Skip to main content

Hoi,

Ik hoop hier opheldering te krijgen over een beetje vreemde situatie. Laat ik er alvast bij zeggen dat de irritatie al hoog zit bij ons dus alvast excuus als sommige woorden iets geïrriteerd overkomen.

Afgelopen weken is in ons gebied hard gewerkt door Glaspoort om een glasvezel verbinding aan te leggen. Wij kregen een hele tijd terug al een e-mail van KPN dat dit zou gaan gebeuren, niet op ons verzoek, en dat dit kosteloos was.

Wij wonen in een industriegebied, in een koopwoning met woonvergunning. Wij blij want we leven al jaren met een kapotte koperlijn van KPN die met de juiste windrichting maximaal 20Mbit kan leveren. Er is geen COAX aansluiting dus KPN heeft hier een monopolypositie. Omdat de internetlijn zo slecht is, is overstappen naar een B-maatschappij ook niet bepaald comfortabel. Ondanks dat de internetlijn zo verschrikkelijk is, heeft KPN wel altijd z'n best gedaan ons de beste service te geven en ons zo af en toe gecompenseerd met een extra internetbundel op de telefoon. Iets wat nu ook niet meer nodig is want door de slechte lijn heb ik een onbeperkt bundel genomen zodat ik altijd nog gebruik kon maken van m'n internet op mijn telefoon via hotspot.

Zo gezegd, glasvezel is afgelopen weken aangelegd door het gebied, witte kastje is door een KPN Netwerk monteur van de week in onze woning aangesloten en dat is dat. Nu willen wij, natuurlijk met al onze enthousiasme, EINDELIJK glasvezel aanvragen bij KPN. En dat kan. Maar dan moeten we wel eerst nog even €1850,- eenmalige kosten betalen aan Glaspoort. Pardon my French maar we hebben geen klap van de molen gehad. Dit gaan wij dus niet betalen.

Nu blijkt ook nog eens. Dat er in 2023 de koperlijnen gefaseerd uitgezet worden daar waar KPN glasvezel kan leveren. Gaan we dit echt op deze manier doen? Ons forceren bijna 1900 euro te betalen voordat we glasvezel kunnen gebruiken met de kans dat we straks de koperlijn ook niet meer kunnen gebruiken? Begrijp me niet verkeerd, we zijn prima rechtsbijstand verzekerd voor dit soort situaties maar hier moeten wij en KPN toch helemaal geen zin in hebben om hier een of ander kinderachtig juridisch getouwtrek van te maken? Is dit echt de manier om met elkaar om te gaan?

Ik hoop echt dat iemand van KPN dit leest en ons minimaal kan vertellen dat we iig de aankomende jaren nog gebruik kunnen maken van onze koperlijn aangezien mijn naam vanochtend nog geen Hans Klok was en dus ook geen €1850,- kan toveren. We hebben nu ongeveer 15Mbit met een slechte wind en wat je niet kent mis je niet dus die 100Mbit die we zouden kunnen krijgen via glasvezel missen we nu dus ook niet.

Vol verwachting klopt ons hart….

Jennifer

 

 

Daarom maakt men de aanleg gratis en moet er pas betaald worden als er gebruik gemaakt word van de aansluiting. 

En dat had Glaspoort/KPN dus gewoon ook zo moeten communiceren.


Ik vraag me trouwens af of er op een industrieterrein veel meters gemaakt moeten worden tegenover het aantal aansluitingen. Bij ons in het buitengebied/polder moet er volgens mij veel meer gegraven worden dan op een gemiddeld industrieterrein. En hier is het gratis. Echt gratis. Maar op een industrieterrein verwacht men dat 1800 euro makkelijk betaald word denk ik. Dus waarom dan niet vragen hé?


Ik vraag me trouwens af of er op een industrieterrein veel meters gemaakt moeten worden tegenover het aantal aansluitingen. Bij ons in het buitengebied/polder moet er volgens mij veel meer gegraven worden dan op een gemiddeld industrieterrein. En hier is het gratis. Echt gratis. Maar op een industrieterrein verwacht men dat 1800 euro makkelijk betaald word denk ik. Dus waarom dan niet vragen hé?

Precies, op een bedrijventerrein gaat men er vanuit dat die aansluitingen zakelijk zijn en zodra het zakelijk is kan je er donder op zeggen dat de prijs veel hoger ligt. Waarschijnlijk zegt de postcode dat het een zakelijk adres is en dan is het bingo.


