Skip to main content

Zondagochtend 23 augustus is bij ons de glasvezel uitgevallen. Een enorm gemis, zeker met 2 thuiswerkers.
 

De woensdag erna kwam de KPN monteur om vast te stellen dat het niet aan het modem lag, waarop gelijk de dag erna KPN Netwerk kwam om vast te stellen dat er geen licht in huis kwam. Jammer van de wachttijd, maar je kan ook niet verwachten dat er binnen een uur iemand staat.

Helaas vertelden de Netwerk mannen dat ze niet zelf konden graven, omdat we in een nieuwbouw gebied wonen dat nog niet is overgedragen. We zouden echter dezelfde dag of anders vrijdag gebeld en geholpen worden door de lokale onderaannemer. Voor de zekerheid kregen we een noodpakket, maar dat zouden we waarschijnlijk niet hoeven gebruiken.

Helaas zijn we niet gebeld. Daarom hebben we meermalen KPN gebeld, die telkens weer vertelden dat er een ticket is aangemaakt en dat het bij de aannemer ligt en dat ze er verder niets aan konden doen. Ik kan dat ergens begrijpen, maar aan de andere kant helemaal niet omdat een opdrachtgever normaal gesproken een SLA heeft met de onderaannemer en een escalatieproces.

afgelopen dinsdag (2,5 week verder) belde Volker Wessels eindelijk. Ze waren bij de buren (die zelf de kabel hadden gebroken), en of ze onze storing ook mee konden nemen. Helaas konden ze het niet in 1 keer oplossen, vandaag waren ze hier weer en hebben ze een knik in de voedingskabel gerepareerd.

De straat heeft nu weer licht, behalve wij…… De monteur legde uit dat de kabels opnieuw gepatcht moesten worden. Daarvoor vragen zij aan KPN welk poortnummer bij welk huisnummer hoort. Daar bleek dat KPN niet kon aangeven welke poort wij hebben, en hebben ze ons niet kunnen patchen.

Uiteraard heb ik KPN weer gebeld (dit ligt immers volledig bij hun). En opnieuw een heel vriendelijk gesprek (prima trouwens), maar geen enkele ownership. Weer een aantekening in het ticket zonder enige duidelijkheid wie wat wanneer.

Eerlijk gezegd wil ik er niet nog een weekend over heen laten gaan. TV werkt immers ook niet (en digitenne is geen goede vervanging). Maar hoe kan ik dit duidelijk maken? De helpdesk bellen heeft geen zin. Is er een termijn waarin zo’n probleem opgelost moet zijn?

Wat mij betreft moet hier morgenochtend iemand de boel oplossen punt. Maar hoe krijg je dat gedaan? Achteraf vergoeding regelen, dat is niet hetzelfde.

Hoi, vervelend hoor. Opdat de KPN moderator die hier nog komt snel aan de slag te laten kunnen is het essentieel dat je je gegevens in je forumprofiel zet. Je geeft dan tevens toestemming voor behandeling.

Doe je dat alvast. Ze komen mogelijk snel nml.


Hi Hans, welkom hier. 

Ik vind dit ook oprecht vervelend voor je, vooral ook omdat je thuis werkt. Heb je inmiddels een noodpakket van ons?

Zou ik ook mee mogen kijken? Zou je je KPN profiel willen aanvullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan? 

Ik hoor graag van je. 


Bedankt @PeterG en @Alex_P !

ik heb gegevens toegevoegd, hopelijk voldoende. Het contract staat trouwens op naam van mijn vrouw.

en inderdaad heb ik een noodpakket. Gelukkig maar, want de eerste paar dagen heb ik met een mobiele hotspot van mijn werk moeten werken. De hele dag Teams calls gaat hard met de mb’s…...


Dankjewel, ik zie ook de laatste melding van vandaag van de monteur over de patch en poortnummers. Het spijt me oprecht, wij moeten dit nu ook afwachten. 

Zal ik voor de zekerheid nog wel data toevoegen aan je noodpakket zodat je morgen niet onverwacht zonder komt te zitten? In die kleine router kun je een simkaart vinden met daarop een simkaart nummer, als je dat nummer voor me hebt voor 22 uur zorg ik voor genoeg data! Anders zal dit morgenochtend worden. 


Bedankt voor de moeite @Alex_P . Het nummer is: 893108021912877800 5
 

overigens interessant om te merken hoe tv kijken is veranderd. Vroeger gingen we om half 9 voor een programma zitten. Nu blijkt dus dat we nooit meer op tijd zijn, alles kijken we via terugkijken.


Dat klopt zeker. Lineair kijken was al steeds meer op zijn retour, interessant is ook hoe ons gedag überhaupt verandert nu we veel meer thuiswerken en thuis zijn. De afhankelijkheid van internet en verbonden zijn wordt zo steeds nadrukkelijker. 

Ik heb nu 100 Gb extra erbij gedaan, dan heb je in totaal net geen 150 Gb. Dat moet voor nu even voldoende zijn. Laat het anders hier weten, dit topic pakken we nu vrij snel op. :relaxed:


@Alex_P er is nog geen monteur geweest en we zijn ook niet gebeld, en ik maak me dus zorgen dat als we niets doen men niet komt voor het weekend. Toch maar weer zelf bellen?


Bellen naar ons zal niets versnellen, meer druk dan dit kunnen wij er niet op leggen. Dit ticket staat daar nu in behandeling en hier wachten wij ook op. Het enige wat wij nu kunnen doen is in ieder geval zorgen dat je genoeg data hebt voor thuiswerken etc. 


