Skip to main content

Hoi Allemaal,

Mijn pakket heeft 200/200.
Sinds twee dagen is mijn internetsnelheid  gehalveerd van die snelheid. naar onderstaand resultaat,
 

Geen idee waarom. 

Alles wat ik zelf kon doen is gedaan.
Van stroom af, router opnieuw starten.

Heeft er iemand wel een idee ?

Dit symptoom is er als er ergens in de verbinding tussen PC en glasvezel een kabel of poort op 100Mbps staat. Check de hele keten aan kabels, RJ45 stekkers en LEDjes en stuurprogramma’s. Begin vanaf de glasvezelmodem (glasvezelconvertor). Is vaak Genexis, oranje LEDje betekent 100Mbps. In RJ45 stekkers zullen draden/pinnetjes 1 2 3 6 OK zijn, maar 1 van  4 5 7 8 wellicht niet.


Hoi @tmoesel en andere,

Alles gecontroleerd, niets mis met kabels en aansluitingen.
V10 Modem werkt ook normaal.
En met de glasvezelconvertor is ook niets mis.

                                                                 Glasvezelconvertor

Al mijn kabel aansluitingen zijn 100% up to date.

De snelheden van de afgelopen dagen op een rij.

De snelheden van de afgelopen dagen

Ik denk dat het te zoeken is bij KPN. Hier is de afgelopen tijd niet veranderd.

 


Het zou natuurlijk ook zo kunnen zijn dat er ergens een kabel beschadigd is geraakt. Als als er ook maar één ader van aders 4, 5, 7 en 8 zijn verbinding verliest valt de kabel automatisch terug naar 100Mbps. Het zogenoemde ‘fast ethernet’. Waarom ik eenzelfde vermoeden heb als @tmoesel heeft te maken dat ie uitkomt op 94, hetgeen waar fast ethernet realistisch maximaal op uitkomt.

 

De reden waarom ik de KPN-infrastructuur en systemen op dit moment uitsluit zijn de volgende zaken:

  • Als er een kruising was geweest en de verbinding zou per ongeluk in de centrale op een 100Mbps-abonnement gezet dan zou de snelheid 122Mbps bedragen (zowel up- als download). Dit zou dan een menselijke fout zijn geweest, komt af en toe eens voor als iemand bijvoorbeeld een telfout maakt.
  • Als je op een EoF-verbinding gezet zou zijn die überhaupt maar maximaal 100Mbps aan kan dan zou het Ethernet-lampje van de NT oranje gaan branden.

Met KPN-infra doel ik in dit geval alles in de wijkcentrale (PoP). Uiteraard kan ik het fout hebben, daarvoor zouden er metingen verricht moeten worden op het netwerk in bijvoorbeeld de kwaliteit van het signaal tussen NT en apparatuur in centrale.

 

Merk je dit snelheidsverschil op verschillende apparaten? Zowel bekabeld als via wifi? Dan zou ik eens kijken om het kabeltje tussen NT en modem te vervangen, het kan natuurlijk zo zijn dat hier op den duur een kleine kortsluiting in is ontstaan. Welk type modem heb je? Zou je eens kunnen kijken naar hoe de lampjes branden bij de WAN-poort? Als alleen oranje brandt dan betekent dit dat ie terug is geschoten in 100Mbps-modus. Ik zou in ieder geval eens kijken of de kabel vervangen kan worden. Stel dat er een monteur komt en het probleem blijkt zich toch in het klantdomein te zitten (denk bijvoorbeeld aan bekabeling of randapparatuur wat niet goed staat ingesteld) dan worden er servicekosten (inclusief voorrijkosten) in rekening gebracht. Zelf even een andere kabel (minimaal CAT5E maar liever CAT6) proberen om dingen uit te sluiten is dan natuurlijk een stuk goedkoper als dit het probleem oplost.


Hoi @NHendriks en @tmoesel 

Bedankt voor de adviezen.
Nieuwe kabel getrokken, het is even wat werk.
Maar dan heb je wederom een goede connectie.:grin:
Jou Antwoord @tmoesel  had het zelfde belang, maar ja je mag er maar eentje groen maken


Fijn dat de oorzaak gevonden is en dat het daarmee ook opgelost is!