Skip to main content

Vorige week maandag zijn wij overgestapt van T-Mobile (glasvezel) naar KPN (glasvezel, KPN BOX 12).

Tot nu toe zijn onze ervaringen dramatisch: we zijn van een situatie waarin vrijwel alles zonder problemen draaide gegaan naar een situatie waarbij we meerdere malen per dag geen internet via WIFI of bekabeld hebben, het modem iedere ochtend moet worden herstart en ik nog steeds niet alle randapparatuur draaiende heb gekregen.
Soms zijn alleen sites van Google en Facebook bereikbaar en doen bepaalde apps het niet en andere weer wel. De eigen app van KPN kan dan het modem ook niet meer vinden, terwijl het WIFI-signaal max aangeeft.
Smart-TV's kregen helemaal geen internetverbinding.

 

Heb al meerdere tips uit diverse forum-items toegepast en het lijkt wel iets beter te gaan, maar vraag me af wat ik nog meer aan moet denken en moet doen om alles weer normaal up en running te krijgen.

Wat heb ik tot nu toe gedaan:

  • Vrijwel alle kamers in huis hebben een of meerdere vaste LAN-aansluitingen → met netwerkkabel-tester gecheckt op breuken/verbindingsproblemen → alles oké.
  • Vaste IP-adressen toekennen aan alle bekende apparatuur (Wat een drama is dit trouwens door o.a. trage interface modem, het niet kunnen overrulen van IP-adres dat in gebruik is door een ander apparaat en het opnieuw op moeten starten van zowel het apparaat als modem om deze wijzigingen überhaupt doorgevoerd te krijgen. Ook jammer dat je hier geen back-up van kunt maken of een cvs-bestand o.i.d. hiervoor in kunt lezen.)
  • Alle switches er voor nu tussenuit gehaald.
  • IPV6 uitgeschakeld (hierdoor vliegt onder andere de RING-deurbel er niet continue uit).
  • Instellingen 2.4GHZ aangepast naar wireless mode 802.11b+g+n en 5GHZ naar 802.11a+n+ac. (Liefst zou ik 5GHZ ook uitzetten om uit te sluiten of dat nog problemen geeft, maar dat kan niet op dit modem).
  • Na iedere herstart alle LAN-verbindingen een voor een aangesloten, zodat het modem de tijd krijgt om alles te herkennen.
  • Sonos-systeem van WIFI omgezet naar bekabeld.

Er zal best wat verouderde apparatuur tussen zitten, maar die hadden we ook al bij de vorige provider en die kon daar prima mee overweg.

 

Waar ik nog niet aan begonnen ben is de 2 Access Point aansluiten. KPN zit met zijn IP-range namelijk op 192.168.2.xxx en de AP's staan default op 192.168.1.xxx ingesteld.
De KPN-monteur heeft per ongeluk de stroom-adapter van de oude router meegenomen, waardoor ik niet meer in kan loggen op de AP's …
Helft van het huis zit daardoor sowieso nog zonder WIFI-signaal.

 

  • Vaste IP-adressen toekennen aan alle bekende apparatuur (Wat een drama is dit trouwens door o.a. trage interface modem, het niet kunnen overrulen van IP-adres dat in gebruik is door een ander apparaat en het opnieuw op moeten starten van zowel het apparaat als modem om deze wijzigingen überhaupt doorgevoerd te krijgen. Ook jammer dat je hier geen back-up van kunt maken of een cvs-bestand o.i.d. hiervoor in kunt lezen.)

Hoi, begin eens om de modem te resetten en alles standaard te laten.
Daarna kijk je of de DHCP server aanstaat, zo niet deze inschakelen en de IP Range instellen.
Nu alles aansluiten en alle apparaten een IP via DHCP laten verkrijgen en dan kijken of alles werkt.
Als je een apparaat een vast IP adres wil geven doe dat dan op het apparaat zelf en niet in de KPN BOX.

 

 


Hallo Herbert,

Bedankt voor je tips, maar:

  • DHCP staat standaard aan, kun je ook niet uitzetten. Schuifknop is uitgegrijsd. 
  • IP-range wijzigen kan niet, krijg dan een melding dat de range niet is toegestaan.

Zie ook screenshot.

