Skip to main content

Goedendag,

Ik krijg binnenkort mijn glasvezel aansluiting en daar ben ik blij mee, alleen……

Diegene die is komen schouwen en vertellen waar de aansluiting komt, wist mij te vertellen dat er maar 2 mogelijke plaatsen zijn : de garage of de meterkast.

Nou is het goed te weten dat ik in een drive-in woning woon en leef op 1 hoog, beneden is er een garage. het is een jaren 70 woning dus er is geen netwerk voor ict aanwezig. Alle binnenkomende aansluitingen van telefoon en kabel komen op 1 hoog binnen.

Dat weigert de schouw, die 2 meter snoer extra ( gaten en buitenleidingen leggen er al) zijn te veel.

Bovendien moet er , daar waar het aansluitpunt komt, stroom aanwezig zijn, dat is er ook niet in de garage, en vanuit de meterkast is er geen enkele aansluiting naar de rest van de woning.

Waarom nou zo moeilijk doen en niet gewoon bij deze  woningen 2/3 meter doortrekken? als het extra kost, moet men dat aangeven! Wie heeft de ingang of oplossing voor dit vervelende probleem ( ook al van Gelder de aannemer gebeld, geen goed antwoord gekregen!

Hallo @pigro01 , je schrijft over de garage, maar niet over de plaats van de meterkast, daar wil men het glasvezelpunt dus ook plaatsen.

Je zou met KPNNetwerk.nl kunnen overleggen, Van Gelder is slechts een onderaannemer die werkt in opdracht van KPNNetwerk.nl

KPNNetwerk.nl is de partij die je moet hebben, is verantwoordelijk voor de infrastructuur.

KPN als telecommaatschappij is slechts de provider die internetdiensten levert.

Zie onderstaande link:

https://www.kpnnetwerk.nl/

 


Beste Jan,

ik heb contact gehad met kpnnetwerk en die hebben mij juist doorverwezen naar van Gelder. Het wordt dus een van het kastje naar de muur toestand.

wie van de 2 gast dit nu oppakken en oplossen.

in de meterkast is namelijk ook geen oplossing, daarvandaan zou het voor WiFi wel gaan, maar ik heb ook 2 pc’s bekabeld staan en daar is op die plek geen aansluiting aanwezig en ook lastig  te trekken . 
daarom is het verleggen van de aansluiting echt de beste oplossing, wil er best voor betalen, maar het is ws geen optie?

 

grts 

Piet Groenewoud


Ik zou altijd kiezen voor de meterkast en dan van daaruit (via een omweg) naar de bestaande aansluiting.

Via de kruipruimte naar de garage ? Of via de tuin, in een mantelbuis, een omweg geeft niet.

Via de meterkast geen er al vele leidingen, dan moet er toch ergens nog een gaatje over zijn ergens, of ?


Beste kees,

 

Is helaas geen alternatief !

 

grts 


Daarbij komt: moetik op wat voor wijze dan ook 15 tot 20 meter kabel zelf gaan trekken omdat KPN verdomd de aansluiting 2 meter te verleggen ??

 

grts


Daarbij komt: moetik op wat voor wijze dan ook 15 tot 20 meter kabel zelf gaan trekken omdat KPN verdomd de aansluiting 2 meter te verleggen ??

 

grts

Dat heb ik net zo, is niks bijzonders, modem in meterkast, vaste aansluiting op verdieping, heb ook de nodige meters LAN-kabel moeten trekken.

 

 


Jan schreef:

Dat heb ik net zo, is niks bijzonders, modem in meterkast, vaste aansluiting op verdieping, heb ook de nodige meters LAN-kabel moeten trekken.

 

beste Jan,

dan heb je wel de mogelijkheid om vanuit die meterkast op een normale manier door te trekken.

Mijn meterkast zit midden in mijn huis, alle aansluitingen op leidingen ( alleen elektra)zitten vol, water en gas komen ook in de garage binnen en gaan dan direct door naar boven, net als de huidige ptt aansluiting en die van Ziggo.

