Skip to main content

Beste,

Ik heb nu een paar maanden KPN glasvezel, maar ik blijf maar problemen houden met de verbinding. Ik heb al de kabel tussen de ExperiaBox en het NT kastje vervangen, maar dat bleek niet het probleem. Als het internet uitvalt, dan blijven alle lampjes (experiaBox en NT) op groen. Reset van de experiabox is nooit de oplossing, alleen een reset van het NT kastje helpt dan nog.

 

Ik heb het ook totaal willekeurig. Het is nu weer een week goed gegaan maar vannacht rond 00:20 uur zal het internet uitgevallen zijn, omdat ik een melding kreeg dat mijn NAS offline ging. En vanochtend deed de Sonos het ook niet. Na een herstart van de NT kwam alles weer online.

 

@Kpn hebben jullie een oplossing?

Hoi @Maja_ / @Kpn ,

 

gisteren om 22.40 uur kreeg ik opeens een melding van het alarmsysteem dat hij ging verbinding meer had met internet. Bleek inderdaad dat alles er weer uit lag. Tv werkte wel gewoon.

dit gaat zo niet langer. Als het werkt is het allemaal goed en snel, maar het is totaal onbetrouwbaar. 
 

Ik wil graag een oplossing, want sinds ik klant ben van jullie werkt het eigenlijk nog altijd niet goed. 


Hi @BdoubleU, na ons vorige contact hierover, had ik het idee dat het weer helemaal in orde was met je lijn maar dat blijkt helaas dus niet zo te zijn :frowning2:

Ik zie op de 31e nog heel veel verbrekingen, vanaf de 1e lijkt de lijn weer stabiel te zijn tot aan je modem. Is dat ook hoe jij het ervaren hebt of heb je sinds de 1e alsnog problemen gehad met de lijn zelf? Als in dat helemaal niks het meer doet?

Dat de tv nog werkt terwijl je geen internet hebt, houdt in dat de algemene verbinding nog aanwezig is, anders kan je tv ook geen signaal ophalen. Dit soort problemen met de lijn zijn voor mij niet meetbaar, vandaar dat ik ook graag van je hoor hoe dit is gegeaan de afgelopen dagen, zodat ik zo duidelijk mogelijk heb met welke problemen we nu te maken hebben!


Hoi @Maja_ ,

 

fijn dat je weer reageert. 
Het ging inderdaad weer een paar dagen goed, tot vandaag rond 12.50 uur. Viel internet weer weg. 
na een paar minuten herstelde het ook weer, geen reset nodig geweest. kan jij die onderbreuook zien?
tv werkt eigenlijk altijd wel, ook als internet het niet doet. 
ik heb inmiddels allemaal nieuwe kabels geïnstalleerd tussen ntu en xperiabox, dus daar zou het niet aan kunnen liggen lijkt me.

 

ik word er een beetje gek van, het is nog niet betrouwbaar..

 

wat kunnen jullie doen en wat kan ik zelf nog doen?

 

 


Ik snap heel goed dat je er een beetje gek van wordt :slight_frown:

Wat het voor mij lastig maakt om de vinger op de zere plek te leggen, is dat er 2 verschillende dingen lijken te spelen.

De verbrekingen die ik terugzie (tientallen op de 31e) zijn volledige verbrekingen van de verbinding waarbij er kortstondig helemaal geen signaal binnen kwam op je modem. Je tv zal het op die momenten ook niet hebben gedaan.

Daarnaast ervaar jij zelf nog veel meer verbrekingen van alleen het internet, terwijl de verbinding met je modem wél blijft bestaan op zo'n moment. Gaat het daarbij alleen om internet via wifi of heb je ook apparaten bekabeld aangesloten waarbij de verbinding er op hetzelfde moment ook uitligt? 


Hoi @Maja_ ,

 

zie jij geen onderbreking vandaag?

het gaat om zowel bekabeld (laptop) als wifi. 
 

heel raar.


Vandaag lijk ik vooral last te hebben van een bufferprobleem. Wel internet, maar netflix blijft hangen en laden duurt lang, sonos speelt wel muziek, maar stopt willekeurig in nummers en springt dan naar een volgend nummer.

@Maja_ helpt dat wellicht nog in de analyse? 
 

er is op deze manier echt niet mee te werken...


Wat is er zoal aangesloten aan het modem qua randapparatuur? Ontkoppel alles van de experiabox en ga dan eens testen om uit te sluiten dat er geen spelbreker op je netwerk zit.


Beste @Joep1965 ,

ik heb dat ook vaker overwogen. Heb je nog tips? Want soms gaat het dus een paar dagen probleemloos, en nu zijn er opeens weer veel storingen. Dus hoe lang moet ik dan apparaten uit het netwerk halen om vast te kunnen stellen of dat de spelbreker is?

