Skip to main content

Hallo,

Onze Experia Box v10 heeft 28 September een firmware update  V1.01.00T03.8V4 gekregen. Ik heb nu al een aantal keren gemerkt dat op bepaalde momenten domeinnamen niet bereikbaar zijn, waardoor bepaalde sites niet bereikbaar zijn en mail niet kan worden opgehaald.

Situatie:
PC 1 (IP adres: 192.168.2.29)  en PC 2 (IP adres: 192.168.2.21) via netwerk hub verbonden met de Experia Box v10.

Ik merkte op een bepaald moment dat bijvoorbeeld www.marktplaats.nl niet bereikbaar is op PC 1 maar wel bereikbaar is op PC 2. 

Het probleem kon ik verhelpen: door bij PC 1 de netwerkkabel te verwijderen en vervolgens via een externe wifi adapter te verbinden.

Als ik nu de netwerkkabel weer aansluit waardoor de PC ween ander IP adres krijgt (192.168.2.11) werkt het nu ook via de netwerkkabel.

Zeer vervelend!

Zijn er meer mensen die dezelfde ervaring hebben?

Met vriendelijke groet,
Herman Garritsen

Hallo @Herman Garritsen , als je die ‘netwerk-hub’, ik neem aan dat je een switch bedoelt, er even tussenuit haalt en je sluit e.e.a. rechtstreeks op het modem aan, gaat het dan wèl goed?

 


Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie. De netwerk switch er tussen uit loste niet het probleem op. Alleen een nieuwe ip-adres loste het probleem op. 

Mocht het probleem weer optreden dan zal ik de PC rechtstreeks aansluiten op het modem. 


Hallo @Herman Garritsen , je kunt 2 dingen doen, de modem een fabrieks-reset geven en bij de pc's de netwerkinstellingen herstellen. Via de DHCP-server van de modem krijgen de pc's, iedere keer dat ze contact maken met het modem een ander IP-adres, dus die IP-adressen hier noemen is zinloos.

Je kunt ook eens een andere poort op het modem selecteren of een andere netwerkkabel proberen, minimaal kwaliteit CAT5e, beter nog CAT6.

Succes.

 


Hallo Jan,

Bedankt voor je advies! Ik zal het modem een factory-reset geven. 


Hallo @Herman Garritsen ,

Kan het zijn dat het WAN IP adres is gewijzigd, door van Telfort naar het KPN netwerk  of van koper naar glasvezel netwerk te zijn gegaan?

Groet Bart


Hallo Bart,

Bedankt voor je reactie!

Het WAN IP adres is gewijzigd.

Ik begreep van de KPN helpdesk dat 28 september de modem een firmware update heeft gehad. Reden hiervoor is de technische migratie van Telfort netwerk naar het KPN netwerk (glasvezel → glasvezel). 

28 september 's ochtends hadden wij geen internet daarom de KPN helpdesk gebeld. Van de helpdesk begreep ik dat er problemen waren met de technische migratie. Aan het eind van de middag werkte internet weer.

Na de firmware update de bovenstaande beschreven problemen in het eerste bericht. Voor de firmware update nooit deze problemen gehad. 
 

Met vriendelijke groet,
Herman  


Hallo @Herman Garritsen ,

De migratie en firmware update zal wel oké zijn.

De verschillende PC's “cachen” lokaal web pagina's  in de browser en DNS adressen op de PC, die kloppen dan niet helemaal meer.

Dat geeft dan de vreemde verschijnselen die je beschrijft (de éne PC wel de ander niet bij het benaderen van verschillende sites).

Door de cache en de cookies van de browser te wissen en voor de ervaren PC gebruiker commando's te geven als ipconfig /flushdns en een reboot van de PC is dit op te lossen.

Gelukkig lossen alle problemen zich vanzelf op, omdat de TTL (time to live) van de meeste items vanzelf verloopt.

Groet Bart