Skip to main content
Vraag

Schade aan fundering door glasvezelaanleg

• May 27, 2026
  • 3 reacties
  • 69 keer bekeken

Een maand geleden kwam de aannemer (Hanab) van KPN-netwerk 'even snel' de glasvezelkabel aanleggen tot in de meterkast. Met een grote boor meteen aan de slag vanuit de tuin schuin de kruipruimte in zonder te kijken waar je uit komt.

En ja hoor… zo schuin dat ze precies nog een stuk van mijn betonnen funderingsbalk meepakten precies door mijn hoofdwapening heen. Het enige waar de monteur bezorgd over was was zijn boor en de tijd wat het extra koste om door dat stuk staal heen te boren. Boven op de betonnen fundering staat in ons geval metselwerk waar ze makkelijk doorheen hadden kunnen boren.

Hup luik dicht en wegwezen.

Daar zit je dan met een weggeslagen gat in je fundering en weg geboorde wapening wat in ons natte kruipruimte klimaat binnen korte tijd begint te roesten en betonrot veroorzaakt.

Dit aanhangig gemaakt bij de aannemer, die zijn op mijn verzoek wel terug gekomen om de glasvezelkabel om te leggen door een door mij zelf geboorde gat in het metselwerk.

De oplossing voor het repareren van de schade aan de funderingsbalk was volgens hen het gat dichten  met kit en de balk afsmeren, hiervoor heb ik bedankt.

Toch heeft hij het nog met kit weten te dichten in de kruipruimte waardoor ik nog meer werk heb om dit te verwijderen zodat de injectiemortel nog kan hechten.

Wat volgens mij moet gebeuren is dat een constructeur kijkt hoe ernstig de situatie is en een plan op stelt voor herstel.

Ik heb de wapeningstekeningen al opgevraagd bij de gemeente en verzonden aan Hanab.

Van de aannemer Hanab heb ik nog geen reactie ontvangen, geen sorry...nix.. de eigenaar is een lastige zeikert en bekijkt het maar... Nog maar niet te spreken over de kosten die gemaakt moeten worden voor een DIY reparatie als dat al kan.

Kan KPN-netwerk niet wat meer professionele aannemers contracteren die dit soort missers niet maken dan wel een goede nazorg hebben?

3 reacties

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Welkom op de community ​@Peter Bat, hoewel de aanleiding minder leuk is ☹️ Wat een ellendige situatie zo, heel jammer dat het boren in eerste instantie helemaal op de verkeerde plek gebeurde

Ik wil je aanraden om hiervoor een klacht in te dienen via het formulier Schade of klacht melden | KPN Glasvezelnetwerk. Dan wordt er vanuit onze netwerkafdeling ook naar gekeken en wordt er contact met je opgenomen om tot een oplossing te komen.

Laat je weten hoe dit gegaan is? 

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • May 29, 2026

Beste ​@Maja van KPN ik heb dit formulier al 2x ingevuld. Vervolgens krijg ik de melding dat dit wordt doorgestuurd naar de betrokken aannemer.

En daarna hoor ik niets meer...

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Ah, het is dus ook al wel bij ons gemeld, top. Dan wil ik je nu aanraden om te bellen met onze netwerkafdeling via 088 006 37 44. Je kunt dan kenbaar maken dat de betrokken aannemer niet voor een goede oplossing zorgt en vragen wat hier voor vervolg aan gegeven kan worden.

Onze netwerkafdeling is echt een gescheiden afdeling, ik heb hier zelf niets van inzichtelijk en kan dit niet namens of voor jou doen. Ik hoop toch dat er wat schot in de zaak kan komen!