Skip to main content

Dan weer gaat het een poosje goed en dan weer achter elkaar fout.  Regelmatig een zeer korte onderbreking! Echter bij KPN niets van te zien. Op advies van KPN zowel modem als glasvezelkastje gereset. Ging weer een week goed, maar vandaag weer lekker raak…  (vanuit beveiliging krijg ik dan een bericht onder de titel van systeemfout). Ik zou graag bij KPN blijven, maar ga nu toch maar eens rondkijken. Want dit werkt gewoon slecht.   Zijn er meer ervaringen hiermee? 

Hoi @CorG . Welkom op het forum.

Ik zou het jammer vinden als je naar een andere provider gaat. Volgens mij moeten we samen proberen dit op te lossen :-)

Valt de verbinding zowel bedraad als draadloos weg? Als het gebeurt, gebeurt het dan op alle apparaten tegelijkertijd?

Welk type experiabox heb jij ? En zijn daar ook versterkers op aangesloten? Alle info is welkom?


Hoi @Erwin_ 

Ik zit ook zeker niet te wachten op een overstap! Maar als je (vooral) 's nachts door je alarmsysteem meerdere keren gebeld wordt, word je daar niet blij van.  Mijn alarmsysteem is met het modem (vaste lijn) verbonden. Zodra er ook maar een korte uitval is word ik gebeld dat het systeem onderbroken is. Dit is kennelijk zo kort, dat ik het verder niet bij andere apparatuur merk. Maar goed het logboek geeft het wel aan, zowel de onderbreking als het weer oppakken. En dat allemaal binnen dezelfde minuut. KPN heeft al doorgemeten op afstand. Maar in de centrale is niets te zien. Op advies zowel het kastje van de glasvezelkabel gereset als het modem. Ging daarna weer een week goed, maar weer hetzelfde probleem. Soms zitten er weken tussen en soms meerdere keren per dag!  Type experiabox is V10. 

Zou fijn zijn als er toch nog een oplossing komt en ik gewoon KPN kan blijven gebruiken.

 

Bedankt.


Hoe moet ik me dat alarm voorstellen? Zit die op een ethernetpoort of gaat dat via je telefonie poort?


@Erwin_ Zit op een ethernetpoort


Duidelijk. Kun jij je profiel aanvullen en mij een seintje geven als je dat gedaan hebt? Ik werk doorgaans in de middag. Ben jij in de middagen telefonisch bereikbaar?


@erwin profiel aangevuld! Hoor graag van je. Ben vandaag tot 12.30 uur bereikbaar en vanaf 15.30 uur.


@CorG . Ik krijg je niet te pakken :-(

Morgen een nieuwe poging? Ik werk vandaag maar tot 15:00 namelijk. 


@erwin sorry stond op zonder geluid. nu bereikbaar

 


Leuk je gesproken te hebben, @CorG .  Het lijkt me raadzaam om eerst het modem eens om te ruilen. Heb je de SMS met logistieke informatie ontvangen? 

Mocht dit niet de oplossing zijn, dan gaan we uiteraard verder kijken. 

 

 


@Erwin_  Bedankt voor je klantgerichte aanpak. Fijn dat je zo meedenkt! Ik heb de sms ontvangen. Ik zorg dat dat in orde komt. Ook mooi dat als het niet helpt, je verder gaat kijken!

 


Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, stel ze gerust.


Beste Erwin,

 

Juist gisteren dacht ik: het gaat goed. Na het plaatsen van het nieuwe modem geen problemen meer gehad. En juist gisteravond laat tot 2 keer toe een zeer korte onderbreking met als gevolg dat mijn alarm ‘alarm’ sloeg….

 

Dus toch nog niet zoals het zou moeten. Helaas. Hopelijk blijft het hier voorlopig bij.


Waar is dat alarm mee verbonden? En hoe? Heeft dat constant een verbinding via internet? Of via telefoonlijn?


Heeft constante verbinding met internet. En als dat maar even onderbroken wordt gaat het systeem mij bellen.


Beste Erwin,

 

Juist gisteren dacht ik: het gaat goed. Na het plaatsen van het nieuwe modem geen problemen meer gehad. En juist gisteravond laat tot 2 keer toe een zeer korte onderbreking met als gevolg dat mijn alarm ‘alarm’ sloeg….

 

Dus toch nog niet zoals het zou moeten. Helaas. Hopelijk blijft het hier voorlopig bij.

Je mag aannemen dat de toevoer van het signaal constant is. Ik heb er geen verklaring voor. Is er nog iets in te stellen over de 'gevoeligheid’ van het alarm? 

Ik weet niet meer of we dit destijds besproken hebben maar heb je het glasvezelkastje ook al eens 30 seconden spanningsloos gehad? (ik vermoed van wel maar wil het even zeker weten)


Ik weet niet meer of we dit destijds besproken hebben maar heb je het glasvezelkastje ook al eens 30 seconden spanningsloos gehad? (ik vermoed van wel maar wil het even zeker weten. 

 

@Erwin_  Had ik inderdaad al gedaan.

Wellicht is er dan toch een mogelijk stoorzender of zo?

Bijvoorbeeld de zonwering die ook op internet is aangesloten en daardoor op afstand bedienbaar is?

