Skip to main content

Hoi,

Ik kreeg vanmiddag rond 15:00 een mail van kpn dat m'n huidige internetaansluiting stopt en dat ik een mail van Roamler kan verwachten voor het inplannen van een afspraak.

Die komt dan een glasvezelkastje ophangen.

Nu is het zo dat dat kastje er allang hangt, maar ik er voor gekozen heb om vooralsnog het koperen netwerk te gebruiken.

Dat is door KPN ook zo ingesteld nadat ik allerlei problemen kreeg met m'n WiFi.

Ik was/ben op de hoogte dat ik een keer over moet stappen, maar dat kon toen nog wel 1 of 2 jaar duren.

Ik dacht: Nou dat laat ik dan wel weten als Roamler mailt.

Nu krijg ik net een mailtje dat er al een pakketje onderweg is. (Goh, wat zou dat toch zijn)

Kan ik die kostenloos aannemen/terugsturen en de monteur annuleren. (Als die mailt)

Iemand meer dit "probleem"?

MVG,

Eric

Glasvezel of koper maakt totaal niet uit wat de wifi betreft.  Dus wat dat betreft kunt u gerust overgaan naar glasvezel.  Sterker het is zeer onverstandig om nu niet over te gaan want het is nog maar de vraag of u later kosteloos over kunt gaan.


Ja, dat snap ik.

De vraag was:

"Kan ik die kostenloos aannemen/terugsturen en de monteur annuleren. (Als die mailt)

Iemand meer dit "probleem"?"


Probleem is dat als je nu weigert er later kosten aan verbonden kunnen zijn om je te laten omzetten.

Tevens wordt koper niet meer onderhouden dan wel gerepareerd dus houdt die dingen ook in je achterhoofd 


Nu krijg ik net een mailtje dat er al een pakketje onderweg is. (Goh, wat zou dat toch zijn)

Kan ik die kostenloos aannemen/terugsturen en de monteur annuleren. (Als die mailt)

MVG,

Eric

Je kunt daarvoor beter bellen met de klantenservice via 0800-0402.


Hoi Roos,

Het omzetten kunnen ze op afstand. 

Dat hebben ze gedaan nadat ik internet storingen had omdat mijn router (ongevraagd) op glasvezel was gezet.

Ik wil graag nog even op koper blijven omdat ik anders nu m'n router in de meterkast moet zetten omdat mijn aansluiting nu daar zit ipv in de huiskamer.

De bekabeling ligt er nog niet, dat staat gepland voor volgende maand. (Komt hak en breekwerk bij kijken)

Dus de hardware zit er EN is getest.

Nu ik er zo over denk, ik heb sinds een paar weken weer last van internet-storingen.

Enfin, neemt niet weg dat KPN waarschijnlijk dingen op aan het sturen is, die ik al heb.

Toch bedank. (Jij ook Joep)

De vraag was:

"Kan ik die kostenloos aannemen/terugsturen en de monteur annuleren. (Als die mailt)

Iemand meer dit "probleem"?"

 

 


Nu krijg ik net een mailtje dat er al een pakketje onderweg is. (Goh, wat zou dat toch zijn)

Kan ik die kostenloos aannemen/terugsturen en de monteur annuleren. (Als die mailt)

MVG,

Eric

Je kunt daarvoor beter bellen met de klantenservice via 0800-0402.

Die verwijzen me naar Roamler via het bandje... 

Zal nog es proberen... 


Haha, ik dacht dat ze nog tot 22:00 uur bereikbaar zouden zijn, maar dat is 20:00 uur. (Vernam ik na 2 minuten in het "gesprek")

En de chatservice bestaat ook niet meer??

Morgen nog maar es proberen.

Ik laat nog wel weten wat er uit gekomen is.


Ik vermoed dat met omzetting naar glasvezel klanten zich simpelweg moeten schikken in de planning van het netwerkbedrijf die wellicht ook de andere “achtergebleven” aansluitingen in de wijk omzet naar glasvezel. (De uitschakeling van “koper” zal compleet voor een hele wijk worden doorgevoerd).

En geen rekening gehouden zal worden met individuele situaties waarbij gebruikers hun eigen interne netwerk niet op orde hebben. Heb je straks simpelweg geen internet meer, als je er niet in mee gaat.


Ik vermoed dat met omzetting naar glasvezel klanten zich simpelweg moeten schikken in de planning van het netwerkbedrijf die wellicht ook de andere “achtergebleven” aansluitingen in de wijk omzet naar glasvezel. (De uitschakeling van “koper” zal compleet voor een hele wijk worden doorgevoerd).

En geen rekening gehouden zal worden met individuele situaties waarbij gebruikers hun eigen interne netwerk niet op orde hebben. Heb je straks simpelweg geen internet meer, als je er niet in mee gaat.

