Skip to main content
Beantwoord

Sinds update zijn KPN Box 12 en SuperWifi 2 punten in de war

• November 12, 2025
  • 17 reacties
  • 154 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo,

Sinds de update is het een en al drama met zowel het modem als de 3 super wifi 2 punten die ik heb.

Zo'n beetje elke week weer een herstart van het hele netwerk, dit gaan dan weer even goed, want die is de oplossing volgens de KPN, dit noemen wij ook wel een pleister plakken!

Vandaag maar weer een ipcv6 uit gezet voor het internet verkeer, ipv6 voor lokaal stond al uit.

Uurtje geleden vandaag voor de zoveelste keer de handel herstart, 1 wifi punt ziet na 1 uur alle Wifi sids, de andere 2 zien alleen de primary, heerlijk weer! Ow wacht na een refresh ziet deze ook alleen maar de primary sid, wat een prutsers qua programmeurs hebben ze bij de KPN toch! Man man man.

Ook zo leuk is, de interface zet dat alle punten online zijn en als salve dienen, maar ja je hebt er geen ene …. aan als alles verbind met je modem is de meterkast, want ja daar heb je de beste ontvangst, toch?!

Ook 1 wifi punt gereset naar fabrieksinstellingen, maakt ook geen donder uit.

Dan wil ik ook eens met onderstaande gaan prutsen, misschien dat zaken dan wat soepeler lopen, wie kan mij aangeven wat voor hun de beste instelling is?

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag gemaakt

Beste antwoord door Denise van KPN

Ah, ja, van de backhaul heb jij geen last, omdat de SuperWifi punten bekabeld aangesloten zijn. Dus de afstand maakt hier inderdaad niet uit. Dan is de vraag waarom jij problemen hebt.

Om de modem interface volledige te kunnen bedienen moet dit via een laptop, via een telefoon werkt de helft gewoonweg niet!

Het kan zijn dat je moet uitzoomen om alles goed te laten werken. Ook kan het helpen het lettertype op je telefoon kleiner te maken. Maar je kan ook de MijnKPN app gebruiken voor een deel van de instellingen.

En dan nu kijken of we het probleem kunnen verhelpen:

Ik ga er een beetje vanuit dat dit niet uit kan, deze optie zijn na mijn idee wel aanwezig moeten zijn.

Je zou kunnen proberen om wifi op het modem uit te zetten. Dit kan gewoon. Dit doe je zo:

Wifisignaal instellingen

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Wifinetwerk
  4. Klik op het tabblad Wifisignaal
  5. Je komt op deze pagina:

Wifi in z'n geheel uit- of aanzetten

Wil je geen gebruik maken van de wifi van het modem zelf, omdat je bijvoorbeeld wifipunten van een andere fabrikant gebruikt? Dan kun je met het schuifje de wifi van het modem uitzetten.

Gebruik je Wifipunten van KPN? Dan krijg je vervolgens deze pop-up:

Hier moet je dan de keus maken of je wifi wilt uitzetten alleen op je modem, of ook op alle KPN Wifipunten.

Kiezen voor ‘Alleen dit apparaat’  zorgt ervoor dat je Wifipunten nog wel wifi uitzenden. Een ervan moet dan wel bekabeld worden aangesloten.

Wel is het zo dat ook in dit geval je modem de master blijft van het netwerk. Dus aanpassingen in de wifi-instellingen doe je alsnog op je modem.

Als je hierna nog steeds problemen ervaart, ga dan voor een schone installatie van de SuperWifi punten. Dat doe je zo:

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

17 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Kijk dit bedoel ik, na 2 uur wachten staan ze nog niet alle 4 aan op de wifi points, op het modem wel, maar niet alle apparaten redden het om zicht te verbinden met het modem in de meterkast!

Tevens Wifi op 5 gezet;

Leen59
Wijsgeer
  • November 12, 2025

Gebruik je de extra WiFi netwerken wel? Die kun je alleen in het modem aan of uitzetten.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Ja die ene is voor oudere apparaten die alleen 2.4 ghz aankunnen.

Leen59
Wijsgeer
  • November 12, 2025

Kijk dit bedoel ik, na 2 uur wachten staan ze nog niet alle 4 aan op de wifi points, op het modem wel, maar niet alle apparaten redden het om zicht te verbinden met het modem in de meterkast!

Tevens Wifi op 5 gezet;

Is dit het modem of een WiFi punt?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Dit is op het wifi punt

Synchronisatie tussen modem en point verloopt al heel lang hopeloos. 

Leen59
Wijsgeer
  • November 12, 2025

Staat WPA op 2 personal in het modem?

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Klopt wpa2. 

Zojuist weer gekeken en alle 3 wifi sids zijn nu overal zichtbaar, heeft gelukkig maar 3 uur geduurd 

Leen59
Wijsgeer
  • November 12, 2025

Dat is wel lang inderdaad. Hopelijk blijft het nu goed.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 12, 2025

Ja op zo’n manier herstart je niet even snel je thuisnetwerk. 
Het probleem is dat je min of meer verplicht wordt elke week de handel te herstarten. 

Leen59
Wijsgeer
  • November 12, 2025

Bij mij is het uiteindelijk wel stabiel geworden.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 13, 2025

Dit is nu het resultaat;

Geen een verbind met de wifi points.

Gisteren meerder malen herstart en zelfs eentje gereset.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 13, 2025

Alles verloopt volgens het schema via het modem en nog wel bedraad, best knap voor een tablet

Klopt dus niks van de interface, welke overigens via een telefoon voor geen meter meer functioneert na de laatste updates.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • November 14, 2025

Hi ​@Omder, balen dat je problemen met de SuperWifi punten ervaart sinds de update van de Box 12.

