Skip to main content

Ik heb regelmatig problemen met wegvallend internet: Meerdere keren per dag (soms tientallen keren) valt het internet enkele minuten compleet uit. Het services-lampje op de Experia V10a wordt dan eerst oranje, even daarna wordt het internet lampje rood. Dit duurt meestal 2-4 minuten, daarna springt alles weer op groen en werkt het weer. Ik heb al meerdere malen gereset, ook harde reset, zonder verbetering. 
Omdat internet zowel via vast als via 4G modem komt, is het des te opvallender dat internet helemaal wegvalt - het lijkt dus niet zo te zijn dat 1 van de twee wegvalt, dan zou het internet traag worden maar niet helemaal wegvallen.
Mag ik hieruit concluderen dat er wat mis is met de Experia?

Als ik alleen al de topic titel zie, hoef ik eigenlijk al niet verder te lezen. Dergelijk euvel is al vaak gezien m.b.t. V10a. Geluk in jouw geval is wel dat na enkele minuten er vanzelf weer verbinding is. Waar het aan ligt is moeilijk te zeggen. Je kan in de log bestanden kijken en op de DSL statuspagina in de V10a en e.v.t. ook in de Sagemcom om te kijken hoe en wat die bijdraagt.

Als KPN jouw een V10 zou leveren heb je kans dat er geen haperingen zijn, dat is ook al meermalen voorgekomen. Maar het is allemaal bruikleen spul, je hebt geen keuze kwa merk of type. Men zal eerst tijd moeten vinden om vast te stellen wat het probleem is. Eigen DSLmodemrouter kan wel, maar dan doet het 4G gedeelte niks.

Het is niet zo dat beide (DSL, 4G) vebindingen gelijkwaardig zijn. Er is altijd een werkende DSL nodig en 4G verbinding is alleen als extra/toevoeging.

Je kan i.i.g. je klantnummer in je prive profiel vermelden, dan kan een KPN medewerker jouw bevindingen koppelen aan jouw adres en misschien al zien wat het probleem is.


Ik heb het log bekeken, dit zie je continu. Hij vliegt eruit, paar minuten later weer verbinding, maar kan er zo weer uitvliegen. Zegt dit iets?

2020-09-16 05:13:28 PPP(atm_route):ppp1 down for reason is LCP down
2020-09-16 05:13:28 PPP(atm_route):ppp1 down for reason is LCP down
2020-09-16 05:13:28 PPP(atm_route):Connection terminated
2020-09-16 05:13:28 PPP(atm_voip):ppp0 down for reason is LCP down
2020-09-16 05:13:28 PPP(atm_voip):Connection terminated
2020-09-16 05:14:24 PPP(atm_route):Starting negotiation on ppp0
2020-09-16 05:14:24 PPP(atm_voip):Starting negotiation on ppp1
2020-09-16 05:14:25 Dhcpc:Recv Packet,ACK, Lease of 10.229.101.21 obtained, lease time 86400
2020-09-16 05:14:25 Dhcpc:Recv Packet,ACK, Lease of 10.229.101.21 obtained, lease time 86400
2020-09-16 05:14:30 PPP(atm_route):ppp0 down for reason is LCP down
2020-09-16 05:14:30 PPP(atm_route):ppp0 down for reason is LCP down
2020-09-16 05:14:30 PPP(atm_voip):ppp1 down for reason is LCP down
2020-09-16 05:14:33 PPP(atm_route):Connection terminated
2020-09-16 05:14:33 PPP(atm_voip):Connection terminated
2020-09-16 05:14:33 PPP(atm_voip):Starting negotiation on ppp0
2020-09-16 05:14:33 PPP(atm_route):Starting negotiation on ppp1
2020-09-16 05:14:33 PPP(atm_voip):PAP authentication succeeded
2020-09-16 05:14:33 PPP(atm_route):PAP authentication succeeded


Ja, dit is een bekende melding en zegt in ieder geval dat de digitale verbinding over de telefoonlijn, waarover dan weer internet gaat, wegvalt. Kan verschillende oorzaken hebben, de reden ervan is niet uit deze meldingen te halen. Misschien een sterke verstoring op de telefoonlijn, zodat of de V10a of de centrale er niks meer van kan maken. Of dat het DSL gedeelte in de V10a crashed. Je kan even vergelijken met ander meldingen:

https://forum.kpn.com/search?q=ppp%20down%20for%20reason%20is%20LCP%20down

 

 


Misschien is het een idee dat ik de kabel vervang die het modem verbindt met het (koperen) aansluitpunt. Hebben we dat alvast maar uitgesloten..?


Misschien is het een idee dat ik de kabel vervang die het modem verbindt met het (koperen) aansluitpunt. Hebben we dat alvast maar uitgesloten..?

Dat zou kunnen, maar een kabel veranderd doorgaans weinig, tenzij je b.v. iets hebt verplaatst of een dier heeft verandering veroorzaakt.

De kans is groter, afgaande op berichten op dit forum, dat er ergens verderop buitenshuis een onregelmatigheid is waardoor de verbinding er af en toe uitklapt. Maar is er gissen.


Hoi @Dgld, welkom op het forum! 
Ik heb ook meteen even meegekeken naar de lijn en er moet waarschijnlijk toch een monteur langskomen om deze te controleren. Als deze constateert dat de V10a vervangen moet worden voor een V10 zal hij dit ook regelen. Wanneer zou jou dit de komende dagen het beste uitkomen? Is het contacttelefoonnummer uit je dossier een goed bereikbaarheidsnummer? (zou je hem anders ook aan je profiel willen toevoegen?


Ik heb niets meer van je gehoord @Dgld, ervaar je nog steeds? 
De lijn meet nog steeds niet goed en ik zie dat er nog geen monteur langs is geweest.


ik heb niets meer van je gehoord @Dgld, dus ga er vanuit dat je hier geen last meer van hebt. Mocht je toch nog problemen ervaren hoor ik het graag!


Er leek toch iets mis te zijn met de kabel die het aansluitpunt met de modem verbindt. Ik heb dat aangepast en nu lijkt het beter te gaan, geen oranje/ rode lampjes meer tot nu toe gezien. Wel zit er over de dag een behoorlijke variatie in de snelheid -  vanochtend was t 6 mps download en vanmiddag 52 mps.. dus een enorm verschil. We houden het nog even in de gaten. @Thomas kan je nog eens kijken hoe de lijn nu meet?


De lijn meet nu goed en binnen de normen!
Krijg je deze resultaten met een bekabelde verinding of via WiFi?
In het laatste geval is het misschien toch handig onze wifimanager nog eens te doorlopen :-)