Er is geen gelegenheid om vanuit de kast door naar boven te boren, want dan zit ik midden op mijn woonkamervloer. Daarom moet ik vanuit de meterkast, doorboren naar de kruipruimte ( komt die kabel net vandaan) doortrekken naar mijn  garage ( waar de aansluiting naar boven zou kunnen komen, maar waar geen stroomaansluiting zit als de kpn zou meewerken) en daar doorboren, alvorens 2 meter omhoog door de kamer vloer op het juiste punt uit te komen!

Ergo : als de KPN direct naar binnenkomst 2 meter de kabel doortrekt door een bestaand gat naar mijn woonkamer, is er niets aan de hand. De extra kabel en tijd wil ik met veel plezier betalen!

 

Met alle respectvoor de vele goede oplossingen die mensen thuis gecreerd hebben: probeer je te realiseren dat je eigen situatie en oplossingen vaak niet op gaan in andere huizen.

Ik woon hier ruim 40 jaar met heel veel plezier, maar een woning uit de jaren 70 in revolutiebouw in beton heeft zo zijn nadelen en uitdagingen!

grts


Ik praat inderdaad in algemeenheden want ik ken de exacte situatie niet natuurlijk.

Als ik het zo lees, de kabel van buiten kan op 2 plaatsen gemaakt worden.

Dus van buiten is er mogelijkheid om op beiden plaatsen te komen, dan is het dus ook mogelijk om buiten langs van de ene naar de andere te komen. Snap je wat ik bedoel ?

 

Aan de andere kant, als je zorgt dat alle gaten er zijn dan kan ik me niet voorstellen dat de installateur nog ergens moeilijk over gaat doen. Zo legde ik hier al jaren geleden toen de tuin toch open lag er een mantelbuis in, voor je weer maar nooit, daar zit nu de glasvezel in :-)


Het glasvezelmodem komt op de plek waar de kabel de woning binnen komt. Zo werkt het altijd. KPN gaat geen glasvezel in huis aanleggen. Hoeft ook niet. U kunt vanaf het glasvezel modem met normale netwerk kabel verder.


Het modem heeft stroom nodig en dat is er op die plek niet !!!!


Voor elke oplossing is weer een probleem :-)

Even laten rusten en later nog eens kijken, zo doe ik dat vaak. Of iemand anders mee laten kijken, een ervaringsdeskundige (zoals ik, ahum . . ) Alleen door er over te praten kom je soms tot nieuwe inzichten. Maar in dit geval heb ik met deze info geen compleet beeld.

Het kan soms erg lastig zijn :

https://forum.kpn.com/internet-9/glasvezel-aangelegd-koper-blijven-gebruiken-492740?postid=935050#post935050


Waar een (on)wil is, is (g)een weg, bij sommige partijen.:thinking:

 


Het modem heeft stroom nodig en dat is er op die plek niet !!!!

Daar moet u dan voor zorgen. In de meterkast is wel stroom lijkt me. Een KPN monteur kan wel een stopcontact plaatsen. Moet je wel voor betalen.


Beste heren,

 

Zo juist bezoek gehad van de aannemer van de aanleg voor de KPN.

Deze heer heeft de situatie goed bekeken en heeft besloten, niet alleen voor mij, maar voor alle dezelfde woningen in de straat, de aanleg te veranderen in wat ik graag wou zien.

Dit geeft weer aan dat een stukje doorzettingsvermogen om door alle papieren en digitale belemmeringen heen te komen, een normaal stuk communicatie veel problemen op lost!

 

Met dank aan  alle goedbedoelde adviezen vanuit dit Forum, het is opgelost!

 

grts

 


Bij ons zit er al een tijdje glasvezel in de stoep zelf  dan kan het nog heel lang duren voordat ze langs komen om het kastje te plaatsen, heb het installatie pakket al twee maanden in huis maar heb er niets aan, wachten maar af erg druk denk ik.


Bij ons zit er al een tijdje glasvezel in de stoep zelf  dan kan het nog heel lang duren voordat ze langs komen om het kastje te plaatsen, heb het installatie pakket al twee maanden in huis maar heb er niets aan, wachten maar af erg druk denk ik.

Hallo @Bladmoes als je KPN belt via 0800 0402 en je vraagt om ‘migratie’ van koper naar glas, wordt de omzetting in werking gesteld.

Kijk wel eerst even bij www.kpnnetwerk.nl of op jouw adres glasvezel beschikbaar is en je een provider kunt kiezen.