huis kan bieden. Oftewel, je abonnement wordt beperkt verderop bij KPN. vergelijk het met een dikke buis die naar je huis ligt en KPN die op die moment de kraan op een kwart open heeft staan. 
 

technisch kan de verbinding dus veel meer aan, alleen je abonnement (zeker het oude internet instap pakket) laat op dit moment gewoon niet meer toe. 

je hebt zeer waarschijnlijk een oud abonnement (die 40/4), die is in de jaren langzaam aan verhoogt naar 50/5 (wat op glasvezel 70/70 is en op dsl, indien beschikbaar 70/30 of 70/60. 
 

upgraden naar een nieuwe pakket is dan meestal de oplossing 


je hebt zeer waarschijnlijk een oud abonnement (die 40/4), die is in de jaren langzaam aan verhoogt naar 50/5 (wat op glasvezel 70/70 is en op dsl, indien beschikbaar 70/30 of 70/60. 

 

Bedankt voor je antwoord.
Enkele vragen:

  • Waarom betaal ik dus een dik jaar meer voor mijn ‘40/4’, dan de huidige 50/5 Hussel abo? Wat is het verschil?
  • Als ik overstap op Hussel 50/5, krijg ik dan nog steeds 71/54?
  • En als ik ‘upgrade’ naar een Hussel 100/10, wat wordt dan mijn (werkelijke) snelheid (gebaseerd op mijn bondingrate hierboven)?

 

 

 

 


1: oude abonnementen hadden een andere prijs, snelheid is omhoog gegaan maar contract was anders dan de huidige hussel abonnementen

2: snelheid blijft dan hetzelfde. 
3: ongeveer 120/60 (want geen ristrictie op upload). De 120Mb haal ik namelijk op glasvezel bij een 100/10 abonnement van de buren (ook geen hussel, dus daar ben ik wel redelijk zeker van)

 

Ik weet niet 100% zeker of de 200Mbps ook onder de oude abonnementen al verkocht werden of dat dit een hussel only abonnement is. 
 

Probeer eens bij mijnKPN in te loggen, daar zou je moeten kunnen zien wat voor pakket je hebt. 
 


Probeer eens bij mijnKPN in te loggen, daar zou je moeten kunnen zien wat voor pakket je hebt. 

 

Staat alleen “Internet”, niks over snelheid.


Probeer eens bij mijnKPN in te loggen, daar zou je moeten kunnen zien wat voor pakket je hebt. 

 

Staat alleen “Internet”, niks over snelheid.

Die gemeten 70 Mbps TCP/IP snelheid Download terwijl de (bonded) DSL lijnsnelheid op ruim 100 zit is wel vaker te zien geweest.

Er zit ergens een snelhiedsbeperker (knijper) in de KPN infrastructuur die abonnement differentiatie mogelijk maakt. Ook bij glasvezel, daar is namelijk je glasvezelsnelheid 1000 Mbps of meer tussen jouw huis en de centrale. KPN activeert afhankelijk van je abo een bepaald snelheids profiel (die knijper dus) op jouw verbinding actief.

Uit eindelijk is dit een kwestie van handel en capaciteitsdeling, want je zit sowieso met velen op 1 kanaal richting de hoofdknooppunten. Als je uit eigen beweging verlengt of overstapt, dus je oude contractsvorm ongedaan maakt, maak je in feite een nieuwe deal, dus de kaarten opnieuw geschud en KPN zal soms ook nog iets moeten doen. In jouw geval heb je werkend bonding met 200Mbps. Maar je betaald denk ik minder dan wat nominaal voor KPN Hussel 200/20 kost. Men kan b.v. die tweede lijn aan iemand anders verbinden en jouw nog steeds 50/5 of 100/10 leveren. 2 abo’s levert wellicht meer op dan 1 met hoge snelheid. Maar ligt er maar aan of er in jouw buurt anderen zijn die nieuwe KPN klant zouden willen worden. Misschien totaal niet en zijn er ruim voldoende DSL lijnkaarten/poorten. Dan kan KPN simpelweg wachten totdat je een nieuw contract aangaat, waarmee ze dan wellicht van een oud contract verlost zijn en jouw weer voor een jaar vastgelegd hebben. Wellicht ben je voormalig Telfort klant. Laat anders maar eens je opbouw van je abo / kosten zien in jouw MijnKPN.


