Skip to main content

Sinds kort heb ik zonnepanelen geplaatst en maak gebruik van 2 SMA omvormers. Als ik de omvormers op het WiFi netwerk aansluit (bekabeld of wireless) dan storen alle tv zenders en krijg ik de foutcode 400???

We snappen het natuurlijk al dat zowel KPN als SMA naar elkaar wijzen om dit probleem op te lossen.

Mijn vraag is dan ook:

  • Heeft iemand dezelfde problemen?
  • Wat zou er moeten gebeuren om dit probleem op te lossen?

Laat me raden, je hebt een Experia Box V10a, klopt dat?

Zo ja, laat de oude firmware terugplaatsen op die V10a.


Hallo @Problemen met SMA omvormers , even concreet, heeft de leverancier van de omvormers deze bekabeld met eenLAN-kabel aangesloten of draadloos via Wifi?

Wanneer stoort het dan, bekabeld of draadloos?

Is het onderstaande foutcode:

Verbinding met zender verbroken in beeld, zo los je het op | KPN

of deze:

Een 400 Bad Request Fout repareren (oorzaken en oplossingen) (kinsta.com)


In beide situaties zijn de tv zenders verstoord. Geeft aan dat de verbinding is verbroken.


Laat me raden, je hebt een Experia Box V10a, klopt dat?

 


Ja volgens mij wel


Overigens heb ik een KPNBox12


En heb je dan ook nog andere wifi accesspoints in gebruik?

Zo ja, welke?


Jazeker Superwifi points


Als je die "super"WiFi's ter test uit zet en de SMA omvormers met de V12 verbindt, heb je het probleem dan ook?


Geen idee. Vooralsnog staan alleen de superwifies aan en is de WiFi van de 12 uit.


Geen idee. Vooralsnog staan alleen de superwifies aan en is de WiFi van de 12 uit.

Dan vraag ik je of je dat kunt testen.


Kan niet eerder dan volgende week want dan is de zonnepanelen  man er weer. Keep in touch


Het is opgelost. Het lag aan de kpnbox12. Voorgaande model gekregen en alles werkt.😊


Dank je voor het terugkoppelen. Maar toch nog even hoor. Ik gebruik ook een Box 12 modem in combinatie met een SMA Sunnyboy 3000TL uit 2013. Deze is met een UTP netwerkkabelverbinding aan het modem gehangen. Tussen de omvormer en het modem bevindt zich nog een netgear GS108 switch.

Deze opstelling functioneert bij mij. De omvormer krijgt zijn informatie naar SMA en ik heb geen storing op de TV kunnen vaststellen.

Om nog een keer aan je te vragen, ik haal het niet zo duidelijk uit de discussie hierboven, was die Box 12 omvormer bij jou bekabeld verbonden met het modem of via WiFi (kan dat in de huidige modellen ook via WiFi?). Van dit laatste hoor ik dan op, want de bekabelde verbinding naar onze al wat oudere 3000TL communiceer met SMA via een speedwire protocol, en dat is iets anders dan het standaard TCP/IP protocol dat voor netwerkverbindingen wordt gebruik.

Misschien is het beantwoorden voor jou niet meer zo interessant, maar informatie helpt anderen misschien weer verder. 


De nieuwere firmware van SMA maakt gebruik van IGMP multicasting versie 3 en dat lijkt te bijten met de IGMP multicasting van het KPN TV platform.


Hier ook hetzelfde probleem. Het ligt aan de combinatie dus wrs van SMA en Experiabox 12.

SMA tripower met de nieuwste firmware. Ik heb draadloos / bedraad, helaas geen verschil. Alleen ontkoppelen helpt helaas. 


Betreft een SMA Sunny Tripower 10.0 (3-fasen). 

Reeds geprobeerd IGMP uit te zetten op de SMA. Heeft niet gewerkt helaas. 


Als je die omvormer achter een routertje van de action van 15 euro zet, waarbij je dat ding ook echt op router mode laat staan, zou het dan werken? Al dat igmp snooping verkeer blijft dan op dat 15 euro router netwerk en komt niet op het netwerk van de Experiabox. Maar er is dan wel gewoon toegang tot internet voor de omvormers. Dus kunnen ze data versturen naar de online cloud van sma? Waar je vervolgens weer met de app op je mobiel verbinding mee maakt. Toch? Zou dat werken?


Goede suggestie!

Ik ga voor überhaupt een andere router. Ik gebruik nu eigenlijk niks van de de Experia 12 box. 

Ik heb ivm Unifi hardware al een USG gekocht, ik wou het geheel scheiden mbv VLANs maar is misschien niet eens nodig.Â