Skip to main content

Hallo,

Sinds de laatste maand heb ik thuis veel last van een inconsistente internet connectie wat vaak in combinatie gaat met een lage internetsnelheid. Dit probleem is het meest te merken over wifi maar soms ook nog over ethernet. voorbeedl hiervan is dat stream vaker meer bufferen of vastlopen.

Al een jaar+ geen problemen gehad met de 4G router en een stabiele connectie van 40 tot 90 Mbit/s UP en 18 tot 26 Mbit/s DOWN. Nu met de huidige problemen zit het vaak onder de 40 Mbit/s UP en rond de 16 Mbit/s down met veel vakere een hoge ping en packetloss. 

Naast het uitwisselen van ethernet kabels heb ik ook beide accespoints, modem en 4g router al gereset en ook een factory test toegepast. Dit heeft alleen nog niks opgelost.

Momenteel zit ik dan ook een beetje vast met hoe ik dit verder moet aanpakken dus hulp wordt gewaardeerd.

 

Hi @JonasvR123 en welkom op het forum! Gek dat je ineens zoveel snelheid kwijt bent, dus ik snap dat je dit uit wilt pluizen. 

Wel vermeld ik erbij dat, omdat dit via het mobiele netwerk gaat, de snelheid erg kan wisselen. Niet duidelijk nog of dat hier ook de oorzaak is, dus ik ben benieuwd naar de volgende zaken: 

  • Hoeveel streepjes bereik heb je op het 4G modem? 
  • Heb je het 4G modem al een aantal keren verplaatst, met name in de buurt van een raam? Merk je dan verschil, of maakt het niks uit? 
  • Heb je de speedtests gedaan via een bekabelde verbinding, of via de wifi? 

Ik ben benieuwd! 


Hallo @Sanne_M,

Sorry voor de wat late reactie. 

Het probleem lijkt hem te liggen bij 1 van de Experia WiFi Accespoints. Wat ik voornamelijk ervaar is dat ik altijd aan 1 kant van het huis een instabiele connectie heb en willekeurige drops in snelheid zie. Zelf met connecties naar de webinterface van een accespoint of router loopt het soms gewoon vast . 

Ik heb dan ook de accespoints van positie gewisseld thuis en ervaar nu precies dezelfde problemen met dezelfde accespoint aan de andere kant van het huis. Settings aanpassen in de accespoint maakt geen verschil en een factory reset heeft ook niks mogen bieden.

Nu was ik dan wel benieuwd of ik een nieuwe Experia WiFi acces point kan krijgen. Wij hebben er namelijk 2 gekregen toen we overstapte naar KPN en door een nieuwe te kunnen gebruiken kan ik 100% zeker weten dat het ook werkelijk aan het acces point ligt zoals ik verdenk.

Als laatst lijkt het wel alsof de internetsnelheid soms nog wat lager dan normaal (zowel over ethernet en wifi), maar dit zal waarschijnlijk liggen aan de wisselende snelheid die komt met een 4G router en andere die gebruik maken van het internet. Het verplaatsen van de 4G router heeft dan ook geen impact en de router geeft vrijwel altijd 2 van de 3 streepjes aan.

 

Mvg Jonas


Dag @JonasvR123 je kunt hier een nieuwe experia wifi bestellen. Ze zijn jouw eigendom dus worden ze niet gratis vervangen.  


Geen probleem @JonasvR123! Fijn dat je de mogelijke oorzaak gevonden hebt. 🙂

Dag @JonasvR123 je kunt hier een nieuwe experia wifi bestellen. Ze zijn jouw eigendom dus worden ze niet gratis vervangen.  

Dit is dan inderdaad ook wat ik adviseer. Je hebt altijd 14 dagen bedenktijd op je aankopen, dus mocht dit toch niet de oplossing zijn dan kun je deze weer retourneren. Zo kun je het toch testen. 

Wat de wisselende snelheid betreft, we kunnen kijken of er niet toch drie streepjes te krijgen zijn. Als ik op de kaart kijk dan zie ik dat een zendmast richting het noordwesten (Assendelft) goed afgesteld staat op je woning, en richting het zuidzuidoosten (Westzaan). Als je de 4G router die kant op richt en in de buurt van een raam zet, krijg je dan drie streepjes? 


Dag @JonasvR123 je kunt hier een nieuwe experia wifi bestellen. Ze zijn jouw eigendom dus worden ze niet gratis vervangen.  

Bedankt @Joep1965 voor de link.

Het verplaatsen zal ik uitproberen, maar ik moet hem dan waarschijnelijk wel via een netwerk switch aansluiten. Kan dit of moet de 4G router direct aangesloten worden op het modem @Sanne_M ?

 


Ik heb het 4gmodem heel ergens anders staan dan het gewone modem en is via een switch verbonden.  Geen probleem. 


Wat de wisselende snelheid betreft, we kunnen kijken of er niet toch drie streepjes te krijgen zijn. Als ik op de kaart kijk dan zie ik dat een zendmast richting het noordwesten (Assendelft) goed afgesteld staat op je woning, en richting het zuidzuidoosten (Westzaan). Als je de 4G router die kant op richt en in de buurt van een raam zet, krijg je dan drie streepjes? 

Het verplaatsen van de 4g router heeft zeker wel geholpen. Downloadspeed ligt nu een extra 10~mbit hoger dus dat is mooi meegenomen. Qua packetloss en incosistente verbinding merk ook momenteel geen problemen meer dus het lijkt erop dat alle problemen zijn verholpen.

Bedankt voor de hulp @Joep1965 @Sanne_M :)


Ah fijn! Super dat dit geholpen heeft en bedankt voor het terugkoppelen @JonasvR123. 😄