Skip to main content

Problemen om VvE-toestemming voor glasvezel te registreren in Leiden

• January 10, 2026
  • 12 reacties
  • 145 keer bekeken

Hallo,

Ik ben eigenaar en bewoner in een gebouw in Leiden waarvan de VvE meerdere woningen beheert, verdeeld over twee hoofdadressen (ik noem ze hier Adres A en Adres B), elk met verschillende subadressen (A, A1, A2… / B, B1, B2…). De VvE heeft al geruime tijd geleden toestemming gegeven voor de aanleg van glasvezel in het hele gebouw, maar in het systeem van KPN worden alleen de woningen die aan Adres A gekoppeld zijn als goedgekeurd weergegeven, terwijl alle subadressen die bij Adres B horen niet als goedgekeurd verschijnen.

Ik ben al meer dan een jaar met dit onderwerp bezig en de ervaring met KPN is, eerlijk gezegd, erg frustrerend. Meerdere keren is mij verteld dat het “opgelost gaat worden” of dat er “opvolging” komt, maar in de praktijk verandert er niets in het systeem.

Voor ik hier schrijf, heb ik het volgende al geprobeerd, meerdere keren en via verschillende kanalen:

1. Online formulieren van KPN om een aansluiting aan te vragen
    Ik heb meerdere keren de formulieren voor controle en aanvraag van een glasvezelaansluiting ingevuld via de website van KPN.

2. Verzoeken voor een onderzoek (“haalbaarheidsonderzoek”)
    Ik heb ook meerdere keren het formulier voor een haalbaarheidsonderzoek ingevuld voor ons gebouw, waarbij ik heb aangegeven dat de VvE toestemming wil geven voor alle woningen van zowel Adres A als Adres B.

3. Telefonisch contact met de klantenservice
    Ik heb herhaaldelijk geprobeerd te bellen. De keuzemenu’s zijn echter automatisch en alleen in het Nederlands, wat het in mijn situatie lastig maakt om de juiste optie te kiezen en de situatie goed uit te leggen.

4. KPN-winkel in Leiden
    Ik ben meerdere keren naar een KPN-winkel in Leiden gegaan om hulp te vragen en om te proberen de situatie van de VvE en de betrokken woningen goed te laten vastleggen.

5. Bezoek aan een centrale KPN-locatie
    Ik ben zelfs met de trein naar een centrale locatie van KPN in een andere stad gereisd, waar wordt aangegeven dat daar de afdelingen zitten die verantwoordelijk zijn voor de planning en aanleg van glasvezel, om de situatie persoonlijk toe te lichten.

6. Contact bij officiële KPN-stands op evenementen
    Ik heb met medewerkers van KPN gesproken bij officiële stands op verschillende openbare evenementen, in de hoop dat zij het probleem konden escaleren of beter konden registreren.

7. Informatiebijeenkomst in Leiden over glasvezel
    Ik ben naar een door KPN georganiseerde informatieavond over glasvezel in Leiden geweest en heb onze situatie daar ook uitgelegd.

In al deze gevallen was de reactie ongeveer hetzelfde:
dat men mij zou helpen, dat het zou worden doorgestuurd naar de juiste afdeling en dat er opvolging zou zijn.

Maar tot op de dag van vandaag is er niets veranderd in het systeem:
de woningen met subadressen die bij Adres A horen staan als goedgekeurd, maar alle subadressen die bij Adres B horen worden nog steeds niet als correct goedgekeurd door de VvE weergegeven, ondanks de inspanningen van de beheerder en de eigenaren.

Wat het extra paradoxaal maakt, is dat ik uit pure vermoeidheid uiteindelijk naar een alternatief heb gekeken en Starlink heb genomen: het hele proces, van bestelling tot een werkende internetverbinding, duurde drie dagen (de tijd die de schotel nodig had om vanuit het buitenland geleverd te worden). Ondertussen zit ik met KPN al meer dan een jaar vast in dezelfde situatie.

Daarnaast maak ik mij zorgen dat de toegang tot de glasvezelinfrastructuur in mijn gebouw in de praktijk van één partij afhankelijk is. Het zou minder problematisch zijn als KPN slechts één internetprovider tussen meerdere was, maar het feit dat KPN de enige partij is die de glasvezellijn in het gebouw aanlegt, betekent dat, als KPN mijn dossier niet goed afhandelt, ook mijn toekomstige vrijheid om bij andere providers internet af te nemen beperkt wordt. En dat alles door een online formulier dat de toestemming van het VvE-bestuur voor alle woningen van Adres A en Adres B niet correct verwerkt.

