Skip to main content
Vraag

Pakket voor glasvezel mist de rode kabel. De gele (ethernet)kabel wel ontvangen

• March 2, 2026
  • 2 reacties
  • 36 keer bekeken

Goedemiddag,

Vandaag ik heb ik pakket van KPN ontvangen (dit was wel heel snel geleverd trouwens:) ) in mijn nieuwe woning voor internet via glasvezel. De handleiding vermeld dat er een gele (ethernetkabel) en rode kabel (telefoonkabel) bijgeleverd zou moeten zijn, er zit alleen een gele kabel in het pakket. 

Mijn aansluiting wordt vrijdag 6 maart pas geactiveerd, vanmiddag heb ik alvast de handleiding gevolgd. Wanneer ik de stappen die bij de mij geleverde modem horen volg heb ik maar 1 kabel nodig. In de video wordt de rode kabel gebruikt, maar dit wordt wel de Ethernetkabel genoemd. Maar omdat de aansluiting nog geactiveerd is, kan ik niet testen of de gele kabel ook volstaat. 

Klopt het dat ik alleen de gele (ethernet) kabel nodig heb en kan ik vrijdag de modem gewoon hiermee aansluiten? 

Ik hoor het graag. 

Mijn nieuwe adres = xxxxxx xx, in xxxxx

Admin: gegevens verwijderd i.v.m. privacy 

2 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • March 2, 2026

Als je glasvezel hebt heb je in principe alleen de netwerkkabel nodig om op het glasvezelpunt aan te sluiten.

Op de modem/router vind je 1 of 2 groene telefoonpoorten en daar kun je je vaste telefoon op aansluiten als je die hebt.

Denk er bij een volgende keer reageren géén privé gegevens in een topic te vermelden

Haal ze weg als het kan in je eerste reactie. ​@lean_en_jetske 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@lean_en_jetske . Welkom hier.

Wat een timing, eerst de sleutel van je nieuwe woning en meteen een doos techniek om mee te spelen. ;)

Bij een glasvezelaansluiting wordt in de regel inderdaad een rood patchkabeltje meegeleverd. Dat kabeltje is bedoeld voor de verbinding tussen het glasvezelkastje, ook wel FTU of glasvezelpunt genoemd, en het modem. In sommige handleidingen wordt dat kabeltje in een andere kleur getoond, wat het er niet duidelijker op maakt. Pin je dus niet vast op de kleur.

Een filmpje zegt meer dan duizend woorden. Heb je onze installatie video al gezien? 

Mocht je na het zien van die video nog vragen hebben, stel ze gerust!