 


Als er apparaten in je netwerk zijn die ‘de baas’ willen spelen, kan dit voor dergelijke situaties zorgen.  De manier om dit uit te sluiten is je netwerk (tijdelijk) zo sober mogelijk aan te sluiten.

 


Goedemorgen @Erwin_   Helaas, ik denk dat we nu alles wel geprobeerd hebben. Afgelopen nachten weer meerdere keren gebeld door mijn alarmsysteem wegens systeemfout = korte onderbreking. Totaal geen zin in, maar wellicht moet ik toch eens bij een andere provider gaan kijken.

 


Ik vrees dat ik geen opties meer heb. Ik zou het wel extra zuur vinden als je overstapt en de problemen keren weer terug.

Is er ook een forum of helpdesk van het alarmsysteem? Misschien zijn er vergelijkbare issues bekend en heeft het toch met een instelling te maken. 


@Edwin 

Allereerst bedankt voor je serieus meedenken! Ik zal er naar kijken of er vanuit het alarmsysteem antwoorden te vinden zijn. Ik vrees echter van niet.

Blijf me verbazen dat het logboek uitval meldt maar dat niet bij KPN te zien is. Zoals afgelopen nacht:

05.10 Media Uitval - Communicatie module (LAN)

05.11 Media Herstel - Communicatie module (LAN)

05.13 Media Uitval  - enz.

05.13 Media Herstel

05.13 Media Uitval

05.13 Media Herstel

05.15 Media Uitval

05.15 Media Herstel

En vervolgens gaat het weer goed en soms dagen lang achter elkaar.

 


@Edwin

Allereerst bedankt voor je serieus meedenken! Ik zal er naar kijken of er vanuit het alarmsysteem antwoorden te vinden zijn. Ik vrees echter van niet.

Blijf me verbazen dat het logboek uitval meldt maar dat niet bij KPN te zien is. Zoals afgelopen nacht:

05.10 Media Uitval - Communicatie module (LAN)

05.11 Media Herstel - Communicatie module (LAN)

05.13 Media Uitval  - enz.

05.13 Media Herstel

05.13 Media Uitval

05.13 Media Herstel

05.15 Media Uitval

05.15 Media Herstel

En vervolgens gaat het weer goed en soms dagen lang achter elkaar.

 


Aan 1 van de beide zijden zit packet-loss. Kan het bedrijf van het alarmsysteem ook in zijn logs kijken?

Ook is het wel handig om het IP adres te hebben waarnaar de alarmunit de “polling/heartbeats” verstuurd.


Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om jouw lijn te meten. Er is software waarmee je de toevoer van het internet signaal kunt monitoren. (via pc/laptop monitoren, zeg maar)

Als we daarmee kunnen vaststellen dat er iets niet deugt met de toevoer van het signaal heb ik een stok om mee te slaan. 

Ik ben geen expert op het gebied van die tools. Misschien dat @wjb of @Nick83 een suggestie hebben wat zulk soort software betreft. (of misschien nog een ander idee wat hier mis gaat)


Volgens mij moet het ook mogelijk zijn om jouw lijn te meten. Er is software waarmee je de toevoer van het internet signaal kunt monitoren. (via pc/laptop monitoren, zeg maar)

Als we daarmee kunnen vaststellen dat er iets niet deugt met de toevoer van het signaal heb ik een stok om mee te slaan. 

Ik ben geen expert op het gebied van die tools. Misschien dat @wjb of @Nick83 een suggestie hebben wat zulk soort software betreft. (of misschien nog een ander idee wat hier mis gaat)


Nou, KPN moet als eerste de lijn doormeten vanuit de DSLAM. Dus ik ga ervanuit dat het bij CorG ook gedaan is.

 

Tools zoals een WinMTR of PingPlotter bedoel je?

Kijk maar eens naar mijn topic:

https://forum.kpn.com/internet-9/algehele-patcketloss-kpn-glasvezel-510600

 

Daar is duidelijk te zien dat er 2 KPN hops in het algehele netwerk zitten die vanaf mijn kant enorme hoge packet loss geven. Of dit bij CorG de oorzaak is, zal moet blijken en zal ook met een laptop op de Experiabox poort 1 van beide tools ingezet moeten worden.


Geweldig bedankt voor al dat meedenken! 

Ik kreeg zojuist buiten deze topic-discussie om het volgende advies: 

"Sluit een switch rechtstreeks aan op je router, plug hierin meteen je alarmsysteem, zodat je alarm door een switch loopt. Hij voorkomt dat je elke keer een ander statische IP krijgt, wat de reden van je probleem kan zijn.  Ervaringsonderbouwing  “mijn 2stuks yamaha recievers, daarvoor denon, waren telkens ook het netwerk, bedraad, ff kwijt, switch ertussen en het was opgelost.”  De moeite van het proberen waard!


Als KPN geen onderbrekingen van de pppoe verbinding meet dan zou de netwerkverbinding dus gewoon netjes up and running zijn.

Dan kan de oorzaak van de onderbreking natuurlijk nog tussen het alarmsysteem en de Experia Box liggen of juist in de communicatie hogerop in het netwerk.

Ik neem aan dat je de netwerkkabel tussen het alarmsysteem en de Experia Box ook al een keer vervangen hebt.

Wat is het merk en type van jouw alarmsysteem?