Skip to main content

Beste Forumleden,

Wie heeft er een goedkope oplossing om mijn stereo op het KPN modum aan te sluiten???

Hij was eerst met de Ziggo kabel aangesloten.

Ik heb al een toslink kabel aangesloten maar de radio werkt nog steeds niet.

Zou ik de instellingen moeten aanpassen? Of toch nog een digitale ontvanger erbij moeten nemen?

Hallo @Borghart ,

Je kunt die optische kabel het beste in jouw ontvanger stoppen ipv in de tv. Dan heb je beide in 1.

Geluid loopt dan altijd naar je stereo-installatie. TV kan dan uit zonder geluid te verliezen.

 

Maar los daarvan : 

Mijn persoonlijke advies is om een DAB+-ontvanger te kopen. Die zijn er in alle soorten en maten. Ook om aan te sluiten op Hifi-sets. Ik begrijp werkelijk niet dat mensen radio luisteren via de TV-ontvanger.   


Beste Noordzee,

De optisch kabel loopt van de radio rechtstreeks naar het modem.


Ik ga er vanuit dat je de KPN-TV-ontvanger bedoelt. Het modem is voor internet en daar moet de kabel zeker niet heen.  


Mij is door de KPN aansluiter geadviseerd om een toslink kabel aan te sluiten.


Sorry idd TV ontvanger.


Je moet dan wel via jouw stereo-installatie het juiste ingangssignaal kiezen. Niet radio, maar bv Aux of zoiets. 

Dus wellicht heb je ergens een draaiknop met radio, Cd, Aux etc. Daar kijken welke het doet. Waarschijnlijk Aux of zoiets. 


Dit staat ook op de website van KPN


Aan de achterzijde van  de radio zit een toslink aansluiting


Ik ga kijken of ik het in het Menu kan veranderen


Menu en instellingen


Alvast bedankt voor je reactie en tijd


In mijn Pioneer versterker dien ik via het menu nog een gebruikte optische aansluiting aan een ingang toe te wijzen. Standaard zijn de knoppen aan de analoge (rood/witte tulp) 'verbonden’.

Misschien zoiets ook bij jouw versterker, @Borghart ?

Of je moet kiezen voor “digital in” met de keuzeknop ofzo.

De stand TUNER kun je vergeten. Dat is voor FM en dat levert geen enkele provider nu nog.

Als het een stereo versterker is of je geeft niet om het Dolby geluid bij de tv zenders is een analoog kabeltje het meest voor de hand liggend. (kan niet i.c.m. de Arris vip5202)

 


Dankjewel voor je reactie, Ik ga dit ook uitproberen.


Je kan ook een FM antenne op je tuner aansluiten.

 

Of, zoals boven vermeld, een Toslink kabel, maar dan wel op jouw tuner de juiste ingang kiezen.

Zie gebruiksaanwijzing van je tuner.

En de KPN tv decoder moet dan natuurlijk aanstaan.

 

Zelf werk ik met een HDMI via eARC van de TV naar de soundbar (met basbox) voor het geluid).


Hoi Joop,

Als al het bovenstaande adviezen niet helpen heb ik daar idd ook aan zitten denken.

Het is in ieder geval wel een hoop gepuzel nu de kabelverbinding niet meer werkt.:disappointed_relieved:


Op de FM heb je maar een paar zenders. Via DAB+ heb je een gigantisch aanbod, afhankelijk van je lokatie.  


Op de FM heb je maar een paar zenders. Via DAB+ heb je een gigantisch aanbod, afhankelijk van je lokatie.  

@Borghart

Al wat besloten? 

Vandaag is een mooie dag om een DAB+-radio aan te schaffen…. 

Wil je wat meer weten over de mogelijkheden van de verschillende DAB+-radio's? 

Op deze site zie je vele tientallen staan. Van 39.99 tot wel 899,99. : https://www.radiowinkel.com/c-92829/dab-radio-s-digital-radio/?sort_order=ascending&sort_method=by_relevance


Ik wil Sony Bravia TV via KPN Arris Modem op mijn analoge stereo (Yamaha A400 uit 1984) aansluiten. Daartoe heb ik een Toslink-kabel in de KPN Arris Modem zitten en aan de andere kant een Toslink to Tulp converter. Via een tulp-to-tulp is deze converter verbonden met de Yamaha via ingang Tuner. Ik heb op de TV het TV speakersysteem op “UIT” staan en audiosystem op “AAN”. Toch krijg ik geen geluid over de boxen. Wat doe ik fout? 


@aansluiting analoge audio

Staat er op die converter wel IN bij de toslink aansluiting en OUT bij de rca busjes?

Je hebt namelijk of een digital → analoog converter OF een analoog → digitaal converter. Ze zijn niet omschakelbaar. Als je per ongeluk die laatste hebt dan gaat het niet lukken.

Uiteraard hoef ik je niet te vertellen dat als je het aansluit op TUNER je ook op de voorkant (input selector) voor Tuner moet kiezen.
Speakers (A) aan? Audio muting off?


Dank Peter. Inderdaad heb ik een Marmitek Connect DA21 “Convert your digital audio signal into an analogue stereo signal”, dus dat lijkt goed. En ook audio muting off; speakers A en Select Tuner.

Kan het iets met instellingen TV te maken hebben? Dat ik niet alleen audiosystem AAN moet hebben staan, maar nog meer? of juist iets anders?

 

Thnx


@aansluiting analoge audio 

Heb je wel of geen geluid als je een radio zender aan hebt?

Staat onder tabblad optical in de ontvanger STEREO ingesteld?

Zit de converter wel in het stopcontact?


Dat was het!!!!! Hoe simpel kan het zijn. Thnx a lot


Bij mij deed-ie het eerst ook niet. Bleek dat ik de beschermdopjes niet van de stekkers van het optische kabeltje had gehaald… :smirk:

Piet. :innocent:


Euh, wat was het. De stroom voor de converter of instellen op stereo?