Skip to main content

Voor bij ons thuis zijn we van plan om de experia box v12 kunnen halen.

alleen een “simpele” vraag: is het mogelijk om makkelijk een pi Hole (op een Raspberry pi) aan te sluiten? 

net zoals als op de  experia box v10.

 

mijn excuses als er nog onduidelijkheden zijn, vraag gerust

 

Voor bij ons thuis zijn we van plan om de experia box v12 kunnen halen.

wat bedoel je  hier?

als je nu een werkende v10 hebt, krijg je geen v12

 

 

alleen een “simpele” vraag: is het mogelijk om makkelijk een pi Hole (op een Raspberry pi) aan te sluiten? 

net zoals als op de  experia box v10.

 

mijn excuses als er nog onduidelijkheden zijn, vraag gerust

 

 


mijn excusses dat ik zo laat reageer, was het eigenlijk een beetje vergeten.

wij hebben nu thuis een experia box v9, maar Het is namelijk zo dat het abonnement bij KPN binnen kort afloopt. en kunnen we het abonnement “veranderen” zodat we de experia box v12 krijgen.

 

Ik weet zelf dat op de experia box v9 je de DHCP server niet uit kan zetten/ veranderen zodat de Raspberry pi als DHCP server kan werken. 

gaat dit namelijk wel met de experia box v12?


Hallo @sebasdt , een thuis-abonnement loopt niet af, dat wordt stilzwijgend verlengd voor onbepaalde tijd met de opzegtermijn van 1 maand.

Of ben je soms een oud-Telfort-klant, dan zou het kunnen zijn dat je eventueel een nieuw modem krijgt, maar dat is allerminst zeker, want de recente modems kunnen door KPN ook van KPN-firmware voorzien worden.

 


mijn excusses dat ik zo laat reageer, was het eigenlijk een beetje vergeten.

wij hebben nu thuis een experia box v9, maar Het is namelijk zo dat het abonnement bij KPN binnen kort afloopt. en kunnen we het abonnement “veranderen” zodat we de experia box v12 krijgen.

 

Ik weet zelf dat op de experia box v9 je de DHCP server niet uit kan zetten/ veranderen zodat de Raspberry pi als DHCP server kan werken. 

gaat dit namelijk wel met de experia box v12?

Weet ik ook niet, de trend is dat die bruikleen modemrouters meer en meer fool-proof en/of simpeler in gebruik en/of uitgekleed worden. Voorbeeld is b.v. dat je tegenwoordig bij KPN WiFi geen apart SSID voor 2.4GHz resp. 5GHz kan hebben.

Je kan beter zorgen dat je zo weinig mogelijk spullen/functionalteit van KPN gebruikt, want meestal kost het een hoop gedoe om die dingen te laten doen wat je wilt, voordat je ueberhaupt dus je eigen pihole met DHCP+DNS enz kan gebruiken. Gebruik alleen DSLmodem en stel DMZ in zou ik zeggen.


Je krijgt alleen een ander modem als je modem kapot is. Niet als je abonnement is afgelopen en je dit aanpast naar Hussel ofzo.


Weet ik ook niet, de trend is dat die bruikleen modemrouters meer en meer fool-proof en/of simpeler in gebruik en/of uitgekleed worden. Voorbeeld is b.v. dat je tegenwoordig bij KPN WiFi geen apart SSID voor 2.4GHz resp. 5GHz kan hebben.

Je kan beter zorgen dat je zo weinig mogelijk spullen/functionalteit van KPN gebruikt, want meestal kost het een hoop gedoe om die dingen te laten doen wat je wilt, voordat je ueberhaupt dus je eigen pihole met DHCP+DNS enz kan gebruiken. Gebruik alleen DSLmodem en stel DMZ in zou ik zeggen.

 

bedankt hiervoor! zal kijken wat er mogelijk is. 


Omdat ik deze vraag ook een tijdje geleden had kwam ik terecht op het forum. Helaas is er geen antwoord gegeven op de vraag, maar ik heb het uitgezocht. Voor nieuwe bezoekers :

PiHole werkt uitstekend op de box 12. Zelf heb ik de voeding via de usb lopen van de box12. Scheelt weer een stopcontact. 

  • Omdat de box 12 (en andere modems) ook tegenwoordig gebruik maken van IPv6 is het handig om via de terminal op je pihole in te loggen en “pihole -r” te doen. Dan kies je voor nieuwe installatie en dan worden ook de IPv6 instellingen direct goed gezet. (wellicht zijn er nog andere wegen, reageer gerust). De whitelists en blocklists bleven hiermee behouden. 
  • Als je een installatie hebt gedaan nadat IPv6 al op je modem werkte, dan hoeft de vorige stap niet. Je merkt het direct, want je krijgt anders alsnog veel reclame terwijl PiHole draait ;)

 

Alles valt of staat ook met je blocklists natuurlijk. Ik gebruik :


@Kroko515 alle apparaten aangesloten op de KPN Box krijgen automatisch 192.168.2.254 als DNS server toegewezen. Dit kun je op de KPN Box niet aanpassen.

