Skip to main content

Ik heb sinds jaren een internet + bellen thuis standaard (52,24 euro/mnd), de download snelheid is ongeveer 70 Mbit/s  (DSL)

Op mijn KPN was echter te zien dat overstap naar Hussel internet 200Mbit/s slechts 50 euro was !! (+2 euro vast bellen).  

Daarom via KPN XL (videobellen) gevraagd of dat kon op mijn adres, antwoord : jazeker

Daarom meteen via KPN XL Hussel 200 besteld.

Echter na een dag moest ik een afspraak voor een monteur inplannen om de aansluiting aan te passen.

(paired bonding ?) 

Ook werd twee dagen later een nieuw modem opgestuurd : Experia Box V10.

Nu mijn probleem : mijn huidige configuratie bestaat uit Experia Box V10A + zwarte Experia WIFI versterker (bovenverdieping.)  Deze werken beide in mesh WIFI. 

Mijn V10A ondersteund paired bonding niet , is dit correct ?

De toegestuurde V10 heeft echter niet de mogelijkheid voor mesh (is dit juist !), dus voor mij is dat niet een geschikte oplossing. 

Wat nu :

  • bestelling terugdraaien en blijven op 70Mbit/s
  • bestelling veranderen naar Hussel 100Mbit/s ,( kan deze snelheid nog zonder paired bonding ?) en bestaande installatie houden.
  • een andere oplossing, ik wil nml. niet de Experia Box V10 met minder mogelijkheden. 
  • Hoe dit eventueel terug te draaien, c.q. veranderen ?   

Je gaat inderdaad een v10 krijgen bij pairbonding. Icm experia wifi gaat de wifi van deze v10 uit. Je zal nog een wifipunt nodig hebben. De monteur die pairbonding aan komt sluiten kan dit voor 39,50 plaatsen, eenmalige kosten, dan heb je wel de snelheid die je besteld hebt.

Zelf zou ik kiezen voor 2 van deze punten, een experia wifi is namelijk minder goed. Dan heb je wifi6 punten in huis en ben je klaar voor de toekomst.

De v10 is doet niet onder voor een v10a, alleen heeft het dus geen mesh. Je gaat er wel 1 internet poort op vooruit.

Anders zou je de upgrade moeten annuleren, dan hou je wat je nu hebt.


Dit klinkt inderdaad alsof er overgegaan wordt op pairbonding. KPN heeft sinds een maand of twee het beleid, omdat in zo'n situatie de Experiabox niet meer mee draait in het zogenoemde ‘OWL’-netwerk kan de monteur kosteloos een Superwifipunt plaatsen om te compenseren voor het verlies van de wifi van de V10a of Box12. De situatie vereist namelijk het wegnemen van de V10a om hier een V10 te plaatsen. De V10 gaat geen OWL-software krijgen helaas.


Nog een vervolgvraag :

Is het mogelijk voor de monteur om de nieuwe V10 dezelfde SSID en Wireless key te geven als de te vervangen V10A, zodat niet alle instellingen in huis hoeven te worden veranderd (vooral de HP printer is zeer gevoelig voor elke verandering en werkt nu goed).


Dat moet zeker kunnen, de kans bestaat dat het systeem van KPN dit al automatisch doet maar zeker weten doen we het nooit. De monteur kan dit gelukkig wel allemaal regelen.


@Soeradj 

Deze (4e) extra internetpoort zal dan meteen bezet worden door een bij de V10 geplaatst noodzakelijk Wifi punt.

@Soeradj , @NHendriks 

Een andere optie zou een Fritzbox zijn  , geschikt voor pairbonding, kopen of huren. Maar die zal waarschijnlijk niet geplaatst/ingesteld worden door de KPN monteur.

 


Dat is correct. Een Fritzbox 7583 is inderdaad ook een optie, deze is bij KPN te huren voor €7.50 per maand en dat is inclusief Service Plus. De Experia-wifi die je nu hebt werkt hier wel mee maar zal niet samenwerken, dan zal er een Fritzrepeater aangeschaft moeten worden welke ook bekabeld aangesloten wordt. Als de Fritzbox bij KPN gehuurd wordt dan zal hij deze ook gelijk installeren omdat dit dan in plaats van een Experiabox V10 is. Het nadeel is echter dat er op dit moment een wijziging open staat tot de verbinding op pairbonding geleverd is, daarna kan de Fritzbox pas besteld worden en dan zal die door jezelf geïnstalleerd moeten worden.

Ik zou aanraden om het eerst met de V10 te doen, het schijnt dat er iets in de firmware van de 7583 niet helemaal lekker zit wat nog wel eens voor uitval op een pairbonding lijn kan zorgen. Helaas is er bij Fritzbox geen alternatief.

 

Er zijn echter nog wel andere alternatieven mogelijk binnen de vrije modemkeuze zoals bijvoorbeeld een Zyxel DSL-modem. Deze heeft geen routerfunctionaliteiten dus dan zal er een eigen router achter moeten. Als je alleen internet afneemt is vrijwel iedere router geschikt, als je ook interactieve tv afneemt is de keuze helaas wat kleiner omdat er maar weinig routers zijn die dat volledig ondersteunen.