Skip to main content

Beste,

Sinds een paar maand hebben we last van server connection problemen bij het gamen.
Dit is zowel bedraad als op wifi, op 2 verschillende gaming laptops.
We hebben wifi schotels, en de verbinding sterkte is top.
Ik heb eerder al meerdere malen gebeld, en het modem is al een paar keer gereset. De laatste KPN medewerker kon niks geks zien en zou een expert op afstand laten terug bellen maar dit is na een week nog steeds niet gebeurt en er blijkt niks te zijn aangemeld bij jullie.
De virusscanner of firewall helemaal uit schakelen werkt ook niet.

Ik heb zelf de router/modem ook al een paar keer gereset maar niks werkt.

ALS bijv. BF-1 het doet, dan is de ping wel gewoon laag (onder 20)

Ik ben er nu wel zat van want zo'n duur abonnement met dure wifi schotels en het werkt gewoon niet goed. Onderstaand onze problemen.

 

Internet algemeen:
- Stuk trager met gegevens ophalen zoals foto's van bijv. social media.
- Speedtest geeft goede resultaten, maar het duurt nu veel langer voor de speedtest eindelijk werkt wordt uitgevoerd. Soms duurt het zo lang dat hij gewoon niks doet.

Met TV geen problemen.

Titalfall 2: Kan geen verbinding maken met de server, lagged als hij het soms doet, en word er soms zo ineens uit gegooit (server connection lost).

Battlefield 2042:
Werkt heeeel af en toe. Kan geen verbinding maken met de server en laat zelfs de internet verbinding verbreken na een paar pogingen. Als hij het doet, veel gestotter

Battlefield 1:
Wil vaak niet connecten met de server, lagged en gooit me er vaak ineens uit en krijg server connection lost. Soms verbreekt zelfs de hele internet verbinding.

Call of duty modern warfare 3:
Stottert/lagged enorm ondanks dat het een oud spel is.

Youtube op 4K kwaliteit heeft hij enorm moeite mee.

Hoi, @ET_38, welkom hier. 

Als ik je verhaal zo lees heb je vooral problemen met gamen. Zowel bedraad als via de wifi. Voor gamen wil ik altijd aanraden om dat via een bekabelde verbinding te doen. Dat is gewoon een stuk stabieler dan via de wifi. 

Ik ben wel benieuwd wat er uit de MTR traces op de IP adressen komt. Dit laat de weg van jouw verbinding naar de server van het spel zien namelijk. Als daar ergens iets mis gaat kan dat het verklaren. 

 

Ook wil ik toch nog graag eens verder in jouw verbinding duiken om te kijken of ik daar nog iets in kan zien. Wellicht zien we wat over het hoofd. Zou je jouw profiel van gegevens willen voorzien. Hoor ik van je als je dat gedaan hebt. 


Goedendag,

Het gaat voornamelijk om het gamen inderdaad. Ik heb het profiel ingevuld.
Ik heb verder niet zo veel IT kennis, dus kan je niet zo alles opnoemen aan waarden e.d.
Ik weet dat bedraad beter is, maar het heeft altijd goed gewerkt zonder enige storing of hapering.

Als je mij verder zou kunnen helpen en aan kan geven wat je graag wil onderzoeken of als ik iets moet aanleveren aan informatie hoor ik het graag. Het betreft niet enkel mijn laptop maar ook die van mijn vrouw.


Ik ben even in jouw verbinding gedoken. Die ziet er inderdaad goed uit. Ik wil je vragen om eens een MTR Trace naar de IP adressen van de servers van de verschillende games uit te voeren? Dan ben ik wel benieuwd wat daar uit komt. Ik moet wel zeggen dat dit buiten ondersteuning valt, maar wellicht valt er iets op. Zie de uitkomsten graag tegemoet. 


Ik heb na wat speuren de server IP van mn games ingevoerd en heb wat gegevens. Kan ik dit veilig delen hier?


Ja dat kan, alleen dan wel even zonder jouw eigen ip adres. 


BF1
Titanfall 2

 

 

 

Dit zijn de traces van titanfall 2 en battlefield 1. Van BF2042 kan ik ze nergens vinden, en daar blijken er meer moeite mee te hebben. Ook call of duty MWF 3 kan ik ze niet vinden.

 


Dit is niet helemaal een MTR trace, maar deze zijn goed. Wat je ziet is dat het bij ons begint, dan zie je een aantal die niet reageren, dat komt omdat die servers geen reactie geven op pingverzoeken. En dan op de servers van het spel wordt deze traag. Dus dan is het al van het KPN domein af. 

Zou je willen kijken of ipv6 uit staat? Je logt hiervoor in op het modem. Je gaat dan naar instellingen en daar zet je ipv6 uit. 


@Bart_Z  Deze stond inderdaad aan. Ik heb hem uit gezet maar helaas heeft het niks uitgehaald.
Het enige wat het heeft uitgehaald is dat bij titanfall niet het hele spel afsluit wanneer ik multiplayer start, maar “slechts” een server connection error krijg.

 

Zijn er nog meer dingen die ik kan proberen?


Dan een goede complete MTR trace. Eens kijken wat daar uitkomt. 


Het lukt mij niet om iets van gegevens op te halen via de website die je mij stuurt. De website geeft al aan dat het om linux gaat, maar ik ben gewoon windows gebruiker. Verder dan dat kom ik dus niet

Wat ik toegestuurd had is wat ik verder gevonden had op internet (oa de windows pagina).

 

 

 


 


Dan wordt het wel lastiger inderdaad. Kom je verder met deze pagina over MTR traces?


Ik kan je erg aanraden hiervoor Pingplotter te gebruiken.