@Alex_P inderdaad, we zijn zelfs gisterochtend gebeld door een KPN medewerker omdat wij op een prio lijst staan (?), maar na onze toelichting bleek opnieuw dat ook hij niets kon doen. Dus we zijn nog steeds in afwachting, alweer drie en een halve week 😞.

Het verbaast me ook niet, wij hebben wegens ons nieuwbouwproject veel ervaringen opgedaan. De aannemers die hier in de regio de nuts (daar reken ik voor het gemak ook even glasvezel bij) aanleggen hebben duidelijk een tekort aan capaciteit. Zelden halen ze hun wettelijk verplichte deadlines. Dat kan een bouwschema serieus verstoren (elektra vooral). Door die periode ben ik nu misschien wat kritischer.

Op het schermpje staat nu 46,55 Gb, hoe kan ik zien hoeveel er nog over is?


Het tekort aan vakmannen herken ik helaas maar al te goed. Ik zou me bijna om laten scholen. 

Het aantal GB kun je nu niet goed zien omdat ik het handmatig heb aangevuld. Je hebt nu nog 158 GB. 

Ik weet dat dit niet het gewenste antwoord is, maar het blijft afwachten. :sweat:


@Alex_P het is alweer bijna vrijdag, haast een maand verder en helaas na het contact met de collega van KPN op maandag niets meer gehoord. Ik neem toch aan dat KPN een contractuele responsetijd met haar onderaanemers heeft? Dan heb ik in ieder geval een idee of het een kwestie van dagen, weken of maanden is. Op dit moment hebben we het gevoel aan de goden overgeleverd te zijn. Uiterst onprofessioneel.


Het is vandaag precies 4 weken geleden en we hebben nog steeds geen idee wie wanneer wat gaat doen. Heeft iemand advies hoe de zaak vlot te trekken? Want ik heb geen idee meer wat te doen. De KPN medewerkers zijn allemaal vriendelijk, maar verder dan het ophogen van het tegoed en een aantekening bij de case te maken komen ze niet.


Het is vandaag precies 4 weken geleden en we hebben nog steeds geen idee wie wanneer wat gaat doen. Heeft iemand advies hoe de zaak vlot te trekken? Want ik heb geen idee meer wat te doen. De KPN medewerkers zijn allemaal vriendelijk, maar verder dan het ophogen van het tegoed en een aantekening bij de case te maken komen ze niet.


Dit is duidelijk een voorbeeld hoe slecht het gaat bij NetwerkNL, want zij zijn verantwoordelijk voor de glasvezel infrastructuur tussen PoP’s (wijkcentrales) en de aansluitpunten in de meterkasten. Ook dat NetwerkNL bij een operator/carrier (KPN zelf) opvraagt hoe de poorten gelabeled moet worden dat hoort absoluut niet. Dat zijn gegevens die Netwerk NL zelf hoort te hebben. Ik neem aan dat je ook contact hebt gehad met NetwerkNL zelf (bellen en chat), maar wat geven zij zelf aan? Eerst moeten zij de boel herstellen voordat KPN weer een heractivatie kan dan doen van je aansluiting.


@soundwork bedankt voor de reactie! Ik heb overwogen netwerknl te bellen, maar op hun site staat duidelijk dat je contact moet opnemen met de operator. Bovendien vertelden ze ons dat dit nieuwbouwgebied nog niet overgedragen is door Volkerwessels (terwijl ze daarna wel weer zelf langskwamen). Kortom ze nodigen zelf niet uit…..

Bovendien vind ik dat wij een contract hebben met KPN en dat zij de leveringsverplichting hebben. Hoe ze dat organiseren zou niet mijn probleem moeten zijn. Het vervelende is alleen dat ze het impliciet wel mijn probleem maken. Met alle waardering voor de goede wil hebben we geen noodpakketje nodig, maar een afspraak dat op dag x de kabel gepatcht wordt.


Hi Hans, naar aanleiding van een gesprek met je partner gisteren heb ik een privébericht gestuurd over de tegemoetkoming. 


Bedankt @Alex_P ! Onze aansluiting doet het sinds gisteren weer en dat is het belangrijkste. Ik ben bang dat wij een beetje uitzonderlijk geval waren waardoor de processen niet goed liepen. De monteurs, die eigenlijk voor de buren kwamen, hebben uiteindelijk een stapje extra gezet om het probleem op te lossen. Ze verdienen een pluim van hun werkgever wat mij betreft.


Heel mooi, heb je meegekregen wat er aan de hand was ?

Ik ben wel benieuwd eigenlijk.


Nee @KeesYagi ik weet het niet precies, maar er was zeker een beschadigde kabel. Na reparatie bleek dat er iets mis was met onze patch poort, waardoor ze ons ondanks de reparatie niet konden aansluiten.

Qua proces begrijp ik dat er twee organisaties zijn. 1 voor aansluiting en 1 voor beheer. Blijkbaar kwamen wij tussen de wal en het schip, omdat onze straat nieuwbouw/nog in aanbouw is maar wij zelf al sinds november aangesloten zijn.


Omdat het al gewerkt had is dat vreemd, dan is er ergens iet beschadigd of per ongelijk losgetrokken in de patch kast/huisje.

Verkeerd gemarkeerd heb ik ook al van gehoord.

Een doorgestoken vezel opsporen en herstellen lijkt me bij glas best lastig trouwens, maar weet ik eigenlijk niet.

Dank voor bericht, veel plezier er mee, je weet pas wat je hebt als je het mist :-)


Hi all, 

Zonet Hans gesproken via privébericht. Het heeft even geduurd maar technisch is het nu opgelost, en financieel gelukkig ook.

Dank Hans voor je geduld en begrip. :relaxed: