Skip to main content

Hallo forumleden, 

 

Ik heb al vanaf het begin nadat ik ben overgestapt naar KPN (maart 2023) problemen met mijn ping. Zoals je in de foto kunt zien is die van mij veel hoger dan gemiddeld op een EU server. Nu is dit een extreem geval maar meestal schommelt het bij mij tussen de 90ms-130ms terwijl andere Nederlanders(die ik spreek) met een kpn glasvezelnetwerk stabiel 50ms- 60ms hebben (of zelfs lager) Nu weet ik dat je niet over hetzelfde kan hebben maar dit lijkt mij wel een erg groot verschil met iemand die in een andere regio of wijk woont, toch? Het is soms ook echt totaal niet speelbaar voor mij.

 

Wat heb ik (gedaan):

1Gbit abonnement 

Kpn box 12

Qlink CAT6 +-25m

 

-Alle apparaten met Netflix, download, wifi oid uitgezet. Maakt geen verschil..

 

-Er ligt een 25m Qlink CAT6 die tijdens de speedtest wel gewoon 1000up en download haalt. Al is upload op de PS5 nu maar iets van 2mbps, maar daar heeft iedereen last van(volgens mij) Deze kabel heb ik vervangen met een cat6 kabel(ander merk) van maar 2meter. Geen verschil..

 

-Router herstart, portforward, static IP de hele mikmak. Het maakt geen verschil..  

 

Er moest nadat ik in maart ben overgegaan naar KPN een monteur komen om de glasvezel aansluiting in de meterkast aan te sluiten. De aansluiting is dus 'nieuw'. Wat kan ik nog doen? 

 

  • Power van het glasvezelkastje uitschakelen, en na een minuut of wat weer inschakelen.
  • Kabel tussen glasvezelkastje en router vervangen.
  • Router opnieuw herstarten.
  • …...

Ik zou je aanraden eerst nog even wat extra informatie te verzamelen om te kijken waar de vertraging zit. 
 

draai:

1: testmy.net, hier kun je onder tabblad latency een aantal servers wereldwijd testen. 
2: pingplotter starten en een tijdje laten lopen op de server waar je moet zijn. 
 

pingplotter geeft je de info of het op je netwerk zit of erbuiten. 
Als het op je netwerk zit kunnen we verder zoeken. Als er veel lost packages zijn is het vask hardware, maar kan bijvoorbeeld ook een multicast op je netwerk zijn. 


Dank voor je antwoord. 

 

Hierbij de testen:

 

Test down/up Frankfurt server:

 

Er is tussen 2 testen een (groot) verschil van snelheid maar dat zal wel met de server locatie te maken hebben. 


Pingplotter laat het wel duidelijk zien: het issue ligt niet in jouw netwerk, maar in het stuk tussen de be.102 en be.103  server, wat deze ook mogen zijn.

Ik ben bang dat dit buiten onze (en zelfs buiten kpn-) invloedssfeer ligt. Je verbinding lijkt prima.


Pingplotter laat het wel duidelijk zien: het issue ligt niet in jouw netwerk, maar in het stuk tussen de be.102 en be.103  server, wat deze ook mogen zijn.

Ik ben bang dat dit buiten onze (en zelfs buiten kpn-) invloedssfeer ligt. Je verbinding lijkt prima.

De server bij de pingplotter test is een server van hetzelfde spel maar dan op de pc. Ik heb een probleem op de PS5 maar ik weet niet hoe ik die moet pingen.

 

Nu hoor ik het wel vaker dat het probleem dan bij het PSN of het spel moet liggen maar dan zou de mate waarin ik er last van heb toch nagenoeg hetzelfde moeten zijn als bij andere KPN klanten? Een verschil van 10 of 20ms hoor je mij niet over zeuren maar ik heb bijna 2x zoveel. 

 

Rood ben ik, blauw zijn andere KPN gebruikers. Dit is nog momentopname, soms springt ie door naar 132ms, terwijl zij stabiel op 50-60ms blijven.  

 


Ik kan je niet helpen met PS5 issues, wellicht kun je zelf uitzoeken welke server de ps5 gebruikt en die pingplotten.

ook hoor je wel eens dat het wijzigen van de DNS server in de experiabox naar die van google helpt.

 


maar in het stuk tussen de be.102 en be.103  server, wat deze ook mogen zijn.

 

Het enige wat pingplotter hier laat zien is dat tussen be102 en be103 filtering wordt toegepast op traceroute verkeer (ICMP en UDP) waardoor er geen reply wordt gegeven.

Als ik de rDNS in de hele traceroute bekijk dan is dit OVH (France) en die passen al jaar en dag filtering toe op traceroutes. Wel zie ik dat de routering niet helemaal lekker loopt, vanuit 193.251.129.120 (Opentransit) gaat het verkeer naar OVH België die vervolgens naar London gaat om dan terug te keren in België om vervolgens toch weer terug naar de UK te gaan waar de server zich lijkt te bevinden (tenzij het een FailOver IP is).

Average reply is hier trouwens 14.8ms maar dat het niet bij KPN ligt is sowieso een feit.


Ik kan je niet helpen met PS5 issues, wellicht kun je zelf uitzoeken welke server de ps5 gebruikt en die pingplotten.

ook hoor je wel eens dat het wijzigen van de DNS server in de experiabox naar die van google helpt.

 

Dat doe ik liever niet. En dat hebben de mensen waar ik mee speel ook niet gedaan dus dat kan het probleem niet zijn. Maar bedankt voor het meedenken.