 

En veel van onze randapparatuur heeft niet de optie om daarop het IP-adres vast te zetten.
Daarnaast groepeer ik graag alle devices van hetzelfde soort bij elkaar. Bijv. alle smart powerplugs, voerautomaten van de katten, onze laptops en mobile phones etc.
Dan valt ook sneller op als iets nieuws of onbekends erbij komt.
De box biedt deze optie standaard. Als je die beter niet kunt gebruiken, zou ik verwachten dat dit een optie is die je bewust moet aanzetten.

Alles lijkt nu stabiel te draaien sinds ik IPV6 heb uitgeschakeld. Beide smart-tv's zijn nu eindelijk ook online.
Ik wacht dus even met een reset, voordat alle ellende weer begint. Afgelopen week tijd genoeg aan besteed.

 

Mvg
Almar


Almar dat kan ook niet wat jij wil.
De IP adressen beginnen met 192.168.2. en je wil een ander subnet gaan gebruiken met 192.168.1.

Stel je DHCP pool in tussen 192.168.2.1 / 192.168.2.150
Nu heb je 192.168.2.151 tot 192.168.2.253 vrij voor de vaste IP adressen zonder dat je een IP conflict krijgt.
Als je op de blauwe knop “Add Reserved Address” klikt dan kun je het MAC adres ingeven van het apparaat die je een vast IP adres wil geven en daarna een IP toewijzen, maar let op dat het IP wel tussen 192.168.2.151 en 192.168.2.253 moet zijn.
Om al je devices te vinden kun je ook Advanced IP Scanner gebruiken dat werkt onder windows, deze geeft ook de MAC adressen aan.
Gr, Herbert


Hallo Herbert,

 

Instellen IP-pool tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.150 kan helaas niet. Alle reserved adressen erbuiten worden meteen als invalid gezien:

 

Mvg
Almar


Ik wilde trouwens een ander subnet gebruiken, omdat onze Access Points nog op range 192.168.1.xxx staan. Ik kom daar anders niet meer bij.


Hi @AsKhaMo en welkom op het forum! Welkom bij KPN ook. Fijn dat je al een hoop informatie op het forum hebt gevonden wat betreft het instellen van je apparatuur en verbeteren van de verbinding, maar we zijn er dus nog niet helemaal. Je vraagt je af wat je nu nog moet doen om alles normaal up and running te krijgen, wat gaat er nu precies nog mis? In het eerste gedeelte van je post gaf je aan wat er exact misging, maar ik weet niet wat er beter gaat sinds je er wat oplossingen op hebt losgelaten. 

Wat de Access Points en de IP range betreft, is het niet een idee om een eigen router te gebruiken in plaats van je Experia Box? Het klinkt alsof je aardig overweg kunt met de webinterfaces en de apparatuur, dus wellicht het overwegen waard. 

Het is namelijk op de Box 12 niet mogelijk om de subnetten aan te passen. Zie ook deze reactie in een vergelijkbaar topic. Een eigen router is hierin dus de enige oplossing, maar wel één waarmee je een hoop zaken meer zelf in kunt stellen. Dus wellicht brengt het nog meer voordelen met zich mee. 🙂


Beste Sanne,

Waar we nu nog mee te maken hebben is dat soms de WIFI-verbinding wegvalt. We hebben dan ook geen internet meer op de LAN-verbindingen. Dit is gelukkig niet meer dagelijks en als het gebeurd meestal maar 1x op die dag. Tijdstip is wisselend.
Vervelende is dat ik het modem dan altijd opnieuw moet starten. De verbindingen worden dan namelijk niet vanzelf hersteld. Ook al branden alle lampjes op het modem alsof alles normaal opereert. Vooral met onze Ring-deurbel is dit lastig, omdat die het dan ook niet meer doet, totdat het modem is herstart. Hebben dus al een paar keer de pakketdiensten gemist hierdoor.

 

Mbt deze vraag: “Wat de Access Points en de IP range betreft, is het niet een idee om een eigen router te gebruiken in plaats van je Experia Box?”
De monteur heeft de stroomadapter van onze eigen router meegenomen. Denk per ongeluk, maar daarom wilde ik dus proberen om het subnet van de KPN Box 12 te wijzigen. Ik moet nu eerst maar op zoek naar een nieuwe adapter om weer bij onze AP's te kunnen. Dan kan ik daarvan het IP-adres aanpassen naar het subnet van de KPN Box 12.

