Skip to main content
Vraag

Sinds overstap is mijn thuisnetwerk met Deco M4 units chaos

• September 8, 2025
  • 24 reacties
  • 245 keer bekeken

Wie o wie kan mij helpen?

Ik ben onlangs overgestapt van Ziggo naar KPN. Thuis heb ik een stabiel netwerk opgebouwd met in totaal 8 Deco M4-units. Sinds de overstap naar KPN is het echter één grote chaos en klaagt mijn gezin continu: overal in huis valt de wifi weg of is er helemaal geen verbinding.
Deco geeft sindsdien steeds aan dat behalve de hoof deco alle andere offline zijn (terwijl die wel online aangeven). Dit veranderd de hele dag door van online naar ‘alles’ offline.

Wat ik al gedaan heb:

• Alle Deco-units teruggezet naar fabrieksinstellingen.

• Firmware gecontroleerd en geüpdatet.

• Deco’s opnieuw gekoppeld aan het KPN-modem.

• Wifi van het KPN-modem uitgezet.

• Deco’s ingesteld in Access Point-modus.

Toch merk ik duidelijk dat mijn netwerk niet meer de stabiliteit heeft die ik vóór de overstap had. Het geeft me een teleurstellend gevoel – zelfs een soort spijt van de overstap. Als dit zo blijft, stap ik zeker weg bij KPN zodra dat kan.

Omdat ik KPN toch een kans wil geven, wil ik graag weten of ik iets fout heb gedaan bij de installatie. Deze is uitgevoerd door een KPN-monteur, en alles zou “piekfijn in orde” moeten zijn. Maar dat is duidelijk niet het geval.

24 reacties

• September 8, 2025

Zijn de Deco's bekabeld aangesloten? 

Had je de Deco's bij Ziggo ook in accespointmodus staan?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 8, 2025

Ik heb 4 deco's bekabeld en er zijn er 4 draadloos

Het netwerk is hetzelfde als bij Ziggo.

Groetjes, Stevie

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 8, 2025

Beste ​@Stevie Wonder de belangrijkste reden dat het niet (goed) werkt kan zijn dat KPN een andere IP-reeks gebruikt voor het thuisnetwerk dan Ziggo.

Misschien is er ergens nog een apparaat met een (vast) IP adres van Ziggo?

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 8, 2025

Okay, dit zou ik kunnen onderzoeken, maar lijkt mij ergens ook wel uitgesloten.

Alle devices hebben sinds de overstap een nieuw IP gekregen, ook de devices die een vast IP hadden, ik heb die terug gevonden in de lijst van mijn KPN. Ik zal deze lijst nogmaals doornemen om te kijken of er 192.168.178.x adressen tussen staan in plaats van 192.168.2.x (daar doel je toch op?)

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • September 8, 2025

@Stevie Wonder , wat voor KPN modem heb je?

box 12 of de V10 ?

ik heb nl ook veel problemen gehad met mijn Deco’s op box 12. (nog niet met kpn software)

ik heb nu een V10 aangesloten, die geen problemen geeft.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

@Stevie Wonder , wat voor KPN modem heb je?

box 12 of de V10 ?

ik heb nl ook veel problemen gehad met mijn Deco’s op box 12. (nog niet met kpn software)

ik heb nu een V10 aangesloten, die geen problemen geeft.

Ik heb de V12.
Het is 1 grote bak Wifi ellende aan het worden.

Forum|alt.badge.img+3
  • Helper
  • September 9, 2025

misschien kan die geruild worden voor een V10.

even klantenservice bellen 0800-0402

JanD
Superuser
  • Superuser
  • September 9, 2025

Beste ​@TLB , wat jij voorstelt gaat niet gebeuren, alléén defecte modems of modems die niet meer aan de eisen van KPN voldoen, worden vervangen.

Nieuwe klanten krijgen, waar mogelijk, de nieuwste modem en dat is in dit geval de KPN Box12

CC ​@Stevie Wonder 

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+11
  • Superuser
  • September 9, 2025

Beste ​@TLB , wat jij voorstelt gaat niet gebeuren, alléén defecte modems of modems die niet meer aan de eisen van KPN voldoen, worden vervangen.

Nieuwe klanten krijgen, waar mogelijk, de nieuwste modem en dat is in dit geval de KPN Box12

CC ​@Stevie Wonder 

Ik denk dat de technische dienst hier wel een uitzondering voor maakt.

@Stevie Wonder ik zou als ik jou was een ticket laten maken door de klantenservice met dit verhaal, en dan dat ze wellicht een V10 opsturen. Anders zou je nog voor een Unifi gateway zonder wifi kunnen gaan (UCG Ultra). De gateway is dan je router. Kost iets van 90 euro.

• September 9, 2025

Op alle modems staat tegenwoordig dezelfde firmware. Dus omruilen voor een ander model is nutteloos tegenwoordig.

@Stevie Wonder heb je ook TV van KPN?

• September 9, 2025

Hebben bekabeld aangesloten apparaten wel steeds een goede verbinding? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Op alle modems staat tegenwoordig dezelfde firmware. Dus omruilen voor een ander model is nutteloos tegenwoordig.

Ja ik heb ook TV

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Hebben bekabeld aangesloten apparaten wel steeds een goede verbinding? 

Bekabeld geen problemen.

de Deco zijn ook deels bekabeld .