Mag men in Nederland hetzelfde product  voor een andere prijs verkopen aan dezelfde doelgroep? 


Mag men in Nederland hetzelfde product  voor een andere prijs verkopen aan dezelfde doelgroep? 

Ja, dat is uiteraard toegestaan.


Ik zou gewoon zo lang mogelijk niets doen. Vroeg of laat zal kpn echt alle oude centrales willen sluiten. Dan hebben ze er zelf ook alle belang bij dat jullie op glas over gaan. Wellicht dat dan dat absurde bedrag van de baan is. 

Hoezo absurd?? Dit bedrag betaal je voor dit adres bij elke provider, niet alleen bij KPN. Zoals ik al aangaf moeten voor de meeste bedrijventerreinen veel meters worden gegraven tegenover weinig panden. Dus kan Glaspoort de investering nooit terug verdienen met de maandelijkse lijnhuur.  Ze zijn toch geen charitatieve instelling?

Daarnaast: het is voor bedrijven heel normaal om op een bedrijventerrein te betalen voor de aanleg en meestal wel meer dan 1815 euro. Nu wordt alles in 1 keer gedaan waardoor het wel wat goedkoper is. Maar de bedrijven op dit terrein vinden dit niet absurd hoor. 

Of was je vergeten dat @Jennifer H. Op een bedrijventerrein woont?

En krijgen al die flatjes dan 1850 euro op de koop toe? Want daar is aanleggen een fluitje van een cent. Door Oost Europese knechten van 2,50 per uur. Nee. Het is dus weer een typisch gevalletje Nederlandse graaicultuur. 

Jr hebt echt geen idee wat dit kost blijkbaar... 100 meter graven kost ongeveer 3000 euro tegenwoordig. Inclusief het lassen en blazen en aansluiten. En alleen het graven gebeurt door buitenlandse ploegen. De rest niet hoor. 

@Nick83 gemiddelde in een woonwijk met laagbouw ligt op 10 meter per woning. Op een industrieterrein op 50 tot 70 meter per pand. 

Buitengebied is nog veel meer per woning maar daar legt KPN of Glaspoort dan ook niet aan. De bedrijven die dat wel doen rekenen soortgelijke bedragen als hier (1600 tot 2500 euro) maar dat komt omdat ze de rest van de aanlegkosten over veel meer jaren afschrijven dan KPN. Dus kunnen ze minder eigen bijdrage vragen aan bewoners. 

En voor de duidelijkheid:ik weet zeker dat hier geen winst door KPN of Glaspoort gemaakt wordt. Wel door aannemers maar dat is helaas een kwestie van vraag en aanbod. Er zijn trouwens ook Glaspoort terreinen met lagere bijdrages of zelfs niks. Dus het is echt verschillend per terrein. 

 

Sowieso wordt er geen winst gemaakt door KPN Netwerk of Glaspoort op de aanleg. Dat is een investering die terugverdiend moet worden via abonnementen en dergelijke.


Dan heeft jouw statement "veel meters tegen weinig panden" toch geen enkele waarde?

Men wil niet dat bewoners op voorhand al helemaal geen aansluiting nemen. Daarom maakt men de aanleg gratis en moet er pas betaald worden als er gebruik gemaakt word van de aansluiting. Dit is richting de toekomst toe voor KPN beter. Ooit gaat het waarschijnlijk toch wel gebeuren dat @Jennifer H. of een latere bewoner de aansluiting wil gaan gebruiken.

Dat laatste zal niet het geval zijn. Omdat het bestemmingsplan zo gewijzigd is, is de kans groot dat wij de laatste bewoners zijn en wij deze grond in de toekomst verkopen als bedrijfsgrond. Dat zou betekenen dat het huis gesloopt wordt en de glasvezel ongebruikt weer verwijderd moet worden. Het zou kunnen dat ze woning gaan gebruiken als kantoor maar die kans is klein. De kans is reëler dat dit plat gaat en er loodsen op worden gebouwd. Achter ons zit een groot offshore bedrijf en voor ons een multinational in koeling van vis.

De gebouwen achter ons willen ze ook gaan slopen en loodsen neerzetten. Hier zit ook onze frustratie want ons woongenot wordt aardig beperkt. Maar dat is weer een andere discussie.