Skip to main content

Gegeven:
Aansluitpunt:  (ISRA) vernieuwd door KPN monteur op 29 januari 2020
Pairbonding:   gerealiseerd op 13-okt '22 door KPN monteur
Abonnement:  50MB internet/iTV    € 47,60p.m. (oud Telfort klant)
Modem:          ExperiaBox v10 (H369A)
Aansluiting:    ALLEEN BEKABELD

Historie:
 Vanaf 13-10 '22 redelijk stabiele line 1 / 2 zie fig. 1
 Speedtest By Ookla (BEKABELD gemeten):
 Ping 5ms    Download 39,13Mbps   Upload 4,26Mbps
 15-05-'23 een KPN bericht "krijgt u binnenkort een nieuw IP-adres"
 deze is op 17-05 '23 gerealiseerd.

 Vanaf 14-06-'23 Line 1 is stabiel / Line 2 stort in zie fig. 2

Heden: 21-06-'23
 KPN Servicetools gestart en die geeft aan: "Er is een probleem".
 Na een tijdje meld Servicetool: "Geen probleem in het KPN netwerk en Modem lijkt ook te werken"
 Modem is weer gereset, maar er is totaal niet veranderd qua snelheid, line 2 blijft veel te laag.
 Speedtest By Ookla (BEKABELD gemeten):
 Ping 5ms   Download 27,42Mbps   Upload 3,26Mbps

----------------------------------------------------------------

Wat mij opvalt is dat de Servicetools eerst aangeeft "er is een probleem" om na een tijdje
vervolgens te komen met "geen probleem in het KPN netwerk" terwijl de uitdraai in het

modem toch iest anders met line 2 laat zien fig. 3

Wie kan mij helpen om line 2 weer in ere te herstellen !!
Helaas kan ik niet bellen ivm een gehoor probleem
mvg Jodeca

 

@Ik_Combineer

Als ik u dus goed begrijpt is het beleid van KPN, "abonnee u betaald wel voor een 50Mb abonnement" maar u heeft pech aangaande de 2de line, wat voor mij resulteert in een daadwerkelijke 18Mb verbinding.

Mocht het zo wezen dat u gelijkt heeft, in dat zal best wel, dan is KPN druk bezig abonnees te verliezen in de regio Rotterdam, ik ben dan in iedergeval weg.

In mijn woonplaats Capelle a/d IJssel is op bestuurlijk niveau besloten dat er 1 glasvezelbedrijf het glasvezelnet aanlegt in dit geval Open Duch Fiber.

De marketingtruc van KPN (postcode check) u krijgt in de toekomst glasvezel tot u beschikking is in mijn geval wachten tot KPN Open Duch Fiber overneemt.

mvg Jodeca

De gemeente mag maar maximaal 1 jaar graafrust opleggen en daarna is het vrij om voor wie dan ook glasvezel aan te leggen. Er zijn helaas veel verschillende verhalen over glasvezel welke niet kloppen. Kom zelf ook uit regio Rotterdam en gelukkig wordt bijna alles verglaast. In Hoogvliet is nu KPNNetwerk en ODF tegelijk bezig met de aanleg.

 

En vaak is een tweede lijn nog wel te maken door hem eventueel om te steken als er meer dan twee aders aankomen of zoals bij u dat een keer een connectie punt in de kabel verdeler of hoofdverdeler niet goed meer zit. Enkel als maar 1 van de 2 lijnen kapot is repareert KPN dat niet, als ze beide tegelijk kapot gaan worden ze wel beide gerepareerd. 


In dit geval gebruikt auteur van topic al de 2 lijnen @EAZ1964 
Wij kunnen ons niet aan het contract houden wat met auteur van de topic is getekend.
Betekende dat wij niet de snelheid kunnen leveren die wij beloven. Wat leid tot contract breuk.
Auteur kan opzeggen of akkoord gaan met een single line.

Voor dit probleem wordt geen ondergronds meer opgestart.
Dit vanwege glasvezel. 

Wat mij wel opvalt is dat profiel op lijn 1, 8b is max 50mb down snelheid
en op lijn 2 is het profiel 17a max 150mb down snelheid

Maar op de andere foto's staat weer gelijk aan 8b 8b.
Betekend dat niet dat allebei de lijnen op 17a konden?

Waarom zou dit verschillen?
Ik dacht dat een BVDSL verbinding gebruik maakt van de zelfde profielen.

