Skip to main content

Dank je wel voor je uitgebreide onderzoek. Ik kom je post tegen omdat ik ook aan het zoeken wat er aan de hand kan zijn en naar een oplossing uiteraard. Ping bij KPN is echt vaak veel te hoog. Tot aantal maanden geleden zat ik bij de roze provider zogezegd en het verschil is echt dag en nacht vanaf de overstap. Ik merk het dagelijks bij alles. MS Teams calls bijv. Websites maar zeker met gamen (WoT, niet te doen vaak...)

Tips zijn welkom!

 

(1gb glasvezel hier btw)

admin: eigen topic aangemaakt. Oorspronkelijke topic

Hoi @Eloy82 . Welkom op het forum.

Wat geeft deze link voor pingwaarde als je die test met een bekabeld aangesloten pc of laptop?


Bekabeld aansluiten is niet mogelijk helaas. Ik heb geen ethernet poort op mijn laptop (en -met alle respect- is niet echt anno 2022 natuurlijk:-) ). Ik heb een Mesh wifi netwerk met op elke etage een wifi punt. Soortgelijk als KPN super wifi maar dan van TP-Link (Deco M9). Dit had ik voor de overstap ook al en toen was ping nooit een probleem. Het is overigens niet altijd. Laatste dagen gaat het weer wat beter. Het wisselt sterk heb ik de indruk. 


Hallo @Eloy82 met een USB-C-RJ45-interface kun je perfect bekabeld internetten en testen, is nog veiliger, stabieler en sneller ook.

Ieder zichzelf respecterend bedrijf werkt uitsluitend bekabeld, juist vanwege de snelheid, veiligheid en stabiliteit.

Zelf heb ik een Chromebook zonder RJ45-aansluiting en heb het op eerder genoemde wijze opgelost en is dus echt anno 2022.🙂

 


Bedankt voor je suggestie Jan - natuurlijk weet ik dat je zo’n ding kunt kopen. Maar dat is toch de omgekeerde wereld? Ik ga toch niet met een kabel door mn woonkamer heen zitten om een issue ‘op te lossen’ wat ik voorheen niet had? +/- 3 jr de roze provider gehad - met zelfde wifi mesh netwerk, ook glasvezel- en nooit dit issue gehad. Het is echt KPN. Zie de originele post van https://forum.kpn.com/members/joostdk-455593 waar ik op reageerde (snap trouwens ook niet waarom mijn reactie losgetrokken wordt door moderator tot een apart topic. Ik reageerde gewoon op de post van Joost omdat ik zijn analyse volledig herken. Het zijn vooral de momenten in de ochtend en zeg tussen 20:00 en 21:00 dat de ping hoog is. 


Hallo @Eloy82 voor vragen dien je een eigen topic te openen en is het tegen de huisregels 'in te breken' in het topic van een ander, dat is de reden geweest dat het moderatieteam jouw vraag in een eigen topic geopend heeft. 

Verder geeft alléén bekabeld meten een juist beeld over de internet- c.q. reactiesnelheden.

 


@Eloy82 

zoals ik in mijn antwoord naar joostdk aangaf is een “te hoge” ping een subjectief gegeven. Ik geloof alleen in data.

Welke ping haal je op een aantal verschillende servers in https://testmy.net/latency

dan weten we waar we het over hebben.  Neem een server in EU, een in USA en een in Azie.

Bereikbaarheid van servers hangt af van hun belasting, Vooral bij overzeese servers kun je in de latency zien of de locale bevolking wakker is of niet. Je hebt ook vast een tracert gedaan om te zien waar in de keten naar de server de vertraging optreedt? Is dat intern tot de router, de kpn servers of daarna?

En dan ben ik ook benieuwd naar de latency van de roze club.


Om alle andere oorzaken te onderdrukken moet je testen met je laptop bekabeld aangesloten ingeplugd in je experiabox. De traagheid kan best veroorzaakt worden door een oude 10Mb kabel in je netwerk. 

Al heb je een 1000Gb kabel dan is de piek snelheid niet hoger dan 10Mb. 

Persoonlijk gebruik ik altijd www.Microsoft.com om te testen. Dan kan je dit daarna ook met jouw oorspronkelijke doen. 

En dan direct op de commandbox. Allerlei programmaatjes zijn toch maar het onzichtbaar uitvoeren daarvan. 

ping www.microsoft.com

Pinging e13678.dscb.akamaiedge.net .80.67.94.7] with 32 bytes of data:
Reply from 80.67.94.7: bytes=32 time=2ms TTL=60
Reply from 80.67.94.7: bytes=32 time=3ms TTL=60
Reply from 80.67.94.7: bytes=32 time=3ms TTL=60
Reply from 80.67.94.7: bytes=32 time=3ms TTL=60

Ping statistics for 80.67.94.7:
    Packets: Sent = 4, Received = 4, Lost = 0 (0% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 2ms, Maximum = 3ms, Average = 2ms

Gebruikt op een 1GB lijn, 


@dommeke 

Voor objectieve snelheidsmeting ben ik het met je eens, dat moet bekabeld.

Voor latency ligt het wel iets gemakkelijker, je kunt daar namelijk pingen naar je router (evt via wifi), en daarnaast tracert draaien en die geeft je de latency naar elke server die jouw signaal richting het doel aflegt. Dus voor latency meting is in mijn ogen een kabel naar de router niet perse nodig. Maar wel handig omdat je dan een variabele eruit haalt.

Overigens geeft een doorsnee wifi misschien 2-3ms extra op je totale latency versus een kabel.


 

Hallo @Eloy82 voor vragen dien je een eigen topic te openen en is het tegen de huisregels 'in te breken' in het topic van een ander, dat is de reden geweest dat het moderatieteam jouw vraag in een eigen topic geopend heeft. 

Verder geeft alléén bekabeld meten een juist beeld over de internet- c.q. reactiesnelheden.

 

 

Het was niet mijn bedoeling in te breken op een ander zijn topic om aandacht voor mijn situatie te vragen. Mijn post was zoals gezegd simpelweg een reactie om aan te geven dat ik het herken. Maar ik begrijp uit je reactie dat het hier niet de bedoeling is dat mensen gaan reageren in de strekking van ‘ik ervaar dit ook’ maar alles individueel wordt behandeld, prima. Is dan meer een klantenservice model mijn inziens dan een forum waarop men op elkaar reageert met soortgelijke - of juist  compleet andere- ervaringen en dit deelt.

 

@EAZ1964  en @dommeke Bedankt voor de tips. Ik zal kijken of ik er wat mee kan. Maar ik ga geen adapter kopen om bekabeld te kunnen testen. Ik heb een bestaande situatie zoals gezegd, ik heb geïnvesteerd in een goed wifi netwerk en de wifi punten zijn met hoge kwaliteit Cat6 kabels aangesloten. Alles werkte voor de overstap prima en sinds de overstap merk ik verschil dus ik zie geen reden om ineens aan mijn hardware te gaan twijfelen.


@Eloy82 : Bij snelheid/ping issues is het gebruikelijk om bij de basis te beginnen.  In dit geval checken of er met een zo simpel mogelijke opstelling ook storing optreedt. 

De simpelste is:  PC/Laptop ↔️  netwerkkabel ↔️  Router.   

Ik begrijp dat jij hier niet de mogelijkheden voor hebt.  In dat geval zou ik blijven experimenteren met je huidige apparatuur maar kan ik je niet verder helpen. Ik moet eerst zeker weten dat de basis goed is.


@Erwin_  dat is prima. Topic kan gesloten worden.