Daarom mijn vragen:

• Wat is het juiste kanaal zodat KPN duidelijk kan registreren dat de VvE toestemming geeft voor alle woningen in dit gebouw (zowel Adres A als Adres B en alle subadressen)?

• Is er een specifiek e-mailadres of contact bij KPN Netwerk waar ik alle informatie van de VvE (inclusief, indien nodig, aanvullende documentatie) naartoe kan sturen, zodat de situatie eenmalig goed wordt gecorrigeerd?

• Is het mogelijk dat iemand binnen KPN dit concrete dossier kan volgen, zodat de aannemer/monteur straks niet opnieuw aangeeft dat er voor een deel van het gebouw geen toestemming zou zijn?

Alvast hartelijk dank voor iedere hulp of aanwijzing.

Met vriendelijke groet,
Gleidenaar
Eigenaar en bewoner in een VvE in Leiden

12 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 10, 2026
  • Wat is het juiste kanaal zodat KPN duidelijk kan registreren dat de VvE toestemming geeft voor alle woningen in dit gebouw (zowel Adres A als Adres B en alle subadressen)?

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/pandeigenaar

• January 10, 2026

Is KPN niet gewoon leverbaar via de telefoonlijn? Dat je een Starlink aangeschaft hebt?

Glasvezel word aangelegd door onderaannemers. KPN besteed dat aan hun uit en bemoeit zich verder niet zo heel veel met de planning van die onderaannemers. Als die onderaannemer ergens anders bezig is moet je gewoon wachten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

https://www.kpn.com/glasvezelnetwerk/pandeigenaar

Bedankt voor je reactie, TDN!

Ik heb die pagina al meerdere keren geprobeerd, zowel zelf als onze VvE-beheerder. 
We hebben daar het formulier voor pandeigenaar ingevuld met alle relevante informatie, 
en kregen wel een bevestigingsmail dat de aanvraag is ontvangen.

Maar daarna hebben we nooit contact gekregen van KPN en is er niets opgelost. 
Het probleem blijft hetzelfde: alleen Adres A (en subadressen) verschijnen als goedgekeurd, 
terwijl Adres B en subadressen nog steeds niet correct gekoppeld zijn aan onze VvE.

Daarom ben ik op zoek naar een kanaal waar we wél reactie en oplossing krijgen, of een specifiek 
contactpunt bij KPN Netwerk dat dit dossier kan oppakken en afhandelen.

Weet jij of iemand anders of er naast dat formulier nog andere (werkende) kanalen zijn?

Alvast dank!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Is KPN niet gewoon leverbaar via de telefoonlijn? Dat je een Starlink aangeschaft hebt?

Glasvezel word aangelegd door onderaannemers. KPN besteed dat aan hun uit en bemoeit zich verder niet zo heel veel met de planning van die onderaannemers. Als die onderaannemer ergens anders bezig is moet je gewoon wachten.

Bedankt voor je reactie, Marlon92!

Ja, glasvezel wordt aangelegd door onderaannemers en KPN bemoeit zich daar minder mee. Dat snap ik.

Antwoord op je vragen:

1. KPN via telefoonlijn? Nee, in ons gebouw is alleen koper beschikbaar (VDSL), 
   maar KPN schakelt dat kopernetwerk binnenkort uit (glas aan, koper uit). 
   Dan hebben we écht alleen glasvezel als optie. 

2. Starlink? Ja, dat heb ik uit frustratie aangeschaft omdat dit probleem al >1 jaar speelt. 
   Starlink was binnen 3 dagen werkend (bestelling → levering → installatie), terwijl KPN 
   na >1 jaar formulieren en bezoeken nog steeds geen oplossing biedt.

Het probleem zit echter al in het KPN-systeem vóór de aanlegfase. 
De VvE heeft toestemming gegeven, maar subadressen van Adres B verschijnen nog steeds 
niet als "goedgekeurd" in mijn-status. 

Zonder dat "groene vinkje" komt de onderaannemer niet, omdat hun planning op dat systeem gebaseerd is.