Waarom zou de ene lijn meer kunnen halen met dezelfde afstand?

Misschien had een poortwissel dit opgelost of een belletje naar infra.

 


@Pauwerful 

ik was misschien niet helder, bij mij kwamen meer aderparen naar binnen, hij heeft toen een ander paar gepakt dat vrij was en omgezet in de centrale. 
hierbij foto van ISRA:

 


@EAZ1964 de meeste mensen hebben niet zo kastje. Dus dan word het al moeilijker denk ik. 

Het kastje wat u heeft is van vroeger uit al bedoelt geweest voor meerdere aansluiting denk ik. Die worden niet gebruikt, maar de adertjes liggen wel allemaal netjes door naar de centrale. Dan kan de monteur mooi een andere pakken.

Ik heb een aansluiting die er later bij gekomen is. Aangezien wij hier 20 jaar geleden nieuw gebouwd hebben. Voorheen was er hier geen aansluiting. De kabel die ik naar het huis heb lopen zit bij de straat maar met 2 adertjes aangelast. Voor zover ik dat wel eens begrepen heb. De rest van de adertjes zit gewoon zinloos in de kabel van straat naar meterkast. 


@EAZ1964 Waarom heeft ie dat gedaan dan? 
Pairbonding op zo'n oude ISRA lijkt me niet geheel wijs om te doen. 
(Is het wel een ISRA te noemen!? Geen idee.)
Ik zie teveel risico's op sluiting of overspraak als dit zo bij een klant hangt.
In een KVDer kan ik het wel begrijpen op die soldeerstroken. 

Grijze kabel rechts van het plaatje is ook zo verdacht dikke aders krijg je nog niet eens in een connector aangesloten. 

Kortom het een en ander had wel vervangen mogen worden.
Alleen weet niet hoeveel dikaders er zijn ingelast.
Hebben ook niet zomaar een ISRA20 op de bus.






 


@EAZ1964 Waarom heeft ie dat gedaan dan? 
Pairbonding op zo'n oude ISRA lijkt me niet geheel wijs om te doen. 
(Is het wel een ISRA te noemen!? Geen idee.)
Ik zie teveel risico's op sluiting of overspraak als dit zo bij een klant hangt.
In een KVDer kan ik het wel begrijpen op die soldeerstroken. 

Grijze kabel rechts van het plaatje is ook zo verdacht dikke aders krijg je nog niet eens in een connector aangesloten. 

Kortom het een en ander had wel vervangen mogen worden.
Alleen weet niet hoeveel dikaders er zijn ingelast.
Hebben ook niet zomaar een ISRA20 op de bus.






 

Jazeker, is gewoon een ISRA 10 van vroeger voor de LSA stroken er waren. Kom ze af en toe tegen in sterk verouderde (vervallen) bedrijfspanden tegen. Ik voorzie eigenlijk niet echt een probleem met de pairbonding hoor, als je hierna een isra plaatst en vanuit daar pb levert heb je enkel een extra connectiepunt er tussen. En vervangen gaat niet gebeuren, geen KPN monteur die daar de juiste tools voor heeft en er zal zeker geen aannemer voor een werkende verbinding worden aangestuurd.


geen zorgen. @Ik_Combineer ziet dit goed. 
Ik heb al vele jaren 200mb bonded, eerst via xs4all, later kpn, dit ISRA heeft nooit een probleem gegeven. De monteur maakte er ook nooit een probleem van. 
Er is een tijdje een issue geweest, maar dat lag ergens onder der grond. Nu gewoon alweer een jaar geen errors. 

De dikke grijze is een 75cm stuk UTP6 shielded naar het modem, en daar zit een UTP stekker aan geknepen. Fritzbox heeft een UTP ingang .

 


 


Er is een reden voor dat ze dit niet meer gebruiken. Als er maar 2 DA ingelast zijn zou ik het hele zooitje doorknippen. En een PB ISRA neerhangen.


De topic is  aangeland op een spoor waar degene die deze heeft aangemaakt niets aan heeft. Zullen we terugkeren naar het originele spoor?

In basis is het bij de topic poster net als hier: het wachten is totdat de glasvezeltechnologie het koper gaat vervangen. Dan mag in de huis uit medio 1700, de PTT  ISRA uit de jaren 1960 met pensioen.