Skip to main content
Vraag

Routing naar Leaseweb Frankfurt in game Hunt: Showdown hoge ping

• August 30, 2026
  • 4 reacties
  • 33 keer bekeken

Beste KPN,

Sinds enige tijd(1-2 maanden) ervaar ik tijdens het spelen van de game Hunt: Showdown extreme in-game latency (ping van 250ms+ en packet loss). In het menu van de game kan je de verbinding naar de server testen en daar is de ping keurig 9-11ms naar hun EU server(46.165.240.201), maar zodra de match start en het overgaat naar de actieve gameservers, ervaar ik de problemen

Als ik een VPN (NordVPN via Amsterdam) inschakel, is het probleem direct 100% verdwenen en heb ik een stabiele ping van ~10-15ms. Dit sluit problemen met mijn eigen netwerk (KPN Box 12 / Glasvezel) volledig uit. Het probleem lijkt in de routing van KPN naar Leaseweb Deutschland GmbH.

Ik heb via WinMTR een meting gedaan naar het actieve server-IP waar ik dat moment op zat (78.159.122.224). Hieruit is te zien dat zodra het verkeer het Leaseweb/Frankfurt knooppunt raakt op hop 8 (212.95.37.71), de ping omhoogschiet naar een gemiddelde van 261ms met 8% packet loss:

|------------------------------------------------------------------------------------------|
|                                      WinMTR statistics                                   |
|                       Host              -   %  | Sent | Recv | Best | Avrg | Wrst | Last |
|------------------------------------------------|------|------|------|------|------|------|
|                           192.168.2.254 -    0 |  330 |  330 |    0 |    0 |   11 |    0 |
|                         195.190.228.119 -    0 |  330 |  330 |    1 |    2 |   14 |    2 |
|                   No response from host -  100 |   67 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|                   No response from host -  100 |   67 |    0 |    0 |    0 |    0 |    0 |
|                            212.95.37.71 -    8 |  257 |  238 |  167 |  261 |  291 |  227 |
|                          78.159.122.224 -    2 |  308 |  302 |  153 |  261 |  296 |  227 |
|________________________________________________|______|______|______|______|______|______|

Heb voor de zekerheid ook wat andere dingen al uitgevoerd en getest:
Modem (meerdere keren) herstart
netsh winsock reset
netsh int ip reset
ipconfig /release, renew, flush dns etc
Heb niks in mijn modem gedaan kwa port fortwarding etc
Geen vaste IP-s ingesteld
Heb het probleem niet in andere games, streamen etc 

Is dit iets waar jullie of de netwerk engineers verder naar kunnen kijken?

4 reacties

Forum|alt.badge.img+3
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 30, 2026

Je maakt hier een verkeerde aanname. Je zegt dat het probleem niet voorkomt wanneer je een VPN gebruikt en concludeert daaruit dat het probleem in het KPN-netwerk moet zitten. Dat klopt niet.

Wanneer je een VPN gebruikt, loopt het verkeer namelijk eerst vanaf je router via het KPN-netwerk naar de VPN-server. Vanaf de VPN-server gaat het verkeer vervolgens verder naar de gameserver. Je geeft aan dat de verbinding via de VPN wél goed werkt. Daarmee laat je juist zien dat het traject van jouw aansluiting via het KPN-netwerk naar de VPN-server goed functioneert.

Zonder VPN gaat het verkeer vanaf het KPN-netwerk via een andere route rechtstreeks richting de gameserver. Als daar de hoge latency ontstaat, zit het probleem dus in die specifieke route. Dat kan bijvoorbeeld een routering of verbinding verderop in het traject zijn; op basis van deze meting is niet vast te stellen welke hop precies verantwoordelijk is.

Helaas geven de tussenliggende hops in je meting geen bruikbare resultaten. Dat betekent echter niet automatisch dat daar het probleem zit. Netwerkapparatuur wordt vaak zo geconfigureerd dat deze geen ICMP/pingverzoeken beantwoordt, terwijl het daadwerkelijke dataverkeer wel gewoon wordt doorgestuurd.

Om daadwerkelijk te kunnen bepalen waar de latency ontstaat, zou je een meting moeten hebben waarbij de relevante hops wél voldoende informatie teruggeven.

Stephan.z
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • August 30, 2026

Heb je ook al geprobeerd met een andere browser?
Bijvoorbeeld met Brave

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 30, 2026

Je maakt hier een verkeerde aanname. Je zegt dat het probleem niet voorkomt wanneer je een VPN gebruikt en concludeert daaruit dat het probleem in het KPN-netwerk moet zitten. Dat klopt niet.

Wanneer je een VPN gebruikt, loopt het verkeer namelijk eerst vanaf je router via het KPN-netwerk naar de VPN-server. Vanaf de VPN-server gaat het verkeer vervolgens verder naar de gameserver. Je geeft aan dat de verbinding via de VPN wél goed werkt. Daarmee laat je juist zien dat het traject van jouw aansluiting via het KPN-netwerk naar de VPN-server goed functioneert.

Zonder VPN gaat het verkeer vanaf het KPN-netwerk via een andere route rechtstreeks richting de gameserver. Als daar de hoge latency ontstaat, zit het probleem dus in die specifieke route. Dat kan bijvoorbeeld een routering of verbinding verderop in het traject zijn; op basis van deze meting is niet vast te stellen welke hop precies verantwoordelijk is.

Helaas geven de tussenliggende hops in je meting geen bruikbare resultaten. Dat betekent echter niet automatisch dat daar het probleem zit. Netwerkapparatuur wordt vaak zo geconfigureerd dat deze geen ICMP/pingverzoeken beantwoordt, terwijl het daadwerkelijke dataverkeer wel gewoon wordt doorgestuurd.

Om daadwerkelijk te kunnen bepalen waar de latency ontstaat, zou je een meting moeten hebben waarbij de relevante hops wél voldoende informatie teruggeven.

Eigenlijk bevestig je een deel van wat ik heb kunnen concluderen.
thuis > KPN > vpn > gameservers gaan goed.
Thuis > KPN > gameservers gaan fout.
Ik kan als klant/eindgebruiker niet verder onderzoeken dan dat, vandaar dat ik naar mijn eerste aansluitpunt stap en dat is KPN.
Netwerk beheerders daar kunnen waarschijnlijk meer dan dat ik vanuit mijn bureaustoel kan doen.
Ik moet ergens beginnen met de oorzaak achterhalen toch?

Forum|alt.badge.img+3
  • Medewerker KPN Escalaties
  • August 30, 2026

Ik snap je punt. Ik heb zelf ook even getest. Lastig om te weten welke route welke hop neemt. Dit bepaald elke hop aan de hand van Routing tabbellen. Ik vermoed dat KPN je dropt in duitsland op een andere plek dan waar je VPN je dropt in duitsland. Dat kan verklaren waarom de route van de 1 net iets anders is dan de ander. Ergens kom je dan een hop tegen waar je de problemen ervaart. De routing tabbellen biljven overigens niet altijd hetzelfde. Mogelijk dat de probleem hop er vanzelf tussen uit gaat. Je idee om VPN te gebruiken om het probleem op te lossen is overigens wel een hele goede. Zelfde zou kunnen met een proxy.