Het gaat dus niet om wachten op onderaannemers, maar om het registratieprobleem in het KPN-systeem dat al meer dan een año niet wordt opgelost.

Daarom zoek ik specifiek naar iemand bij KPN Netwerk die dit kan corrigeren.

Dank voor je reactie!

• January 11, 2026

KPN via telefoonlijn? Nee, in ons gebouw is alleen koper beschikbaar (VDSL), 

Ja dat is toch de telefoontelefoonlijn ? 

maar KPN schakelt dat kopernetwerk binnenkort uit (glas aan, koper uit). 

Dat doen ze pas als er bij jou glasvezel ligt. Eerder niet. Als er bij jou over 10 jaar nog geen glasvezel ligt, dan werkt die telefoonlijn over 10 jaar gewoon nog steeds.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@gleidenaar . Welkom hier.

Dank voor je uitgebreide en duidelijke toelichting. Ik snap heel goed dat dit na zo’n lange tijd ontzettend frustrerend is, zeker gezien alles wat je al hebt geprobeerd.

Goed om wel even het kader te schetsen: wij zijn hier als moderators van KPN de provider. Dat betekent dat we doorgaans vragen en situaties oppakken die spelen bij (bijna) aangesloten klanten en lopende diensten. We zijn geen projectregisseurs of klachtenafhandeling voor aanlegtrajecten, en ik kan hier ook geen toezeggingen doen over correcties of doorlooptijden.

Dat gezegd hebbende willen we wél graag even meekijken of we kunnen begrijpen waar het in dit dossier spaak loopt en wat er in de loop der tijd allemaal is vastgelegd of besproken. Wil je daarom je communityprofiel zo volledig mogelijk invullen, met name het adres waar het om gaat? Als je daarna hier in het topic even een seintje geeft, kunnen we op z’n minst kijken wat er in onze systemen zichtbaar is en of er aanknopingspunten zijn om je de juiste richting op te wijzen.

Nogmaals, ik beloof geen oplossing, maar gezien de voorgeschiedenis is het wel netjes om er in ieder geval even serieus naar te kijken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 13, 2026

Hoi ​@gleidenaar . Welkom hier.

Dank voor je uitgebreide en duidelijke toelichting. Ik snap heel goed dat dit na zo’n lange tijd ontzettend frustrerend is, zeker gezien alles wat je al hebt geprobeerd.

Goed om wel even het kader te schetsen: wij zijn hier als moderators van KPN de provider. Dat betekent dat we doorgaans vragen en situaties oppakken die spelen bij (bijna) aangesloten klanten en lopende diensten. We zijn geen projectregisseurs of klachtenafhandeling voor aanlegtrajecten, en ik kan hier ook geen toezeggingen doen over correcties of doorlooptijden.

Dat gezegd hebbende willen we wél graag even meekijken of we kunnen begrijpen waar het in dit dossier spaak loopt en wat er in de loop der tijd allemaal is vastgelegd of besproken. Wil je daarom je communityprofiel zo volledig mogelijk invullen, met name het adres waar het om gaat? Als je daarna hier in het topic even een seintje geeft, kunnen we op z’n minst kijken wat er in onze systemen zichtbaar is en of er aanknopingspunten zijn om je de juiste richting op te wijzen.

Nogmaals, ik beloof geen oplossing, maar gezien de voorgeschiedenis is het wel netjes om er in ieder geval even serieus naar te kijken.

Hoi ​Erwin,

Heel erg bedankt voor je vriendelijke en uitgebreide reactie, en dat je ondanks de beperkingen van jullie rol toch de moeite wilt nemen om hierin mee te kijken. Dat waardeer ik echt.

Ik heb zojuist mijn communityprofiel zo volledig mogelijk ingevuld, inclusief het adres waarop dit allemaal speelt. Mocht er nog specifieke informatie ontbreken, dan hoor ik het natuurlijk graag.

Het hele traject is inderdaad behoorlijk frustrerend geweest. Om eerlijk te zijn is dit kanaal zo’n beetje mijn laatste officiële hoop binnen KPN. Omdat ik hier al meer dan een jaar mee bezig ben en telkens beloften hoor maar geen daadwerkelijke voortgang zie, heb ik er serieus over nagedacht om dit te escaleren naar organisaties die opkomen voor consumenten en digitale rechten, zoals ConsumentenbondConsuWijzer of Bits of Freedom, om het probleem desnoods breder en publiekelijker onder de aandacht te brengen.

