Skip to main content

Hallo, ik probeer rechtstreeks te communiceren van een klant naar mijn eigen aansluiting, maar onderweg komt er ergens een routing loop zodat de communicatie afgebroken wordt.  Geen idee wie ik hiervoor moet mailen/bellen bij de KPN.  Kan de klantenservice wel bellen, maar dan gaan we door de hele molen van “kunt u de experiabox even resetten”  en dat wil ik niet.  Alle internet communicatie werkt verder prima.  Beide aansluitingen zijn van KNP en hebben een 4G voor buitengebied boost.  De IP adressen in kwestie zet ik liever niet op een openbaar forum. Ik heb van 2 kanten een tracert gedaan  en in beide gevallen zie je dat 2 routers naar elkaar blijven wijzen.  Iemand een idee hoe ik dit oplos?

 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Hi @Digitus! Welkom op het Forum! Goed dat je ons hebt gevonden. :smile:  Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik hier geen expert in ben, maar ik ga mijn best voor je doen! Welk programma gebruik je om de verbinding tussen jullie te realiseren?

Kun je daarnaast jouw profiel invullen met jouw eigen gegevens (naam op het contract, geboortedatum, postcode en huisnummer), jouw IP-adres en het IP adres en de postcode/huisnummer van jouw klant? Je kunt de IP-adressen en gegevens van jouw klant in het veld 'Persoonlijke opmerkingen’ zetten. Jouw profiel is verder volledig privé. Alleen jijzelf en wij als Forum-moderators kunnen dit inzien.


Hallo, bedankt voor de reactie.  Ik heb de gegevens toegevoegd, het programma is een Unifi controller voor cloudbeheer van netwerkapparatuur.  HTTP poort 8080


@Digitus Bedankt voor de informatie! Ik heb het uitgezet bij een aantal technici binnen KPN. Op voorhand kan ik nog niets beloven, maar zodra ik reactie heb hoor je meer van mij!


Toch wel een heel interessant topic

Twee nodes van KPN die naar elkaar wijzen als volgend punt op de route naar de bestemming. Dan kan het inderdaad lang duren voordat je aan komt op de bestemming. :confounded:


@Robyn_  heb bij een 2e klant nu hetzelfde probleem. Ook deze klant heeft een KPN abonnement met 4G buitengebied boost.  Ook dit IP adres begint met 77.  Probleem is ontstaan toen ik ben overgegaan naar KPN hussel met 4G buitengebied. Daarvoor had ik een standaard adsl verbinding met een ander ip adres.  Erg traag, maar geen communicatie problemen met andere KPN klanten.


Bekend verhaal. Komt door dat 4G modem. Schakel dat maar eens tijdenlijk uit, dan werkt het waarschijnlijk wel.

Er is hier op dit forum volgens mij ook een eerder topic te vinden van iemand op Texel die een webcam wil bereiken een paar huizen verderop. Lukt ook niet. Ook daar beide adressen hebben een 4G modem.


@Nick83 bedankt voor je reactie.   Het klinkt een beetje als een probleem wat ingebakken zit in de 4G oplossing van de KPN. Jammer, in plaats van zelf een server te hosten moet ik naar een VPS om alles goed te laten werken.  Communicatie van en naar niet-kpn netwerken werkt perfect. 

De 4G modem is ook een soort black box waar je als klant niets mee kunt en de helpdesk weet er ook weinig vanaf.


Zet anders gewoon (tijdelijk) een CloudKey bij de klant tot dit probleem is verholpen.


@Digitus Er lijkt inderdaad een rode draad in te zitten, zo met het 4G-modem erbij. Heb je al getest wat Nick83 aandroeg: of het wel werkt zonder 4G-modem aangesloten aan beide kanten? Ik ben benieuwd wat daar uit is gekomen.

Zou je daarnaast ook nog van de tweede klant het IP-adres en de postcode met huisnummer kunnen toevoegen aan jouw profiel? Dan kan ik doorgeven bij de onderzoekers dat het op meerdere plekken speelt.


In dit topic speelt wellicht hetzelfde probleem: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/geen-verbinding-met-camera-489109

Zoals al gesteld, het moet denk ik voor KPN makkelijk te reproduceren zijn middels een algemene IP connectietest voor 2 willekeurige SIB verbindingen.

Het kan ook nog zo zijn dat het beleid is, ofwel met opzet zo ontworpen. Net zoals het zo schijnt te zijn dat een inbound connectie setup (van internet naar thuis / SIB klant ) niet versneld wordt.


Hoi @Digitus, het heeft even geduurd, maar we hebben duidelijkheid hierover. Het blijkt dat dit soort problemen kunnen optreden bij direct contact tussen twee mensen/locaties met Sneller Internet Buitengebied actief. Dit heeft te maken met dat jullie dan beide via specifieke servers gerouteerd worden die dan niet naar elkaar verwijzen. Hier verwachten we in een toekomstige firmware update een definitieve oplossing voor. Voor nu hebben we het zo aangepast dat jullie nu allebei via dezelfde server gaan, waardoor direct contact weer mogelijk is. Kun je testen of dit werkt?


Hallo @Erik_   Bedankt voor je hulp.  Het lijkt nog niet 100% in orde, ik krijg geen loop meer, maar een trace loopt nu 2 x langs static.kpn.net en verdwijnt dan en een soort zwart gat. Ik krijg ook nog geen verbinding tussen beide netwerken over poort 8080

 


OK, ik geef dat door en kom er bij je op terug.


Ik zie dat ik hier niet meer op teruggekomen ben, Digitus. Excuses daarvoor. De collega's intern gaven aan dat zij denken dat de trace nu mislukt vanwege instellingen in de router. Standaard staan veel van deze behoorlijk dicht en reageren dan niet op alle types traces en pings. Van daaruit verder redenerend verwachten zij dat de daadwerkelijke verbinding wel tot stand zou moeten komen. Wel zal het verkeer over die verbinding dan waarschijnlijk trager zijn. Dit omdat jullie nu allebei via dezelfde server gaan waarbij jullie niet door het hybride stuk gaan. De mobiele data kan daardoor niet bijgeschakeld worden.

Dus, de vraag is dan ook, heb je inderdaad verbinding?  Zo niet, dan kan hier verder naar gekeken worden. Maar dan hebben we uitgebreidere informatie nodig, welke server, welke programma's, welke foutmeldingen je allemaal precies krijgt etc...


Hallo Erik,

Bedankt voor je reactie.  Ik heb intussen nog 2 klanten die ook geen verbinding konden maken, dus ik heb mijn server verplaatst naar een VPS waar iedereen bij kan.  Het ging om een UNIFI controller via TCP poort 8080 en 8443.  Omdat ik de server nu verplaatst heb is dit geen urgent probleem meer, maar ik kan me voorstellen dat er meer mensen tegenaan lopen in de toekomst. Wat mij betreft kan deze thread gearchiveerd worden.  Bedankt voor de hulp zover !


Dank voor je reactie, Digitus! Dan lijkt het me inderdaad goed dat we het hier afsluiten. Ik geef dit nog wel even door aan het team voor de volledigheid, maar verder onderzoek wordt dan niet meer actief uitgevoerd. 


Ik zie dat het item is afgesloten maar ik heb hetzelfde Probleem gehad en heb mijn interne ip range aangepast van 192.168.2.xxx naar 192.168.5.xxx 

Waarbij het cijfer 5 willekeurig gekozen is, probleem voor mij opgelost.