Skip to main content
Vraag

Onterecht roamingkosten op een boot

• April 30, 2026
  • 3 reacties
  • 26 keer bekeken

Ik was op een boot en mijn telefoon heeft automatisch verbinding gemaakt met een maritiem netwerk. Ik heb dit niet bewust gedaan en ben niet duidelijk gewaarschuwd voor de hoge kosten. Het gaat om €52,12 voor 21 MB. Ik verzoek om coulance en vergoeding.

3 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • April 30, 2026

Hallo ​@Mirhi ,

Voer om te beginnen meteen dit uit:

Beschermingslimiet aanpassen

Wil je de beschermingslimiet verlagen naar 0 euro, dan kan dat: SMS bescherming aannaar 1266

Je zet hiermee de limiet op 0,- en je kunt dan dus geen gebruik maken van mobiel internet buiten de EU, totdat je de limiet zelf weer aan zet (bescherming uit naar 1266) of een voordelige Extra buitenlandbundel activeert. 

Verder is het gebruik van jouw telefoon buiten het Europese vaste land jouw eigen verantwoordelijkheid. 

KPN vergoed dit niet. 

Bron:

Let op in grensgebieden

Zoals gezegd, als roaming aan staat op jouw toestel, dan maakt jouw mobiel verbinding met één van de beschikbare netwerken. Als jij in een grensgebied bent, bijvoorbeeld in Griekenland, kan het zijn dat een telefoon automatisch verbinding maakt met een Turks netwerk. Griekenland valt bijvoorbeeld binnen de EU, maar Turkije niet. Zet je toestel dus vast op het EU-netwerk, in dit voorbeeldgeval het Griekse, om te zorgen dat het niet overschakelt naar het Turkse netwerk.

Verbinding met satellietnetwerk op een (veer)boot

Pas er ook mee op om verbinding te maken met een zogeheten maritiem netwerk, als je bijvoorbeeld met een veerboot reist. Voor deze satellietnetwerken worden heel hoge tarieven gehanteerd.

• April 30, 2026

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • April 30, 2026

Verder is het ook verstandig de mobiele voorzieningen van de betreffende boot goed te raadplegen van te voren en daar actie op te nemen ​@Mirhi