Skip to main content

Vanaf mijn experiabox 12 loopt een kabel van 15 meter ondergronds naar een convectorput. Aan deze kabel is een splitter geplaatst. Een van de aansluiting gaat met een 4 meter lange kabel naar een super wifi punt met 2 usb aansluitingen. De andere aansluiting wordt direct naar met een 5 meter lange kabel naar mijn pc gebracht. De pc krijgt geen verbinding als beide uitgangen van de splitter worden gebruikt. Als ik nu vanaf het super wifi punt een kabel naar de pc breng werkt het wel. Ik wil graag zo weinig mogelijk kabel in het zicht hebben dus verbindt de pc liever direct met de splitter maar snap niet goed waarom dit niet werkt . Iemand enig idee wat ik moet doen?

Een echte splitter of een switch? Kan je een foto plaatsen? Een ouderwetse splitter gaat sowieso niet werken.


 


Hallo @gesplitter die verdeler op de foto gaat op die manier nooit werken, je hebt een switch nodig die igmp snooping ondersteunt als je ook een tv decoder aan wilt sluiten. De switch is in de KPN shop te koop.

 


Deze splitter gebruik ik


 

Gooi dat ding maar in de kliko. Want daar heb je niks aan.


Dank je ik ga er een halen


Zoals @JanD zegt, zo'n switch:

https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=2052

En die heeft dus stroom nodig. En dat heeft u misschien niet in die convector put? Een switch die geen stroom nodig heeft is er niet.


Zonder stroom gaat i.d.d. niet maar je hebt ze wel die met PoE via de UTP kabel gevoed kunnen worden, b.v.

Netgear ProSafe GS105PE

Je hebt dan ook nog een PoE injector nodig.

In totaal (switch en PoE injector) is een stuk duurder dan degene in de link die Nick83 geeft, maar je hebt dan geen stroomaansluing op die plek nodig, je ziet dan alleen de switch en de netwerkkabels.

Blijft ook de vraag, hoe warm wordt het in die convectorput, werktemperatuur van beide Netgear switches is maximaal 50 graden.


Zou het gebruik van die splitter ook de oorzaak kunnen zijn dat mijn superwifi soms een oranje ipv een groen lampje geeft bij kpn geven ze als reden dat het punt te ver van het modem is verwijderd nl 20 mtr kabel op begane grond maar bij aanleg werkte alles prima. Na 3 dagen ging het lampje oranje ipv groen branden. Ook bij de tv boven die is aangesloten met een tv-kastje en met een

onbekabelde superwifi is ook de WiFi oranje gaan branden en komt er regelmatig een melding dat het signaal te zwak is. De volgende dag doet hij het dan weer zonder storing en/of vertraging


Nee, dat heeft echt met de WiFi signalen te maken.

Als het erg druk is op die kanalen, dus ook b.v. buren die dezelfde kanalen gebruiken of er verstoring optreed door bepaalde apparatuur in de buurt dan krijg je dat al gauw.

Hetzelfde heb ik hier, vroeger altijd prima signaal maar de laatste 2 maanden gebeurd het wel eens dat de verbinding soms dramatisch slecht is, soms zelfs op 3 meter van het AP, vaak helpt het om dan handmatig even andere 5GHz kanalen te kiezen, een dag later zet ik het dan weer op auto en werkt het allemaal weer prima, het zijn dus vaak korte verstoringen en het gebeurd ook niet elke dag, soms gaat het een hele tijd goed.

Je zou kunnen proberen of handmatig de kanalen te veranderen bij jou ook helpt op het moment van zo'n verstoring.


Zou het gebruik van die splitter ook de oorzaak kunnen zijn dat mijn superwifi soms een oranje ipv een groen lampje geeft bij kpn geven ze als reden dat het punt te ver van het modem is verwijderd nl 20 mtr kabel op begane grond maar bij aanleg werkte alles prima. Na 3 dagen ging het lampje oranje ipv groen branden. Ook bij de tv boven die is aangesloten met een tv-kastje en met een

onbekabelde superwifi is ook de WiFi oranje gaan branden en komt er regelmatig een melding dat het signaal te zwak is. De volgende dag doet hij het dan weer zonder storing en/of vertraging

 

Een Superwifi heeft een kabel nodig waar 1000mb doorheen kan/gaat.

Als het een oud type kabel is die tot 100mb gaat, of er zit een switch tussen die tot 100mb gaat, of een splitter, of 1 van de 8 draadjes in de kabel maakt geen of slecht contact, dan gaat de Superwifi inderdaad oranje branden.

Dus goede kabel, met goede switch ertussen (zoals hierbovengedeeldis), en alle werkt zoals het hoort. 


Goh dat is zeker de moeite van het proberen waard maar hoe verander ik handmatig een 5GHz kanaal? Als ik nu toch nog een kabel trek van bekabeld wifi punt 1 naar wifi punt 2 en dus ook een bekabeld 2de wifi punt boven maak zou dan dat het euvel ook verhelpen ?


Goh dat is zeker de moeite van het proberen waard maar hoe verander ik handmatig een 5GHz kanaal? Als ik nu toch nog een kabel trek van bekabeld wifi punt 1 naar wifi punt 2 en dus ook een bekabeld 2de wifi punt boven maak zou dan dat het euvel ook verhelpen ?


Ja, ze allemaal bekabeld aansluiten zal het probleem van de oranje (zwak signaal) lampjes verhelpen.

WiFi verstoringen zullen daarmee niet weg zijn maar waarschijnlijk heb je er dan wel minder of hopeijk geen last meer van.

Als je extra switches hiervoor nodig dan zou ik die Nick83 aanraad gebruiken, je moet i.i.g. switches gebruiken die IGMP snooping ondersteunen als er TV-ontvangers op zijn aangesloten.

 

Kanalen veranderen kan je op de Box12 doen als die tenminste al meedoet in het WiFi netwerk, daarvoor heb je de laatste firmware nodig, als die erop staat zal het WiFi lampje op de Box 12 aan moeten zijn, maar beter is om even te kijken na inloggen, laatste firmware versie eindigt op 528, zie ook hier: https://forum.kpn.com/modems-123/kpn-box-12-update-mesh-sgej100000516-sgej10000528-552046


Iedereen bedankt voor het meedenken en adviseren. Kan voorlopig aan de slag


 

 @gesplitter , @Nick83 , @JanD   Zo'n splitter kan zeker wel werken, ook voor TV, maar met flinke beperkingen, namelijk max 100 mbit. Je moet er dan wel 2 hebben, eentje bij de router en eentje aan de andere kant. Want op de router moet je 2 poorten gebruiken. Voor 100 mbit worden maar 4 van de 8 aders gebruikt, dus kan je 2x 100 mbit door een netwerkkabel sturen, maar je moet dan wel splitters aan beide kanten van de kabel hebben.

Maar dus niet doen, tenzij er echt geen andere mogelijkheid is.

 

 

Â