Het kan wat mij betreft niet zo zijn dat mijn recht op een fatsoenlijke internetverbinding feitelijk wordt beperkt door een extreem bureaucratisch proces, zeker niet wanneer één partij in de praktijk de enige is die de benodigde infrastructuur (glasvezel) kan aanleggen in het gebouw.

Nogmaals dank dat je hier serieus naar wilt kijken. Ik hoop dat er in ieder geval wat duidelijkheid kan komen over waar het precies misgaat in het dossier en wat er nog wél mogelijk is.

Met vriendelijke groet.

Erwin van KPN
Moderator

Helaas is, zoals ik al had verwacht mijn visie beperkt want ik heb geen inzage in Netwerk aangelegenheden dus alles wat ik zie is het gesprek wat je 10-1 had.

De medewerker heeft tijdens dat gesprek, op jouw verzoek gemaild met een collega die ik wel ken. Ik heb hem nu ook een mailtje gestuurd.

Ik heb oprecht GEEN idee of hij hier iets mee kan maar niet geschoten altijd mis.     Dus even afwachten wat zijn reactie gaat zijn.  Ik houd je op de hoogte. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 14, 2026

Helaas is, zoals ik al had verwacht mijn visie beperkt want ik heb geen inzage in Netwerk aangelegenheden dus alles wat ik zie is het gesprek wat je 10-1 had.

De medewerker heeft tijdens dat gesprek, op jouw verzoek gemaild met een collega die ik wel ken. Ik heb hem nu ook een mailtje gestuurd.

Ik heb oprecht GEEN idee of hij hier iets mee kan maar niet geschoten altijd mis.     Dus even afwachten wat zijn reactie gaat zijn.  Ik houd je op de hoogte. 

Hoi Erwin,

Heel erg bedankt voor je moeite en voor het mailtje dat je naar je collega hebt gestuurd. Ik waardeer het echt dat je, ondanks de beperkte inzage in Netwerk-zaken, toch probeert iets in beweging te krijgen.

Vandaag had ik één gemiste oproep van een onbekend nummer op het moment dat ik in een werkafspraak zat. De oproep werd als “privé nummer” weergegeven, waardoor ik helaas niet kon terugbellen. Het zou kunnen dat dit een contact vanuit KPN/Netwerk was; als dat zo is, zou ik het heel fijn vinden als je je collega zou kunnen vragen om nog eens te proberen contact op te nemen.

Als hij opnieuw belt, ben ik bereid desnoods een werkvergadering te onderbreken om dit eindelijk op te lossen.

In ieder geval nogmaals dank dat je me op de hoogte wilt houden. Ik wacht het vervolg graag even af.

Met vriendelijke groet.

Erwin van KPN
Moderator

Nee, dat was ik.  Ik wilde even vragen hoe je bij de naam van die collega was gekomen. Maar is verder ook niet zo relevant. Ik heb ondertussen met hem gesproken en jouw issue is nu doorgestuurd naar een persoon die contacten met praktisch alle KPN afdelingen onderhoudt.  Die heeft namens jou navraag gedaan. Ik wil met je afspreken dat we dit niet loslaten tot er in ieder geval een duidelijk antwoord is. 

I'll keep you posted. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 15, 2026

Nee, dat was ik.  Ik wilde even vragen hoe je bij de naam van die collega was gekomen. Maar is verder ook niet zo relevant. Ik heb ondertussen met hem gesproken en jouw issue is nu doorgestuurd naar een persoon die contacten met praktisch alle KPN afdelingen onderhoudt.  Die heeft namens jou navraag gedaan. Ik wil met je afspreken dat we dit niet loslaten tot er in ieder geval een duidelijk antwoord is. 

I'll keep you posted. 

Heel erg bedankt voor je reactie, je inzet en je positieve houding in dit hele proces.
Ik waardeer het enorm dat je dit zo serieus oppakt en het niet wilt loslaten tot er een duidelijk antwoord is.

Ik houd dit topic goed in de gaten en hoop dat deze verwarrende situatie nu eindelijk opgelost kan worden.

Met vriendelijke groet.

Erwin van KPN
Moderator

Ik heb er net weer een reminder uitgestuurd.  Ik heb navraag over de status gedaan.