De uitschakeling voor koper gaat niet op wijkniveau maar op adresniveau. Elk adres dat een glasvezelaansluiting beschikbaar heeft (zoals hier in de woning) wordt uitgeschakeld. Dit is ook terug te zien via de postcodechecker op www.kpnnetwerk.nl

Roamler is in opdracht van de provider KPN bezig om hun actieve aansluitingen te migreren van DSL naar glasvezel voor de eerste grote hoeveelheid adressen die uitgeschakeld gaan worden vanaf begin 2023.

@Eric met een c Het heeft geen nut om zaken te weigeren of terug te sturen. Als je echt van mening bent dat het nu niet mogelijk is om de glasvezelaansluiting te gebruiken dan zal de Roamler monteur dit ook moeten constateren en terug melden aan KPN. En dan nog zal er eerder een verplaatsing worden aangevraagd (indien technisch echt noodzakelijk) dan dat je adres uit de koper-migratie wordt gehaald. Verplaatsing van de afspraak met Roamler, tot na volgende maand is wellicht wel een optie maar dat zal je echt met hen moeten bespreken.

 


Okay, das duidelijk, ik heb even gecheckt en over 5 maanden gaat de koper hier uit.

Ik kijk wel hoe het loopt. 

Even ter verduidelijking: mijn glasvezel aansluiting zit in de meterkast. Mijn huidige internetaansluiting komt rechtsteeks binnen in de huiskamer. Ik heb daar geen loze leiding liggen ofzo.

Dit had ik al aangegeven voordat de glasvezel binnen was. Tijdens het schouwen.

De beste man vertelde mij dat dat wel kon, maar dat ik voor de kosten (graven, hakken, boren, uurloon) zou opdraaien. Zou uiteindelijk maar een paar honderd euro kosten...

Daar heb ik voor bedankt.

Nu is de planning dat ik via de meterkast; bovenverdieping, door bestaande leidingen, weer bij de huiskamer uit kom. Ik zal de ontvanger toch fysiek moeten inpluggen.

Daarbij komt dat ik de router absoluut niet in de meterkast wil. Dat is funest voor m'n WiFi.

Komt goed hoor, er zal wel een registratie-fout gemaakt zijn bij het plaatsen EN testen van mijn nieuwe glasvezel-aansluiting, waardoor ze denken dat ik dat nog niet heb.

Bedankt voor het meedenken.

Mvg, Eric

 

 

 


@Eric met een c 

Nee, er is geen misverstand denk ik. Het witte passieve kastje dat alleen de afwerking vormt van de glasvezelkabel, is wel bekend bij KPN.

Roamler doet namelijk alleen adressen waar die aansluiting al binnen zit. Wat zij bedoelen met ophangen van een glasvezelkastje, is het actieve deel dat er op gezet wordt. Die met de lampjes. Die zal je (naar ik aanneem) niet hebben.


De uitschakeling voor koper gaat niet op wijkniveau maar op adresniveau. Elk adres dat een glasvezelaansluiting beschikbaar heeft (zoals hier in de woning) wordt uitgeschakeld.

Het is maar net hoe je het bekijkt.  Men zal het wel “zo goed mogelijk” per adres “willen” doorvoeren.
Maar als het de bedoeling is om het systeem uiteindelijk gewoon op te heffen, wordt de druk op klanten zodanig opgevoerd, dat ze wel “moeten”. 

Vroeg of laat trekt men echt gewoon de “koper stekker eruit”.
Dat heb ik van kennissen namelijk al vernomen. Wordt het internet abonnement eenzijdig door de provider beëindigd, bij uitblijven van een opdracht voor migratie naar glas.


Zo, opgehelderd.

Na wat op en neer gebeld te hebben zijn we (KPN; Roamler en ondergetekende) tot de volgende conclusie gekomen.

Omdat ik het hele glasvezelkastje niet eens van stroom heb voorzien, gaat KPN er van uit dat ik het niet heb omdat ze het niet uit kunnen lezen. Vervolgens hebben zij Roamler ingeseind om dat te fixen en meteen het glasvezelkastje opgestuurd.

Op dat doosje staat" LET OP! Zit er al een glasvezelkastje op het aansluitpunt? Laat dat kastje dan zitten en stuur dit nieuwe kastje gratis terug. Wij hergebruiken het. (Zie de Plug&Play kaart van het glasvezelkastje)"

in principe heb ik nog 5 maanden de tijd, maar ik heb met medewerker van KPN afgesproken dat ik binnen een maand m'n bekabeling op orde heb.

Op het moment van inpluggen (voeding er op) gaat mijn aansluiting automatisch over naar glasvezel.

Als het goed is, is er ook geen opvolging van Roamler als ik daar nu gewoon geen afspraak maak.

Het is nu even afwachten wat er ontploft als ik over een paar weken m'n netwerk inplug. 😬 Maar ik heb er alle vertrouwen in.

MVG, Eric.

(Kan ik deze draad nu ergens afsluiten?)

 


(Kan ik deze draad nu ergens afsluiten?)

Zou ik niet doen, want je weet helemaal niet of alles verloopt zoals afgesproken?? 
(Afgaande op eerdere berichten van vergelijkbare situaties alle reden om het huist NIET af te sluiten en alert te zijn op wat komen gaat).