Skip to main content

Goedeavond, 

ik had een vraag over het internet, sinds gisteren kunnen wij niet meer op ons normale netwerk “Elvira1962” komen. Het lukt ook niet meer om te verbinden en zijn wij nu verbonden aan onze oude netwerk van een paar jaar geleden, die wij hiervoor ook niet zagen in het netwerk lijstje. Nu hebben wij langzamer internet en willen wij ons normale netwerk gebruiken. 

Alvast bedankt

Sluit een pc of laptop bekabeld aan. Dan inloggen op het modem via http://192.168.2.254. Dan kan je de WiFi naam en wachtwoord opnieuw instellen. 

Maar dan behoud ik nog steeds 2 netwerken lijkt mij? zo klinkt het in ieder geval. Dit zorgt er alleen voor dat ik de wifi naam en wachtwoord verander, terwijl ik twee netwerken schijn te hebben en ik mijn orginele terug wil. En dan nog de vraag hoe dit zomaar opeens gebeurd zonder dat wij iets zelf hebben gedaan

Hoi ​@VDL1962, welkom! Heb jij toevallig een V10 modem? Want dan heb je waarschijnlijk onlangs een update gehad. Zou je ook per e-mail en eventueel sms bericht over gehad moeten hebben.

Meer over de update lees je hier:  

De twee dingen die daarin het meest relevant zijn, zijn deze:

• Op de V10 was het mogelijk om de wifi op te splitsen in een 2,4 en een 5 GHz netwerk, of om een van die twee uit te zetten. Na de update werkt dit niet meer op die manier. In plaats daarvan is er de functie Extra Wifi. Wat er dan bij de update gebeurt is dat je 5 GHz netwerk de nieuwe hoofdwifi wordt. En je 2,4 GHz netwerk wordt Extra Wifi. 
  • Daarnaast kan het bij de update gebeuren dat we niet alle instellingen kunnen overnemen zoals ze waren. Het kan dan gebeuren dat we fabrieksinstellingen moeten terugzetten.

Het lijkt er, zo op het eerste gezicht, op dat jij nu twee netwerken hebt. Waarvan eentje de oude fabrieksinstellingen naam heeft gekregen. Dit is waarschijnlijk het Extra Wifi netwerk dat op 2,4GHz draait. Dat is vaak wat langzamer. 

Je kunt dit wijzigen.

Dat kan via de MijnKPN app. Na de update heb je daarin de optie om je wifinetwerken te beheren. Je kunt dan de Extra Wifi uitzetten (of juist aan). Ook kun je hier de namen en wachtwoorden wijzigen van zowel je hoofdwifi als je Extra Wifi.

De hoofdwifi van de V10 is, na de update, standaard een gecombineerde wifi met zowel 5 als 2,4 GHz. Daarmee zou je in de basis een goede verbinding moeten hebben. Deze kun je dan weer de naam geven die je gewend bent.

De Extra Wifi, als deze aanstaat, kan een gecombineerde wifi zijn met zowel 5 als 2,4 GHz. Maar kan ook alleen 2,4 of juist alleen 5 GHz zijn. Je kunt deze helemaal uitzetten als je wilt. Het kan soms handig zijn om hem wel actief te laten, en dan specifiek op 2,4 GHz. Sommige oudere wifi apparaten vinden dat soms makkelijker dan een wifi met 5 GHz erin.

Je kunt de instellingen ook wijzigen in je modem zelf. Daarvoor hebben we deze twee handige artikelen over hoe je de gewone wifi instellingen wijzigt, en hoe je de Extra Wifi instelt.

Reageer