Als je op de apparaten zelf handmatig de DNS instelt naar het ip van de pihole, dan werkt het.


@Nick83 Bedankt voor de aanvullende tip :thumbsup_tone2:

(kleine moeite, groot plezier)

Dit was met de vorige modems niet zo toch? 


@Nick83 Bedankt voor de aanvullende tip :thumbsup_tone2:

(kleine moeite, groot plezier)

Dit was met de vorige modems niet zo toch? 

Wel... volgens mij... alleen bij de v10 kun je de DNS aanpassen volgens mij.


@Nick83 Thanks. Nogmaals bedankt voor de tip en hopelijk komen meer mensen er nu uit. 

@Kpn Wellicht een idee om de DNS aanpasbaar te maken in de box12 bij een komende firmware update? Scheelt weer alle apparaten instellen 🙂 Ook handig voor mensen die een andere DNS willen instellen. De optie is nu wel aanwezig in de box12, maar deze wordt idd niet opgeslagen. 


@Kroko515 KPN kiest er nu juist voor om zo min mogelijk dingen instelbaar te maken. Want hoe minder dingen de klant in kan stellen, hoe minder dingen die klant verkeerd in kan stellen, waardoor de klant dan de klantenservice weer gaat bellen omdat die het niet snapt.


Wat mij betreft goed zo hoor. Ik hoop vooral dat lezers die PiHole informatie zoeken icm Box12, op deze wijze, met jouw aanvullende tips, goed verder geholpen worden.

Groet!


je kan gewoon DNS instellen hoor voor de clients… op de experiabox v12

Iedere client die een IP krijgt toegewezen via DHCP krijgt dan het ingestelde DNS adres.

 

Te vinden via:

My Modem → DNS

 

DIt geldt echter alleen voor de clients, het modem zelf blijft gewoon de KPN dns servers gebruiken.

 

Blijkbaar is er wel een bug, als het modem herstart wordt dan gaat die terug naar de default.. Maar goed, zolang je geen herstart doet, doet hij het verder prima.


Omdat ik deze vraag ook een tijdje geleden had kwam ik terecht op het forum. Helaas is er geen antwoord gegeven op de vraag, maar ik heb het uitgezocht. Voor nieuwe bezoekers :

PiHole werkt uitstekend op de box 12. Zelf heb ik de voeding via de usb lopen van de box12. Scheelt weer een stopcontact. 

  • Omdat de box 12 (en andere modems) ook tegenwoordig gebruik maken van IPv6 is het handig om via de terminal op je pihole in te loggen en “pihole -r” te doen. Dan kies je voor nieuwe installatie en dan worden ook de IPv6 instellingen direct goed gezet. (wellicht zijn er nog andere wegen, reageer gerust). De whitelists en blocklists bleven hiermee behouden. 
  • Als je een installatie hebt gedaan nadat IPv6 al op je modem werkte, dan hoeft de vorige stap niet. Je merkt het direct, want je krijgt anders alsnog veel reclame terwijl PiHole draait ;)

 

Alles valt of staat ook met je blocklists natuurlijk. Ik gebruik :

hey bro can you please step-by-step guide or tutorial ? that would be nice 


Voor bij ons thuis zijn we van plan om de experia box v12 kunnen halen.

alleen een “simpele” vraag: is het mogelijk om makkelijk een pi Hole (op een Raspberry pi) aan te sluiten? 

net zoals als op de  experia box v10.

 

mijn excuses als er nog onduidelijkheden zijn, vraag gerust

 

Zekers an dat.

Even mijn configuratie, gezien ikmaar een Fritz!box krijg en constant die beroerde Box 12.

Na maanden gen verbindig, loze praatjes en steeds nog niets.

Tijdelijk 2 Pi’s…

1e. PI ter vervanging router met UFW erop.

2e. met Pi Hole ervoor en de meest complete DNS lijst komt uit mijn home town van UTtwente...gratis.

Vergeet niet voor gebruik, inlog adminPi te veranderen en alles updaten.

Wifi problemen? Wat is dat?

Beveiliging? Niet binnen te komen...V12...welke beveiliging?

Stabiel en zeer goedkoop.

Je PC of Laptop ook super stabiel, dan Virtialbox met welke OS je ook maar wilt…

Werkt dan net als Rasberry, rotzooi er op lopen knutselen...opnieuw opstarten en weer als nieuw.

Testje...verwiider bv mobiel van wifi en gooi alle onthouden wifi netwerken weg...herstart...zet wifi aan en niet verbinden en kijk dan eens hoevel Vlans in de lucht zijn…

Elke router in de wijde omgeving heeft er wel 2 of 3 zonder ze het merken of zien…

Ze maken gebruik van een :screenshot” en die zien hun als ze inloggen en werkt gewoon...denkne ze…

Daar achter wordt al je inlog data verzameld...Keyloggers...enje hardware overgenomen.