Beste @Scottrick, welkom! Ik zie inderdaad dat jij 50/5 Mbit/s kunt halen met je huidige abonnement. Dat verklaart waarom er meer binnenkomt dan dat je daadwerkelijk haalt. Daarnaast zie ik dat je gisteren contact hebt gehad en dat er morgen een monteur komt. Mocht er iets aan de hand zijn met je verbinding, dan ga ik er vanuit dat de monteur dit oplost! 


@Marcia_ Bizarre dan dat ik al ruim een jaar meer voor 50/5 betaal dan nieuwe klanten voor dezelfde snelheid betalen?


@Marcia_Bizarre dan dat ik al ruim een jaar meer voor 50/5 betaal dan nieuwe klanten voor dezelfde snelheid betalen?

Dat is niet heel vreemd. 
 

Je hebt een oud internetabonnement en deze heb je de afgelopen jaren niet verlengd met een aanbieding. Het loopt dan met de oude voorwaarden door. Toen je het abonnement afsloot betaalde je vermoedelijk rond de 38/39 euro per maand.  Elk jaar komt er een tariefsverhoging + inflatiecorrectie overheen. Door de jaren heen kan het dus inderdaad zo zijn dat je iets meer betaald dan een nieuwe KPN klant. 


Het 40/4 abonnement is in 2018 naar 50/5 verhoogd.
 

technisch gezien kan je lijn 200Mb/s bieden, maar  omdat je nu een internetabonnement van 50Mb hebt (en 70Mb binnenkrijgt, wat ook klopt), ga je die 200 pas halen als je verlengt naar een nieuw Husselcontract en de extra snelheid optie van 200Mb aanzet. 
 

Ben benieuwd of de monteur het kan herstellen. Je krijgt immers de snelheid waarvoor je nu betaald


Inmiddels weten we dat er twee topics zijn hierover. En dat er aan gewerkt wordt.


Inmiddels weten we dat er twee topics zijn hierover. En dat er aan gewerkt wordt.


Nee @Joep1965, het zijn aparte onderwerpen. De ene gaat over een storing (CRC-errors en wegvallende verbinding), deze gaat over snelheid en pair-bonding.

 


Het één is het gevolg van het ander. 


Het één is het gevolg van het ander. 

Nee @Joep1965, de pair-bonding verschil heb ik al heel lang.  De storing heb ik sinds +/- een maand, en het werd de laatste dagen exponentieel erger. Inmiddels hebben anderen hierboven verklaard dat de pairbonding weliswaar boven de 200Mbs komt, maar dat de begrenzing aan de KPN-kant ligt, op basis van mijn abo.


Ah, ik zie inderdaad dat je nog een ander topic hebt. Advies is het om het bij één van beide te houden:sweat_smile:

@Marcia_Bizarre dan dat ik al ruim een jaar meer voor 50/5 betaal dan nieuwe klanten voor dezelfde snelheid betalen?

Dat is niet heel vreemd. 
 

Je hebt een oud internetabonnement en deze heb je de afgelopen jaren niet verlengd met een aanbieding. Het loopt dan met de oude voorwaarden door. Toen je het abonnement afsloot betaalde je vermoedelijk rond de 38/39 euro per maand.  Elk jaar komt er een tariefsverhoging + inflatiecorrectie overheen. Door de jaren heen kan het dus inderdaad zo zijn dat je iets meer betaald dan een nieuwe KPN klant. 


Het 40/4 abonnement is in 2018 naar 50/5 verhoogd.
 

technisch gezien kan je lijn 200Mb/s bieden, maar  omdat je nu een internetabonnement van 50Mb hebt (en 70Mb binnenkrijgt, wat ook klopt), ga je die 200 pas halen als je verlengt naar een nieuw Husselcontract en de extra snelheid optie van 200Mb aanzet. 
 

Ben benieuwd of de monteur het kan herstellen. Je krijgt immers de snelheid waarvoor je nu betaald

Dit klopt helemaal! 


Nu dat ik dit weet, ben ik overgestapt op Hussel 50 met behoud van snelheid. Erg jammer dat ik dit niet eerder heb geweten - ik heb afgelopen zomer KPN hierover gebeld, maar de Helpdesk kon mij toen niet vertellen wat het verschil tussen mijn abo en Hussel was noch of ik mijn uploadsnelheid bij Hussel zou houden… ik durfde daarom mijn abo niet aan te passen en heb dus bijna een jaar onnodig meer betaald.


Dat is wel erg jammer om te lezen dat de helpdesk je destijds niet goed geïnformeerd heeft:disappointed_relieved: . Gelukkig scheelt het niet heel veel, maar alle beetjes helpen natuurlijk! Goed dat het nu is aangepast 🙂.