Skip to main content

Goedenavond,

Vanmiddag omstreeks 15:20 viel mijn internet weg en ook interactieve tv en telefoon. Ik had visite dus kon er niet gelijk naar kijken.

Omstreeks 17:30 gaan kijken om te constateren dat het PON lampje op het glasvezel (NT) kastje blijft knipperen.
Modem uitgezet en glasvezelkastje 5 minuten van de stroom gehaald, geen effect.

Helpdesk gebeld, die adviseerde hetzelfde, wederom geen resultaat. Vermoeden van de helpdesk is dat er in de centrale op het glasvezel poortje waar ik op zit, iets niet goed zit.

Evengoed gaat dan de helpdesk een monteur inplannen, die bij mij thuis moet komen en dat kan pas op de 31ste eind van de middag… Ik bedoel, WAT??!?

De helpdesk zegt niets anders te kunnen dan bij mij thuis een monteur in te plannen, en pas dan kan die monteur andere (backend) teams / hulp inschakelen, nadat hij bij mij naar het knipperende lampje heeft gekeken.

Van alle knipperen PON lamp issues die ik hier lees, is er niet 1 bij de mensen thuis opgelost en moest er of nog geactiveerd worden, of was er iets in de centrale.

Hoe krijg ik dit aan het verstand van de helpdesk? Zodat iemand (sneller dan over 2 dagen) eerst mijn poort in de centrale controleert of her-activeerd? Dit kan toch niet waar zijn…

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen om e.e.a. te bespoedigen.


P.S. ik heb geen abonnement wijzigingen gedaan of recente een aansluiting, het was juist zo stabiel de afgelopen weken :-(

 

Beste @Dave235, wat rot dit 😞. Het zou inderdaad aan de centrale kunnen liggen, maar het kan ook ‘gewoon’ aan je glasvezelkastje liggen. Niettemin moet dit door een monteur worden vastgesteld en die kan pas de 31e helaas. Ik kan dit ook niet bespoedigen, ook al zou ik het willen. Hopelijk is het probleem minder erg dan we nu denken en kan het vrijdag gewoon verholpen worden!


Als het PON-lampje spontaan is gaan knipperen dan vermoed ik dat er een fout is gemaakt en de verbinding in de centrale is omgezet naar een andere poort. Mogelijk is er tijdens de aanleg een foutje gemaakt en is de lijn ‘gekruisd’. Jouw aansluiting zit dan op een ander aansluitpunt in de centrale dan wat er in de administratie staat. Kans is dat dit nooit een probleem is geweest en nu boven water komt. De monteur zal zijn lichtpen moeten plaatsen om onderzoek te verrichten in de wijkcentrale. Die lichtpen is nodig om zeker te zijn dat er op de goede aansluiting gewerkt wordt.

Ik ben trouwens wel benieuwd, binnen welk tijdvak is er aangegeven dat de monteur komt? Op oudjaarsdag wordt er namelijk voor zover mij bekend is door alle monteurs binnen consumentenmarkt tot 14:00 gewerkt.


Bedankt voor jullie reacties. Het meest aannemelijk lijkt mij het antwoord van @NHendriks en dit zou wellicht ook mijn eerdere vreemde klachten met internet kunnen verklaren (ander topic, ondertussen geen last meer van gehad, tot nu dit probleem opeens).

Een paar weken geleden zijn glasvezel componenten allemaal (onnodig) vervangen. Ik geloof niet dat het ‘zomaar’ en ‘out of the blue’ stuk zou gaan, zeker niet na eerdere ervaring met een storing die op wonderbaarlijke wijze is ontstaan en daarna net zo wonderbaarlijk en spontaan ‘verdwenen’.

De bevestgingsmail omtrent de afspraak luidt:
Afspraakgegevens met de monteur
Datum: 31 december 2021
Aankomsttijd monteur: tussen 13:00 en 17:00 uur

Dit zou wellicht net passen als wat jij zegt klopt en ze tot 14:00 werken.

Helaas @Marcia_ , ik had gehoopt dat jullie wellicht connecties hadden of dat er hier iemand aanwezig zou zijn die op basis van mijn gegevens iets zou kunnen controleren aan uitgevoerde werkzaamheden in de centrale of iets dat meer kan verklaren dan dat het zomaar bij mij thuis stuk gegaan is en ik 2 dagen op een monteur moet wachten voordat er verdere stappen worden ondernomen.