 

Misschien waren we verwend bij T-Mobile, maar daar herstelde de verbinding met randapparatuur zich vanzelf als de verbinding even wegviel. Herstarten modem was daarbij zelden nodig.

 

Mvg
Almar


Check, inderdaad niet de bedoeling dat het zo vaak wegvalt. Als het dat al doet hoort het zich ook vanzelf weer te herstellen, dus daar loopt iets nog niet helemaal lekker.

Ik zie dat je je profiel al hebt aangevuld, dank hiervoor! Ik heb je verbinding doorgemeten en zie daar dat de verbinding tussen het modem en ons netwerk sinds 16 december niet meer is weggevallen. Op 15 december één keer, sindsdien oogt het daar in elk geval stabiel. Mocht het bij jou nu nog steeds wegvallen, hoe ging het dan toen je het zonder switches e.d. testte? Alles wat je hebt doorlopen is wat ik ook zou adviseren, met name het één voor één aansluiten van de LAN verbindingen is een goede manier om te achterhalen waar/wanneer het misgaat, als het in de apparatuur zit. Is daar nog iets uitgekomen? 

Wat betreft je eigen router, ik kan nog navragen of de monteur achterhaald kan worden en of die de adapter nog heeft/terug kan brengen. Het kan dan wel even duren voordat het opgepakt en geregeld is, maar dat is een optie, mocht je daar gebruik van willen maken. 🙂 Mocht je liever zelf een nieuwe adapter willen halen, dan is dat natuurlijk ook prima. 


In verband met de feestdagen heb ik het thuisnetwerk even gelaten voor wat het is.

Inmiddels een nieuwe stroomadapater voor de eigen router aangeschaft en daarmee een van de AccessPoints weer aan de praat gekregen.
Hiermee hebben we inmiddels overal in huis weer Wifi-bereik en dat gaat over het algemeen goed.

Wifi blijft af en toe wel wegvallen. Wisselt per dag en tijdstip. Is ook geen lijn in te ontdekken of dat meer voorkomt als een bepaald device online komt/gebruikt wordt. Ook niet alle wifi-connecties vallen dan weg. Soms maar enkele devices, soms van alles.
Soms zie ik het alleen aan de smartplugs waarvan dan het indicatorlampje uit is dat aangeeft of er wifi-connectie is. Op de smartphone hebben we dan wel nog wifi. Of we merken het aan Google Home die dan bepaalde devices niet kan bereiken.

We hebben zo'n 100 devices in ons netwerk van verschillende producenten. Dit werkte bij de vorige provider zonder problemen. Alleen lag daar de verbinding tot aan huis er vaker uit en ook meer storingen op de tv-lijn.

Lijkt mijn inziens toch aan de apparatuur van KPN te liggen die dit niet altijd goed lijkt te managen. Verbinding naar het huis is dus stabieler geworden, maar intern instabieler.
Sowieso kun je op het modem van KPN veel minder zelf dan de vorige provider (voor minder geld) standaard al bood.

We kijken het dus even een jaartje aan of hier mee te leven is of dat we dan toch op zoek gaan naar een provider met meer mogelijkheden voor een stabieler thuisnetwerk.


Deze zin moet zijn”: “Sowieso kun je op het modem van KPN veel minder zelf dan de vorige provider (voor minder geld) standaard al bood.”


Fijn dat de accesspoints nu werken. 😄 Jammer dat de wifi nog niet zo stabiel is. Lastig om te achterhalen waar dit exact aan ligt, maar je had het erover dat de monteur de stroomadapter van je oude router mee had genomen. Heb je die router nog in gebruik, of moest die terug naar T-Mobile? 

Wat de Access Points en de IP range betreft, is het niet een idee om een eigen router te gebruiken in plaats van je Experia Box? Het klinkt alsof je aardig overweg kunt met de webinterfaces en de apparatuur, dus wellicht het overwegen waard. 

Dit is namelijk een optie, mocht je het modem nog hebben. Je kunt ook een FRITZ!Box via ons bestellen, daar krijg je dan ook Serviceplus bij wat inhoudt dat je ook kunt bellen voor ondersteuning met het instellen van je eigen modem of eigen apparatuur. Een andere eigen router kopen die meer van de opties heeft die je zou willen is uiteraard ook een optie.