 

ik heb op de experiabox een sonos bridge zitten, een netwerkkabel voor bijvoorbeeld een laptop bij thuiswerken, een kabel naar de tv ontvanger en een kabel die via een switch naar een access point gaat (router in AP MODE). Vanuit daar gaat er een kabel naar een 2e tv ontvanger en nog een kabel naar een andere router in AP mode. 
op die laatste zit dan de omvormer en een lange kabel naar een switch in de de meterkast, waar het alarmsysteem en een klik aan klik uit systeem op zitten. 
 

best druk dus op het netwerk, maar daardoor juist zo belangrijk dat het goed werkt…

 

dus mocht je tips hebben hoe ik dit het beste kan aanpakken: graag!


Je moet ergens beginnen.  Ik zie een paar switches staan. Sowieso is het een must dat die switches igmp snooping ondersteunen. Anders heb je problemen met de tv ontvanger wat zover ik weet gevolgen kan hebben voor je hele netwerk.


Hoi @Joep1965 ,

 

ja, dat zouden ze moetrn doen, het zijn Netgear ProSAFE GS105E

maar jij denkt wel dat het aan iets in mijn eigen netwerk kan liggen, ondanks dat het soms een paar dagen probleemloos werkt?

ik zat hiervoor 3 jaar bij ziggo, met exact dezelfde setup, en dat heeft jaren probleemloos gewerkt. Dus dat speelt natuurlijk wel mee in mijn terughoudendheid om het helemaal in m’n eigen netwerk te zoeken...

 


Hoi, welke experiabox heb je?


Hoi @Joep1965 ,

 

ik heb een experiabox 12. 
ik heb mijn thuisnetwerk even uitgewerkt voor het overzicht. Dit is wat er bekabeld aangesloten zit.

 

op de plek van Switch 2 had ik eerst een ander access point staan. Die heb ik nu maar eens eruit gehaald om te kijken of dat helpt. 

 

mocht jij iets geks zien in mijn netwerk, dan hoor ik het graag!

 

Dank maar weer!

groet,

 

bob


Sonos apparatuur en de Box 12 werken niet altijd even goed samen @BdoubleU, hier horen we helaas regelmatig wat over van andere klanten. Mocht je weer problemen ervaren, zou je de Sonos dan -puur om te testen- even uit het netwerk willen halen? Ben benieuwd of dit bij jou ook de boosdoener is!


Hoi @Maja_ ,

 

oei, dat zou wat zijn zeg.. ik heb nogal wat van Sonos hier staan ☹️. Welke klachten ervaren andere klanten dan? 
 

geoet,

 

Bob


Kan uiteraard heel goed zijn dat er bij jou iets anders aan de hand is, maar er zijn klanten die onder andere aangeven dat het internet wegvalt terwijl de verbinding tot aan het modem wel goed blijft. Vergelijkbaar met jouw problemen dus!

In dit bericht over de werking van Sonos apparatuur wordt hier meer uitleg over gegeven. 

Als je dit gaat testen en je merkt dat de Sonos apparatuur geen enkele invloed heeft op je netwerk, kunnen we uiteraard verder zoeken naar een andere oorzaak, maar dit lijkt me zeker het proberen waard zodat we al dan niet uit kunnen sluiten dat dit hier mee te maken heeft!


Hoi @Maja_ ,

hmm, dat is interessant. Het zou wel verklaren waarom ik bij Ziggo nooit last wegvallend internet had en sinds ik bij KPN zit wel. 
 

als ik het goed begrepen heb, zou het probleem zich niet meer moeten voordoen op het moment dat er geen apparaat van Sonos meer met een draad verbonden is. Dat heb ik nu gedaan, dus sonos maakt nu volledig gebruik van mijn eigen wifi-netwerk.

 

ik ben benieuwd. We gaan het ervaren!


Ik ben net zo benieuwd als jij! Hoor graag je bevindingen :slight_smile:


Hoe is het gegaan de afgelopen dagen @BdoubleU?


Hoi @Maja_ ,

 

ja, het gaat best goed. Qua internet dan, want sonos gaf wel veel problemen met een experiabox en 2 access points. Dus heb op de experiabox nu de wifi uitgezet en alle wifi loopt nu via mijn 2 asus acces points. Internet is niet meer uitgevallen. En aangezien ik volgens mij nog nooit 9 dagen zonder problemen heb gehad, durf ik langzaam te geloven dat dit toch het probleem was…

 

 


Ah, dan heeft het er toch alle schijn van de de combinatie van Sonos met de Box 12 de boosdoener was. Heel fijn dat je nu een setup hebt gevonden waarbij je géén verstoringen meer ervaart :blush: