Skip to main content

Goedenavond,

Sinds een aantal weken hebben we veel problemen met toegang krijgen tot internet. Het WiFi signaal wordt wel gevonden, maar zonder toegang tot internet. Soms heeft iedereen er hier last van, soms alleen 1 en de anderen niet, of verschillend per apparaat. Bij zoeken op probleem oplossen komen meldingen boven als ‘geen contact met DNS-server', ‘zelfde IP-adres in gebruik’ en ‘zwakke beveiliging’. We hebben de Experiabox (V8) al talloze malen aan/uit gezet en ook harde reset (of afstand via KPN app). Het probleem is nog steeds niet opgelost. Kan het probleem in de Experiabox zelf zitten? En dat deze dan vervangen moet worden?

Hoi @Ria_Jeroen . Welkom op het forum.

Erg vervelend dat het signaal plotseling zo gek doet. Hebben jullie ook itv en zo ja, blijft dat wel stabiel?

Kun je je profiel aanvullen en mij hier een seintje geven als je dat gedaan hebt? 


Hallo Erwin,

We hebben ook itv, dat signaal is meestal wel stabiel, in ieder geval geen last van plotselinge uitval als we kijken.

Heb jij een suggestie voor een oplossing?

Profiel is inmiddels aangevuld.

Groet,

Jeroen


Heb jij de mogelijkheid om in jouw woning wifi versterkers te plaatsen? Het zou dan om twee kleine kastjes gaan, die je met een kabel op de experiabox moet aansluiten.

De kastjes zullen op tactische plekken in huis geplaatst moeten worden zodat ze overal dekking geven.  Mocht dit haalbaar zijn, kan ik jou deze gratis toe laten sturen.

 


Hallo Erwin,

Dank je voor je suggestie. Momenteel hebben we echter hier in huis twee (draadloze) Wifi versterkers. De ontvangst van het signaal is daarmee op zich goed, echter het probleem is dat we dus met enige regelmaat wel Wifiontvangst, maar geen internet hebben. En soms is dit bij iedere gebruiker en soms bij slechts 1. Denk je dat andere wifiversterkers dit kunnen verhelpen?

Groet,

Jeroen


@Ria_Jeroen . Wat voor versterkers zijn dat? Heb je merk en type voor mij?

Het systeem dat ik kan aanbieden creëert een soort mesh waardoor jouw apparaten telkens met het sterkste/stabielste punt verbonden worden. Om de kwaliteit te garanderen zullen deze dus wel met kabels aangesloten moeten worden. 


Hallo Erwin,

We hebben hier twee draadloze WiFi versterkers, type TP-Link RE450. Die werken op zich prima, want in huis is overal goed signaal te ontvangen. Daarom vraag ik me af of andere WiFi versterkers het probleem dat we hebben met internet, kunnen oplossen. Daarnaast zijn we blij met draadloos en ook om die reden zit ik niet te wachten op het opnieuw gaan trekken van kabels.

We hebben prima internet gehad met de genoemde WiFi versterkers, dus ik denk dat de oorzaak toch ergens anders moet liggen, mogelijk de Experiabox. Kan die getest en zo mogelijk vervangen worden?

Groet,

Jeroen   


Met wat ik begrijp van de informatie bij TP-Link gaat zo'n TP-Link RE450 een draadloze verbinding aan met de router. Alles is zo sterk als de zwakste schakel. Als de WiFi van de V8 slecht is (eigenlijk per definitie - alleen 2.4 GHz). Zullen eraan gerelateerde verbindingen ook slecht zijn.

Mogelijk kun je beter van het aanbod gebruik maken om twee “bedraadde” WiFi-Accesss Ponits van KPN erbij te nemen. Die nemen dan de taak van WiFi van de Exeria Box V8 over - met 5 GHz erbij bovendien. Als je daar dan die TP-links vervolgens mee koppelt, kun je naar ik denk alles in huis daarmee bereiken.


@Ria_Jeroen Het vervelende van veel wifi is, dat het goed is tot het niet meer goed is. Met deze opmerking wil ik niet wijsneuzerig overkomen. Wifi is afhankelijk van de omgevingsfactoren. Te denken valt aan elektrische apparatuur in het projectieveld van de wifi.. Andere wifi signalen (buren) en obstakels. Eén kleine verandering (die je soms zelf niet eens in de hand hebt) kan de boel al aardig verstoren. 

Jouw huidige situatie is dat een draadloos signaal nogmaals versterkt wordt. Zoals @Babylonia  aangeeft is dit storingsgevoelig. 

Je kunt nog experimenteren met met de wifimanager (wellicht is een ander kanaal beter geschikt) maar mochten de problemen blijven, is het misschien toch praktischer om over bekabelde versterkers na te denken. 


@Ria_Jeroen . Wat je vraag over het doormeten betreft. Ik heb zojuist een meting gedaan. Wat ik in ieder geval kan zeggen is dat de toevoer van het signaal stabiel is.

Mocht jij het idee hebben dat die v8 kuren heeft, is het wenselijk dat je een tijdje test met alléén de v8.  Als de wifi dan (tegelijk) wegvalt op meerdere apparaten heb ik een stok om mee te slaan en kunnen we vervanging overwegen. 


Hallo Erwin (en Babylonia),

Dank voor het meedenken. Hopelijk komen we er zo uiteindelijk uit. We gaan binnenkort de wifiversterkers tijdelijk uitschakelen en dan zien wat er gebeurt met het signaal van de Experiabox. Daarmee wordt dan hopelijk duidelijker of er nu een probleem met die Experiabox is.

Groet,

Jeroen


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Hallo Erwin,

We moeten de test zonder draadloze wifiversterkers nog doen. Hopelijk in de loop van deze week, dus dan hebben we een beter beeld over de kwaliteit van het netwerk en de Experiabox. Dus ik kom er daarna nog op terug.

 


Gistermiddag de beide wifiversterkers afgeschakeld. Dit gaf direct resultaat, iedereen had op alle apparaten toegang. Vandaag is dit helaas niet meer het geval. Veel uitval op diverse apparaten, zodat we vaak via de hotspot of 4G moeten werken. Soms vallen ook alle netwerken weg. We gaan nog 1-2 dagen door met deze test, dan hebben we een beter zicht.


Inmiddels, na een bezoek aan de KPN-winkel, is de V8 Experiabox vervangen door een V10 in combinatie met sneller internet en super wifi punten. Alles werkt nu prima.


Fijn dat ze in de winkel hebben meegedacht. Uiteraard had ik dat ook voor je kunnen doen. Laten we er van uitgaan dat het nu stabiel en snel blijft. Zo niet, weet je mij te vinden.