Blijft dus nog de vraag als de monteur thuis is geweest en het probleem niet hier is, hoe lang het dan duurt voordat er iemand in de centrale gaat kijken of de administratie fixed, zodat het weer werkt…

 


Ah, als ik dat tijdvak zie dan moet het inderdaad net kunnen. Om even antwoord te geven op je vraag over het onderzoeken in de centrale: dat is afhankelijk van het soort netwerk (point-to-point of point-to-multipoint). Zijn er sinds de aanleg van glasvezel een aantal grijze of groene straatkasten bij gekomen in de wijk? In dat geval zal de KPN monteur de infrastructuur niet in mogen, dat mag enkel de netbeheerder, KPN Netwerk in dit geval. Als dat niet het geval is ga ik er vanuit dat het een point-to-point netwerk is waarbij de monteur zelf in de wijkcentrale kan gaan kijken en de storing kan verhelpen. Mits er niet iets aan de hand is wat buiten de macht van de monteur ligt zoals bijvoorbeeld defecte apparatuur in de wijkcentrale.

Ik kan dit helaas niet voor je nakijken aangezien ik hier geen klantgegevens mag ontvangen in verband met de AVG.


Bedankt voor je extra uitleg @NHendriks, maar, moeilijk te zeggen of er van die kasten bij zijn gekomen in de wijk. Wat ik wel weet is dat wij tot een anderhalf jaar geleden geen glasvezel in de wijk hadden en dat de aanleg ervan door de hele wijk in volle gang is of is geweest (uiteraard inclusief het plaatsen van die kasten). Ik weet niet precies waar en of ze nu precies nog bezig zijn en of ze er misschien al klaar mee zijn ondertussen.

Als ik je zo begrijp kan dat potentieel dan nog wel een staartje krijgen en even gaan duren. Ik hoop toch echt van niet…

Een drama tegenwoordig, geen internet… Buiten de diensten van KPN, nu ook geen automatische verwarming meer (gelukkig nog wel met de hand), geen (ring) deurbel en meer van dat soort online diensten, waar je wel ‘online’ voor moet zijn :frowning2:


Ik heb m'n uiterste best gedaan om een noodpakket voor je te regelen, @Dave235! Die sturen we normaliter niet als er een monteursafspraak is, maar met het oog op de jaarwisseling, is het natuurlijk wel fijn dat je iets van internet en tv hebt als het niet direct opgelost wordt. Alle gegevens omtrent het ophalen van het noodpakket vind je in de sms die je net hebt gekregen. Hopelijk kan de monteur het gewoon oplossen:disappointed_relieved: .


Super @Marcia_!! Dat zou echt heel fijn zijn inderdaad, mocht het toch langer gaan duren. Ben benieuwd wat dat is, dat noodpakket. Ik heb overigens nog geen sms ontvangen?


Het gaat om een mifi router met mobiel internet en een digitenne ontvanger. Ik ga er vanuit dat deze morgenmiddag voor je klaarligt, bij de Cigo in jouw buurt. Mocht je geen sms ontvangen, dan zou ik gewoon morgen na 15 uur daar even langsgaan met een geldig legitimatiebewijs. De sms zou moeten komen op het mobiele nummer eindigend op -677. 


Ok, dat zal ik proberen dan, vreemd, dat nummer kopt ja. Gisteren ook een sms gekregen van de monteurs afspraak, wellicht komt de sms nog en anders ga ik daar morgen inderdaad maar even langs. Bedankt.


Zojuist is de monteur geweest om inderdaad te constateren dat het in de centrale niet goed zit. Het klopte precies wat @NHendriks zei, volgens de monteur heeft er iemand die in de kast bezig is geweest, niet goed geteld en mijn kabel op een andere poort gezet, met het wegvallen van alle diensten als gevolg. Voor mijn verbinding is dit nu weer in orde en hopelijk blijft dat zo, als er niet weer iemand in de kast besluit anders te gaan tellen.

Gelukkig was dit een kast waar de monteur zelf in kon om het te herstellen en hoef ik gelukkig geen gebruik te maken van het aangeboden noodpakket @Marcia_.

Ik zal even naar de Cigo gaan en kijken of ze het direct terug kunnen sturen.

 


Ah helemaal top! Fijn dat het opgelost is zo vlak voor oud&nieuw!


Heel fijn dat het uiteindelijk toch niet nodig was! Ik weet niet of je al bij Cigo bent geweest, maar als jij het niet op komt halen, wordt het gewoon weer geretourneerd. Dat is dus ook gewoon een optie, @Dave235!


Ik ben wel bij de Cigo geweest @Marcia_ , maar net als dat ik geen sms heb gekregen, was er ook geen noodpakket gekomen. De Cigo adviseerde de Track en Trace te checken, maar die heb ik uiteraard niet. Mocht het toch nog op maandag komen, dan zou het inderdaad bij niet ophalen retour gestuurd worden. Dus dan laat ik dat maar zo.