Goed om te weten: Met de overgang naar de nieuwe KPN Software, is het modem de ‘master’ geworden van het wifi netwerk. Alle wijzigingen die je in het netwerk wilt doen, doe je via het modem. De SuperWifi nemen deze dan over. Maar omdat ze een 5 GHz backhaul hebben, kan het voorkomen dat de afstand tussen de wifipunten te groot is voor een optimale werking. Daarom zou je eens kunnen kijken of het beter werkt als je de wifipunten anders neerzet in jouw huis.

Dan nog de topologie: Helaas heeft deze soms wat kuren en laat ‘ie niet alles goed zien. Dit is bekend en er wordt gewerkt aan een oplossing. We hopelijk dit met een toekomstige update te verbeteren.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 14, 2025

@Denise van KPN de problemen zijn al een versie eerder ontstaan.

De wifi punten zijn op alle 3 de verdiepingen zijn verbonden d.m.v. een ethernet kabel, de afstand zou ik deze dan ook niet moeten uitmaken. Dit zou meer opgaan als ze draadloos met elkaar communiceren.

Als ik het hele netwerk herstart, gaat dit niet op voor alle apparaten, ik moet vaak 1 a 2 wifi punten zelf herstarten, dit verschilt per keer welke dit is. Herstarten doe ik wekelijks en daar wordt niemand hier in huis vrolijk van.

Na de herstart zie ik in het modem dat 2 van de 3 punten de standaard naam hebben zoals ze uit de doos komen, alleen die op Zolder heet nog steeds Zolder, dit is bij deze altijd zo geweest. Log ik op z'n punt in staat daar wel de nieuwe naam, erg vreemd!

Om de modem interface volledige te kunnen bedienen moet dit via een laptop, via een telefoon werkt de helft gewoonweg niet!

Dat het modem nu de master is zie ik niet als een verbetering, deze is immers altijd als eerste weer up en veel apparaten verbinden er dan ook gelijk weer mee. Ik heb juist op aanraden van de KPN gekozen voor op elke verdieping een Wifi punt om ze het modem te ontsluiten, iedereen weet immers dat de plek van een Wifi punt in de meterkast  een not done is! Ik ga er een beetje vanuit dat dit niet uit kan, deze optie zijn na mijn idee wel aanwezig moeten zijn.

Is er al zicht wanneer een nieuwe firmware voor het modem en wifi punten komt?

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • Antwoord
  • November 18, 2025

Ah, ja, van de backhaul heb jij geen last, omdat de SuperWifi punten bekabeld aangesloten zijn. Dus de afstand maakt hier inderdaad niet uit. Dan is de vraag waarom jij problemen hebt.

Het kan zijn dat je moet uitzoomen om alles goed te laten werken. Ook kan het helpen het lettertype op je telefoon kleiner te maken. Maar je kan ook de MijnKPN app gebruiken voor een deel van de instellingen.

En dan nu kijken of we het probleem kunnen verhelpen:

Ik ga er een beetje vanuit dat dit niet uit kan, deze optie zijn na mijn idee wel aanwezig moeten zijn.

Je zou kunnen proberen om wifi op het modem uit te zetten. Dit kan gewoon. Dit doe je zo:

Wifisignaal instellingen

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Wifinetwerk
  4. Klik op het tabblad Wifisignaal
  5. Je komt op deze pagina:

Wifi in z'n geheel uit- of aanzetten

Wil je geen gebruik maken van de wifi van het modem zelf, omdat je bijvoorbeeld wifipunten van een andere fabrikant gebruikt? Dan kun je met het schuifje de wifi van het modem uitzetten.

Gebruik je Wifipunten van KPN? Dan krijg je vervolgens deze pop-up:

Hier moet je dan de keus maken of je wifi wilt uitzetten alleen op je modem, of ook op alle KPN Wifipunten.

Kiezen voor ‘Alleen dit apparaat’  zorgt ervoor dat je Wifipunten nog wel wifi uitzenden. Een ervan moet dan wel bekabeld worden aangesloten.

Wel is het zo dat ook in dit geval je modem de master blijft van het netwerk. Dus aanpassingen in de wifi-instellingen doe je alsnog op je modem.

Als je hierna nog steeds problemen ervaart, ga dan voor een schone installatie van de SuperWifi punten. Dat doe je zo:

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Helper
  • November 21, 2025

De interface op een mobiel werkt niet, je kan op een andere pagina klikken zeg instellingen maar je komt er gewoon niet, alles moet via het begin scherm.

Wifi op het modem heb ik uitgezet, apparaten blijven werken maar de verbinden apparaten op de wifi punten staat bij allen 0!

Alle Wifi apparaten zijn volgens de interface verbonden met een ethernet kabel!

Wifi points zijn al meerdere keren gereset, dat kan het ook niet zijn.

Denise van KPN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+20
  • Oud Moderator
  • November 25, 2025

De interface op een mobiel werkt niet, je kan op een andere pagina klikken zeg instellingen maar je komt er gewoon niet, alles moet via het begin scherm.

Dit klopt, helaas. Dit wordt verholpen in de volgende update, binnenkort. Tot die tijd kun je het beste een laptop gebruiken.

Wifi op het modem heb ik uitgezet, apparaten blijven werken maar de verbinden apparaten op de wifi punten staat bij allen 0!

Alle Wifi apparaten zijn volgens de interface verbonden met een ethernet kabel!

Dit is een topologie dingetje. Zoals ik eerder al aangaf, klopt het dat deze niet altijd even goed werkt. Ook dit wordt opgelost in een toekomstige update.

Met andere woorden: ik verwacht dat veel van jouw problemen zullen worden opgelost met een volgende update. Ik wil je vragen die af te wachten.