Hiermee kan je een Ping + trace gelijktijdig en over langere periode laten lopen. 

 


Dit gaat mij helaas iets te ver qua ICT gebied. ik krijg het tracen niet voor elkaar.
Het probleem blijft  aanhouden. Ik kan nu wel sinds kort weer deelnemen aan een multiplayer game, alleen stottert het verschrikkelijk. Dit ook weer in verschillende games.


Ik was denk ik te moeilijk met mijn links. Maar in die van Laurens Zalm staat een duidelijke uitleg. 

Ik kan je erg aanraden hiervoor Pingplotter te gebruiken.

Hiermee kan je een Ping + trace gelijktijdig en over langere periode laten lopen. 

 

Als jij ons dan van screenshots voorziet, kijken wij daar verder naar of er iets in opvalt en of daar wat aan te doen is. 


Titanfall 2 Amsterdam server
Titanfall 2 Belgie server
Battlefield 1 server

 

 

Dit heb ik er uit kunnen toveren. Laatste keer deed titenfall het even voor een minuut of 5 en dan ging mn ping telkens richting de 2000 en dan ineens werd ik er uit gegooit. Soms verbrak ook mijn hele internet verbinding.


Fijn dat het gelukt is. ik heb samen met een collega even meegekeken. 

Als je het ziet gaat het niet echt om packet loss. Onder count zie je namelijk hoeveel pakketjes er verstuurd zijn en aangekomen. Dus dat gaat goed. De eerste 2 hops zijn van ons. Daar gaat het nog goed. Het probleem zit dus bij de servers. Want in het laatste screenshot is de latency erg hoog, maar dat is al op de servers van i3d. Dus daar kan je eens aankloppen met dit screenshot. Mogelijk kunnen zij hier iets aan doen.


Fijn dat het gelukt is. ik heb samen met een collega even meegekeken. 

Als je het ziet gaat het niet echt om packet loss. Onder count zie je namelijk hoeveel pakketjes er verstuurd zijn en aangekomen. Dus dat gaat goed. De eerste 2 hops zijn van ons. Daar gaat het nog goed. Het probleem zit dus bij de servers. Want in het laatste screenshot is de latency erg hoog, maar dat is al op de servers van i3d. Dus daar kan je eens aankloppen met dit screenshot. Mogelijk kunnen zij hier iets aan doen.

Ik heb eindelijk een goed beeld kunnen krijgen op de ping plotter van waar ik tegen aan loop. Kan je hier wat uit halen?

 

 


Dat ziet er inderdaad niet helemaal uit zoals het zou moeten, geen packet loss, maar de latency is wel erg hoog. Kun je inloggen op de V10 en dan naar instellingen in het menu aan de zijkant zie je daar IPV6 staan. Kun je die uitzetten. Wordt het daarna beter?

En welke DNS heb je ingesteld? Gewoon die van KPN? Of heb je deze zelf eens aangepast?


@Bart_Z IPV6 heb ik al uitgezet zoals je eerder al had gevraagd, maar dit heeft niks gewerkt.
DNS heb ik niet aan gezeten, hier heb ik verder ook geen verstand van.


En heb je het glasvezelkastje al een stroomloos gehad voor minimaal 2 minuten? Maakt dat nog verschil? Dan start je namelijk de hele glasvezel even opnieuw op. 


En heb je het glasvezelkastje al een stroomloos gehad voor minimaal 2 minuten? Maakt dat nog verschil? Dan start je namelijk de hele glasvezel even opnieuw op. 

 

Dit heb ik geprobeerd. Het ging een week even redelijk goed. De ping bleef vrij normaal maar het is nu weer helemaal terug bij af helaas. De ping plotter geeft ook weer hoge latency aan

 


Ervaar je dit op al je apparaten of enkel op de laptop waarop je gamed? Want de latency is inderdaad overal vrij hoog. Als het enkel op de laptop is kun je wellicht de netwerkdrivers updaten. Is het op alle apparaten, dan hoor ik dat, dan gaat er waarschijnlijk toch aan onze kant ergens wat mis. 


Ervaar je dit op al je apparaten of enkel op de laptop waarop je gamed? Want de latency is inderdaad overal vrij hoog. Als het enkel op de laptop is kun je wellicht de netwerkdrivers updaten. Is het op alle apparaten, dan hoor ik dat, dan gaat er waarschijnlijk toch aan onze kant ergens wat mis. 

Problemen ervaren wij op beide laptops, alleen is het op mijn laptop het ergst. Die van mijn vrouw doet het nu wel weer/nog goed. Af en toe loopt word ze er nog wel uit gegooid of loopt hij vast, maar het is redelijk te doen.  Het gekke is dat er eerder geen problemen waren en het bij ons beiden rond de zelfde tijd is begonnen.


Ik wil graag voor je kijken wat ik hierin verder kan betekenen, ik moet dan alleen wel jouw modem een reset geven. Als je zelf dingen hebt ingesteld op het modem raak je deze kwijt. Als ik kan resetten hoor ik het graag. 


Goedemiddag,

Ik heb zelf verder niks veranderd in het modem. Alleen het wachtwoord en de door jou gevraagde IPV6 uit gezet. Ik heb 2 kpn wifi schotels maar hier was dacht ik niks voor gewijzigd. 

Van mij mag je dus wel een reset uitvoeren, al heeft dit een collega van jou ook al gedaan tijdens een telefonische melding.
Hierna zou een expert op afstand contact met mij op nemen maar dit was helaas niet goed doorgegeven en moest ik opnieuw bellen met de gewone helpdesk om weer het verhaal aan te horen en opnieuw beoordelen of een expert op afstand nodig is. Toen ben ik eerst hier maar gaan vragen en al iets verder gekomen met jou hulp.