Skip to main content

Na de KPN update eind Juli 2020 wederom veel software uitvallers: TV NPO 1 bevriest soms en springt verder, terwijl het geluid gewoon doorloopt. De Internet browser (App, Mozilla/5.0) geeft een security error tussen device Sony-Bravia-4k-G13-ATV3, KPN server en Web dienst VEWD,

Weer uren bezig geweest om alles weer een boot te geven. De KPN chat met M. en Kevish werden door de operator spontaan afgesloten. De chat met Iris ging iets mis, waardoor het werd afgesloten. 

Al bij al: We zijn niet blij met KPN, dat ze hun updates niet in de End2End proces door testen en de klant welke keer wordt geconfronteerd met sofware uitvallers en de abonnementsprijs steeds wordt verhoogd.

Het probleem is duidelijk: er is een certificaat issue met de KPN server. Wanneer gaat KPN dit oplossen?

 

Welke ontvanger heeft u en is die bekabeld aangesloten op de experiabox of zit er iets tussen zoals een draadloos verbindingsset of een switch en werkt internet wel goed?


De configuratie: Experia Box V10 H369A ->DVS 1200 → ArcaDyan Wifi versterker → (kabel) TV-ontvanger en (kabel) Sony Bravia TV. Internet werkt goed met Edge/Google op de laptops en telefoons. De internet browser app op de TV, Mozilla /5.0 geeft de foutmelding.


@WillyWortel Welkom op het forum. Wat vervelend dat last hebt van problemen met tv kijken. Is er een mogelijkheid om te testen wat er gebeurt als de tv tijdelijk met een kabel direct op de Experiabox aangesloten wordt? Mocht het probleem zich dan namelijk niet voordoen kunnen we het zoeken tussen de Experiabox en de tv. Mocht het probleem zich dan ook voordoen sluiten we ook weer veel zaken uit. Zou je voor mij ook je forumprofiel willen invullen en het mij kunnen laten weten als dit gelukt is? Dan kan ik je gegevens er bij pakken wanneer nodig. 


Beste Rutger,

Kabel direct van Experia Box V10 naar Sony KD-43XF8096 aangesloten, maar het probleem is niet opgelost. 

Het forumprofiel heb ik ingevuld.


@WillyWortel Ook het bevriezen van NPO 1 blijft bestaan na het direct aansluiten met een kabel op de Experiabox? En wordt er bij de security error ook meer informatie verstrekt dan enkel security error? Is daarnaast de software van de tv up-to-date? 


Ik vind het gebruik van een browser op een televisie sowieso al gebruiksonvriendelijk.

Waarom cast je niet vanaf een telefoon of tablet naar jouw Sony televisie, dat werkt mijns inziens veel prettiger.


@Rutger_ Ja, het probleem bljft bestaan en de melding van sony wijst naar de provider (ethernet error) dat er een server fout is. De TV software is up-to-date.

@wjb Root-cause analyse en oplossen ipv een workaround.


@WillyWortel Er ontstaat dus geen foutcode met een cijfer of iets van die strekking? Als het namelijk een certificaat issue zou zijn of een server fout dan zouden volgens mij meer klanten met een Sony Bravia tv hetzelfde probleem moeten ervaren. Deze meldingen ben ík in ieder geval nog niet vaker tegengekomen. Is er ook al eens geprobeerd de tv terug te zetten naar fabrieksinstellingen? 


@Rutger_ Inmiddels de TV teruggezet naar de fabieksinstellingen. De internet app opnieuw geinstalleerd en de setting weer aangepast. Nu werkt de internet app op de TV weer, zonder een melding. NPO1 via de TV ontvanger bevriest soms nog kortstondig. 


@WillyWortel Het zou kunnen dat de tijdsinstelling op de televisie niet helemaal correct is geweest. Bij een Sony Bravia moet deze juist staan anders ontstaan er inderdaad problemen met internet. Wel bijzonder en erg irritant dat NPO1 nog af en toe bevriest. Is dit enkel NPO1 of heb je dit probleem ook op andere zenders?


@Rutger_ De tijdinstelling is gecorrigeerd met het terugzetten naar de fabrieksinstellingen. NPO1 blijft soms bevriezen op beide kanalen 1 + HD). De overige zenders bevreizen niet.


@WillyWortel Heel vreemd dat slechts 1 zender deze problemen geeft, is dit alleen bij het opstarten van de box of heb je dit probleem gedurende de dag ook? En dit probleem bleef ook bestaan bij het direct aansluiten met een kabel op de Experiabox toch?


@WillyWortel Ik heb niets meer gehoord, bestaat het probleem nog? 


@Rutger_ Ja, het bevriezen van NPO1 (SD en HD) knelpunt bestaat nog steeds.


@WillyWortel Ik zal hierover navraag doen bij mijn collega's. Erg bijzonder dat slechts 1 zender deze problemen heeft. Zodra ik meer informatie heb zal ik dit hier delen. 


@WillyWortel Ik heb contact gehad met mijn collega's maar hier is niet direct iets uitgekomen. Het wordt dus niet duidelijk waarom enkel NPO 1 stoort. Weet je toevallig of dit probleem er ook is via https://tv.kpn.com/welkom?


@Rutger_ Deze week hebben we geen problemen meer ondervonden. Misschien is er iets op de achtergrond (MS update?) gebeurd die het probeem heeft opgelost.


@WillyWortel Dat is mooi om te horen, voor zover bij mij bekend is er geen update geweest. Dus wat het probleem dan opgelost heeft is voor mij ook gissen. Maar het is in ieder geval mooi dat het opgelost lijkt. Mochten er in de toekomst toch nog problemen zijn hoor ik het graag! 


Bedankt.


@Rutger_ Bedankt