Factory reset...heeft absoluut een zin...kijk op forum en heel veel werkt niet meer of trage verbinding...logisch...je Wifi wordt flink gebruikt en staat met alle routers in verbinding.

Zeker weten?

Zet honey pot op, deze stuurt de hackers he bos in en maakt log file met alle data over hun..

Herkomst, IP enz…

Ik heb nu tijdelijk, staks grof geschut erop…

Kijk ook eens naar QUAD9, beste en gratis DNS server. 9.9.9.9

De volledigste DNS lijst kun je vinden op de site UTwente in mijn stadje.

Gratis..

Heb je nog vragen, laat maar horen...

Let nu op dr typfoutjes of missende letters...TB beroerd.

Succes.

R

 

 

 

 


Omdat ik deze vraag ook een tijdje geleden had kwam ik terecht op het forum. Helaas is er geen antwoord gegeven op de vraag, maar ik heb het uitgezocht. Voor nieuwe bezoekers :

PiHole werkt uitstekend op de box 12. Zelf heb ik de voeding via de usb lopen van de box12. Scheelt weer een stopcontact. 

  • Omdat de box 12 (en andere modems) ook tegenwoordig gebruik maken van IPv6 is het handig om via de terminal op je pihole in te loggen en “pihole -r” te doen. Dan kies je voor nieuwe installatie en dan worden ook de IPv6 instellingen direct goed gezet. (wellicht zijn er nog andere wegen, reageer gerust). De whitelists en blocklists bleven hiermee behouden. 
  • Als je een installatie hebt gedaan nadat IPv6 al op je modem werkte, dan hoeft de vorige stap niet. Je merkt het direct, want je krijgt anders alsnog veel reclame terwijl PiHole draait ;)

 

Alles valt of staat ook met je blocklists natuurlijk. Ik gebruik :

hey bro can you please step-by-step guide or tutorial ? that would be nice 

https://www.raspberrypi.nl/2020/12/pi-hole-core-5-2-1/


je kan gewoon DNS instellen hoor voor de clients… op de experiabox v12

Iedere client die een IP krijgt toegewezen via DHCP krijgt dan het ingestelde DNS adres.

 

Te vinden via:

My Modem → DNS

 

DIt geldt echter alleen voor de clients, het modem zelf blijft gewoon de KPN dns servers gebruiken.

 

Blijkbaar is er wel een bug, als het modem herstart wordt dan gaat die terug naar de default.. Maar goed, zolang je geen herstart doet, doet hij het verder prima.


En van welke DNS server gebruik je de IP’s?


@Kroko515 KPN kiest er nu juist voor om zo min mogelijk dingen instelbaar te maken. Want hoe minder dingen de klant in kan stellen, hoe minder dingen die klant verkeerd in kan stellen, waardoor de klant dan de klantenservice weer gaat bellen omdat die het niet snapt.


En het belangrijkste wat goed ingesteld moet staan is de DNS server.

Laat je die nou net niet bij de Box 12 kunnen instellen, maar staat het interne ip adres van de Router.

Volgens mij weet men niet, dat een goede DNS server, tegenwoordig prioriteit nummer 1 moet hebben, want de beveiliging van al je hardware, achter je router, valt of staat met een DNS Server die o.a. een enorme datebase waarin alle gecontroleerde websites van de hele wereld staan en monitort en daarnaast ook controleert of de URL niet gemanipuleerd is.

QUAD9 is en blijft de beste...en volledig Gratis…

Maar als je in je Box 12 en het interne IP-adres van de router staat  😵 en ook niet kunt aanpassen, dan is de kennis ver te zoeken.

Mijn was al meerdere malen, de Fritz!BOX beloof en steeds alweer een Box 12 opgestuurd krijgen en de Netwerk Experts van KPN Back Office je eindelijk na dagen wachten belt met je zo’n arrogant en onbeschoft ventje, waar je aan kunt horen, dat hij een cursus Windows for Dummies bij het buurthuis misschien heeft gehaald.

Onzin uitkramen en verzinnen, biet wetende dat ik al bijna 2 decennia als zelfstandig Cyber Security Penner en Advisor werk.

Dus weer BOX 12 opgestuurd gekregen, in de kast gedonderd en nu eerst 2 Raspberry Pi’s alles regelen,

Het echte brute werk is opgestuurd en dan heb ik nergens last van...Karma

Nederland staat bekend om zijn grote hoeveelheid Hoog Technologische Bedrijven…

Je mag en gebruikt “de Koninklijke”…😂  

 

 


@Hazimix hou eens op met steeds hetzelfde gezeur in elk draadje. Nu weten we het wel.