• September 9, 2025

Ja ik heb ook TV

Hoe zijn de tv ontvangers aangesloten? Bekabeld rechtstreeks op de KPN Box? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

Ondertussen eens gebeld met 0800-0402

medewerker beweert dat een Deco niet goed zou kunnen functioneren omdat het geen KPN product is en adviseert alles te vervangen voor super wifi (tegen betaling) 

dit voelt niet echt klantvriendelijk aangezien ze mij voorafgaand hebben toegezegd dat het allemaal zal werken op hun netwerk, alleen stukken sneller dan bij Ziggo. Nu gooien ze het ineens op de producten die niet van KPN zijn. 

• September 9, 2025

medewerker beweert dat een Deco niet goed zou kunnen functioneren omdat het geen KPN product is ... 

Dat is natuurlijk gewoon onzin.

Maar je moet wel de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten hebben. Of via een switch die igmp snooping ondersteund. Maar zorg dat het tv verkeer niet over de Deco's gaat.

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 9, 2025

medewerker beweert dat een Deco niet goed zou kunnen functioneren omdat het geen KPN product is ... 

Dat is natuurlijk gewoon onzin.

Maar je moet wel de tv ontvangers rechtstreeks op de KPN Box aangesloten hebben. Of via een switch die igmp snooping ondersteund. Maar zorg dat het tv verkeer niet over de Deco's gaat.

De KPN TV ontvanger zit op een switch, De DECO zit eveneens op die Switch en vanuit de DECO heb ik mijn TV ook rechtstreeks aangesloten. (Ik heb geen problemen met TV, wel met WiFi)

• September 9, 2025

De KPN TV ontvanger zit op een switch, De DECO zit eveneens op die Switch en vanuit de DECO heb ik mijn TV ook rechtstreeks aangesloten. (Ik heb geen problemen met TV, wel met WiFi)

Het tv signaal zorg er voor dat andere apparaten in je netwerk overspoeld worden door overbodige data. Hierdoor slipt je netwerk dicht en loopt alles vast. En daarbij kan het heel goed zijn dat tv zelf wel goed blijft werken.

De switch moet igmp snooping ondersteunen. Deze voorkomt overbodige data in je netwerk. Als de switch igmp snooping ondersteund, dan kan die er tussen zitten. Anders niet. De Deco's ondersteunen geen igmp snooping, of het eerkt niet goed.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 11, 2025

Goedemorgen ​@Stevie Wonder , bedankt voor jouw bericht en welkom hier op onze Community :)

Goed om te zien dat er vanuit de Community zo goed met je wordt meegedacht en zoals ook al wordt aangegeven, zou dit ook gewoon moeten werken. Zelf heb ik geen enkele ervaring met deze apparatuur wat het lastig maakt om inhoudelijk nog iets toe te voegen aan de dingen die al zijn gezegd. 

Het tv signaal zorg er voor dat andere apparaten in je netwerk overspoeld worden door overbodige data. Hierdoor slipt je netwerk dicht en loopt alles vast. En daarbij kan het heel goed zijn dat tv zelf wel goed blijft werken.

De switch moet igmp snooping ondersteunen. Deze voorkomt overbodige data in je netwerk. Als de switch igmp snooping ondersteund, dan kan die er tussen zitten. Anders niet. De Deco's ondersteunen geen igmp snooping, of het eerkt niet goed.

Heb je hier nog naar kunnen kijken? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • September 11, 2025

Okay, het igmp snooping onderwerp is nieuw voor mij. Ik leg de situatie nog even uit.

Ik heb een Netgear GS308 en lees dat die geen igpm ondersteunt.

Bedoelen jullie dat mijn TV de oorzaak kan zijn van de WiFi storing omdat ik die bekabeld heb aangesloten op de switch? Zou een andere switch dit oplossen? Ik kan nog lastig begrijpen wat mijn TV hier mee te maken heeft, ook omdat alles voorheen uitstekend heeft gewerkt toen ik nog bij Ziggo zat. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • September 17, 2025

Het probleem zit niet in je TV ​@Stevie Wonder  maar de oorzaak is dat je huidige switch dus geen IGMP snooping ondersteunt. Een switch die IGMP snooping wel ondersteunt zou het probleem dus verhelpen! Meer informatie over dit onderwerp lees je terug in dit artikel op onze Kennisbank!

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 4, 2025

Excuses voor de late reactie na al jullie hulp om ij uit deze ellende te krijgen. Ik was een paar weken naar Italië. Inmiddels heb ik via Marktplaats 3 Superwifi punten op de kop weten te slaan en alle DECO vervangen door deze superwifipunten. Alles werkt nu wel naar behoren. Beetje jammer dat ze dit niet zeggen voordat je overstapt, wellicht neemt KPN dit mee voor in de toekomst.
Groetjes.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • October 6, 2025

Goedemorgen ​@Stevie Wonder , geen probleem wat betreft de late reactie!

Mooi om te lezen dat alles goed werkt nu je de DECO hebt vervangen voor de Super wifi punten 🙏🏻Je feedback nemen we uiteraard ter harte al blijf ik erbij dat ook de DECO's in principe gewoon zouden moeten werken. Hopelijk kun je daar iemand anders misschien nog blij mee maken? In ieder geval top dat je hier nog even een update hebt gegeven, dat wordt gewaardeerd!

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • October 6, 2025

Deco's werken zonder probleem met KPN modem zolang niet meer dan 1 Deco direct op de modem aangesloten is. Dus de hoofd-deco bekabeld met KPN modem en de rest of bekabeld of draadloos met de hoofd-deco verbinden. De switch in KPN modem kan niet goed met ethernet-backhaul van Deco's omgaan en brengen de Deco's in de war.