Ik hoop dat er iemand van KPN mij verder kan helpen. Ik heb alle coaxkabels in huis vervangen om glasvezel te hebben en nu zit ik hier mee. Ik hier niet echt tevreden over. 


maar in het stuk tussen de be.102 en be.103  server, wat deze ook mogen zijn.

 

Het enige wat pingplotter hier laat zien is dat tussen be102 en be103 filtering wordt toegepast op traceroute verkeer (ICMP en UDP) waardoor er geen reply wordt gegeven.

Als ik de rDNS in de hele traceroute bekijk dan is dit OVH (France) en die passen al jaar en dag filtering toe op traceroutes. Wel zie ik dat de routering niet helemaal lekker loopt, vanuit 193.251.129.120 (Opentransit) gaat het verkeer naar OVH België die vervolgens naar London gaat om dan terug te keren in België om vervolgens toch weer terug naar de UK te gaan waar de server zich lijkt te bevinden (tenzij het een FailOver IP is).

Average reply is hier trouwens 14.8ms maar dat het niet bij KPN ligt is sowieso een feit.

Het is inderdaad een server in Frankrijk. Het was de eerste die ik tegen kwam en ik was ook niet op de hoogte van een filter oid. 

 

"Maar dat het niet bij KPN ligt is sowieso een feit." 

Maar waarom is het verschil dan zo groot tussen mij en 2 andere KPN klanten? Ik heb verder niks op de router anders dan een kabel voor de PS5 en een kabel voor de tv/pc. Er draait geen netwerk oid. En de kabel van 25m naar de PS5 heb ik uitgesloten door een kabel van 2m aan te sluiten maar dat hielp ook niet. 


Het is inderdaad een server in Frankrijk. Het was de eerste die ik tegen kwam en ik was ook niet op de hoogte van een filter oid. 

 

Weet je het zeker dat deze server in Frankrijk staat? Als dit het geval zou zijn, dan zou je op zijn minst ergens rbx, gra, of sbg in de traceroute moeten zien waarbij RBX voor Roubaix staat, SBX voor Strasbourg en GRA voor Gravelines. Kijkende naar de trace loopt deze richting UK (Erith). Zelfs als je een failover IP hebt, zou dit nog zichtbaar moeten zijn.

Die * (in plaats van rDNS of IP adressen) zijn overigens 10.x.x.x adressen (interne routing).

 

Maar waarom is het verschil dan zo groot tussen mij en 2 andere KPN klanten? Ik heb verder niks op de router anders dan een kabel voor de PS5 en een kabel voor de tv/pc. Er draait geen netwerk oid. En de kabel van 25m naar de PS5 heb ik uitgesloten door een kabel van 2m aan te sluiten maar dat hielp ook niet. 

Wat mij wel opgevallen is, is dat de traceroutes enorm fluctueren en steeds een andere route volgen en dit kan soms nog wel eens negatieve invloed hebben 😞 Qua PS, heb ik sowieso geen ervaring.


Het is inderdaad een server in Frankrijk. Het was de eerste die ik tegen kwam en ik was ook niet op de hoogte van een filter oid. 

 

Weet je het zeker dat deze server in Frankrijk staat? Als dit het geval zou zijn, dan zou je op zijn minst ergens rbx, gra, of sbg in de traceroute moeten zien waarbij RBX voor Roubaix staat, SBX voor Strasbourg en GRA voor Gravelines. Kijkende naar de trace loopt deze richting UK (Erith). Zelfs als je een failover IP hebt, zou dit nog zichtbaar moeten zijn.

Die * (in plaats van rDNS of IP adressen) zijn overigens 10.x.x.x adressen (interne routing).

 

Maar waarom is het verschil dan zo groot tussen mij en 2 andere KPN klanten? Ik heb verder niks op de router anders dan een kabel voor de PS5 en een kabel voor de tv/pc. Er draait geen netwerk oid. En de kabel van 25m naar de PS5 heb ik uitgesloten door een kabel van 2m aan te sluiten maar dat hielp ook niet. 

Wat mij wel opgevallen is, is dat de traceroutes enorm fluctueren en steeds een andere route volgen en dit kan soms nog wel eens negatieve invloed hebben 😞 Qua PS, heb ik sowieso geen ervaring.

Ik heb geen idee, er staan een Franse vlag bij :)  Mijn kennis hierover is ook vrij beperkt. Weet je een andere server die ik hier voor kan pingen? 

 

Ik heb vandaag alles ook nog eens naar de router verplaats en alle kabels in de meterkast verplaatst of zelfs vervangen maar het werd er niet beter van. 24awg kabels, 26awg kabels, de rode wan kabel met een cat6 ipv cat5e en alleen een kabel naar de PS5 maar nog steeds een (veel) hogere ping dan andere (KPN) gebruikers. Wat mij opviel is dat de lampjes achter op de router bij een aansluiting groen en oranje branden, moet dat niet 2x groen zijn? 


Wat mij opviel is dat de lampjes achter op de router bij een aansluiting groen en oranje branden,
moet dat niet 2x groen zijn? 

Dat ligt eraan welke router je gebruikt, en welke apparaten er achter hangen.
Bijv. een aangesloten TV-ontvanger is de “technische” netwerkverbinding niet hoger dan 100 Mbps.


Wat mij opviel is dat de lampjes achter op de router bij een aansluiting groen en oranje branden,
moet dat niet 2x groen zijn? 

Dat ligt eraan welke router je gebruikt, en welke apparaten er achter hangen.
Bijv. een aangesloten TV-ontvanger is de “technische” netwerkverbinding niet hoger dan 100 Mbps.

Kpn box 12, ps5, tv en een pc