Skip to main content

Vandaag een gesprek gehad met KPN gehad over een probleem met een veel te hoge ping waarde.

Wanneer ik ping naar kpn / google of nu.nl krijg ik waardes te zien van 2500 ms - 5000ms. Heel af en toe zie ik een paar minuten normale waardes voorbij springen van ca. 30 ms maar deze zijn van korte duur. Teams / Skype verbindingen zijn niet te volgen met deze waarden.

 

Situatie

Laptop is verbonden via WiFi (maar ook bedraad zijn deze waardes te zien)

DSL verbinding (buitengebied)

ExperiaBox 10A

 

Volgens de helpdesk heeft KPN hier niks mee te maken en kunnen ze geen garanties leveren op ping waardes. 

 

Ligt dit aan de EB?

KPN? Kunnen jullie helpen?


Wat is de snelheid van jouw Internet verbinding? (downstream en upstream)

Meet die eens vanaf een bekabeld aangesloten PC via https://kpn-itns.speedtestcustom.com.


Bedraad aangesloten kom ik op 16Mb Down / 4 Up


Dat is heel weinig en daar zit waarschijnlijk ook de oorzaak van het probleem.

Als je meer down-/upload dan dat de bandbreedte toelaat, dan ontstaat er een wachtrij en een ping verzoek komt ook in die wachtrij te staan waardoor de responsetijden omhoog vliegen.

Wat zegt de fourstack site van XS4ALL over de haalbare snelheid op jouw adres?


Technologie : Internet Snelheid

Koper/DSL : 19 Mbit/s

Bonded Koper/DSL : 36 Mbit/s


Dan heb jij zeer waarschijnlijk nog geen bonded VDSL.

Helaas worden nieuwe bonded aansluitingen door de corona crisis momenteel ook niet opgeleverd. Zorg er voor dat je bonded VDSL gaat krijgen, dan is er in ieder geval iets meer lucht op jouw aansluiting.

Ik hoop dat binnenkort een moderator van KPN zal reageren om je hierbij te helpen.


@Orlam Welkom op het forum. Ik zie dat @wjb je waarschijnlijk al van een deel van het antwoord heeft voorzien. Ik ga voor je uitzoeken of ik je met het tweede gedeelte kan helpen. Zou je voor mij je forumprofiel willen aanvullen en zou je kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik de gegevens er bij pakken en op onderzoek uit gaan. 


Hoi Rutger,

 

Ik heb wat aangepast aan het profiel, kan je hier iets mee?


@Orlam Bedankt voor het aanvullen van je forumprofiel, ik zie inderdaad dat je op dit moment nog niet op de meest gunstige aansluittechnologie bent aangesloten. Het is in dit geval mogelijk om 2 aardeparen te combineren, dit heet Pairbonding.  Dit zou betekenen dat je internetsnelheid ongeveer zou verdubbelen. Het is technisch dus mogelijk om je aansluitsituatie aan te passen, hier is wel een monteur voor nodig en vanwege de maatregelen omtrent Corona is dit mogelijk vanaf 1 augustus 2020. Op dit moment kan ik dit dan ook nog niet voor je inplannen, maar als je rond 1 augustus hier een bericht zou willen plaatsen dan ga ik het zo snel mogelijk in orde proberen te maken.Â