Skip to main content

Hallo,

Ik heb sinds vandaag een 1 Gb hussel internet abonnement maar de monteur die het zwarte (NTU) kastje plaatste en met zijn apparaat de verbinding testte, kwam met de upload niet hoger dan 740 mb/s en de download kwam netjes op 940 mb/s.

Ben ik nu te ongeduldig en moet ik even afwachten en over X dagen weer testen?

Het ligt niet aan mijn apparatuur daar de KPN monteur zelf met zijn handheld met speedtest app geen hogere waarde heeft gehaald.

Wat kan ik het beste doen? heb foto van de handheld gemaakt en kan gegevens delen als dat gewenst is.

Michiel

 

 


ter bevestiging :)


Hallo @Michiel1980 als je een Windows 10/11-pc gebruikt, dowload dan in de webstore van MS de Ookla speedtest-app, die werkt het nauwkeurigst. Meet dan bekabeld met 1 pc recht op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Doe dit op verschillende tijden van de dag, 's avonds is het het drukst, beste is overdag testen.

 


Hallo @Michiel1980 als je een Windows 10/11-pc gebruikt, dowload dan in de webstore van MS de Ookla speedtest-app, die werkt het nauwkeurigst. Meet dan bekabeld met 1 pc recht op het modem en verder alle overige (draadloze) apparatuur uit.

Doe dit op verschillende tijden van de dag, 's avonds is het het drukst, beste is overdag testen.

 

 Hoi Jan, bovenstaande is getest door de monteur zelf met zijn argus handheld overdag na het aansluiten. Ik vermoed dus dat een Windows installatie en speedtest app het niet beter gaat doen dan de kale handheld test van de monteur :)


Hallo @Michiel1980 , dat klopt, maar de monteur is er niet meer en zo kun je op een betrouwbare wijze zelf de snelheid testen.

Succes.

 

 


Hoi Jan, ik heb het op OS X met de speedtest geprobeerd en nog met allerlei varianten.

 Ik vermoed dat als de monteur het niet voor elkaar krijgt en ik ook niet met OS X dat het toch ergens anders ligt.


Hallo @Michiel1980 , houd het even een paar dagen in de gaten,  heb je dan nog te weinig upload weer even aan de bel trekken bij KPN.

Succes.

 


Hoi @JanD , dank! Ga ik doen!


Hoi @Michiel1980 . Welkom op het forum.

Wat zei de monteur er zelf van? Wat voor glasvezelverbinding is het trouwens? Kun je een foto van de FTU/NT plaatsen? 

Kun je ook je profiel invullen en mij dan hier een seintje geven?

@NHendriks @LaurensZalm  : Hoe handelen jullie doorgaans als je dit op je argus meet?


Hoi @Erwin_ ,

 profiel ingevuld, 1 gb hussel internet en tv abonnement.

De monteur zei dat hij het ook niet wist en raar vond dat de download wel netjes 940 mb/s haalt en hij zei dat het soms even kan duren omdat kpn wel eens een configuratie/script pushed/activeert en dat ik anders moest bellen (ook al gedaan maar daar zeiden ze ook wacht nog even en anders vrijdag - vandaag, bellen)

 Nu is het 3 dagen later en heb ik al 2-15 minuten een paar keer de stroom van de FTU (zwarte kastje) er af gehaald maar met een consistent zelfde resultaat:

down: 920-940

up: 700-740

Foto van het kastje hierbij:

 

 


 

@NHendriks @LaurensZalm  : Hoe handelen jullie doorgaans als je dit op je argus meet?

Voorlichting is hierbij key. Een Speedtest is een momentopname en door een ontelbaar aantal factoren kunnen resultaten de werkelijkheid verkleuren. Het feit dat het niet gehaald wordt in een meting betekent niet dat het er niet is. Het snelheidsprofiel op gigabit-glasvezel is 970/970. Dat is ook wat de XGS-PON ONT ontvangt vanuit de OLT in de wijkcentrale. Ik haal ook regelmatig een lagere upload-snelheid op een Speedtest en dat komt onder andere door een lagere capaciteit op upload bij veel speedtestservers.

De enige echt betrouwbare manier om te testen is door een groot bestand te downloaden van een server die de capaciteit wel heeft en te kijken naar de gemiddelde snelheid waarmee dat gebeurd.


Hoi @NHendriks  als je voor mij een concreet voorbeeld heb? Zou ik bijvoorbeeld naar een ftp server van KPN kunnen uploaden? 
wat wel frappant is, is dat de download wel 200 mb meer is consistent. Ik geloof best dat er iets minder kan zijn bij de upload maar er zijn genoeg iperf en speedtest screenshots van mensen met die abonnement die 800+ makkelijk halen.

Als ik iets kan testen doe ik het graag maar ik wil ook uitsluiten dat het niet ergens een configuratie fout is, hoe raar dat ook klinkt, dat is ook wel eens voorgekomen bij KPN :)


Ik heb exact hetzelfde probleem als jou en ik zag al meer topics van anderen:

 

 

ik ga zo ff direct bekabeld testen maar gezien mijn gebruikte apparatuur zal dat echt geen verschil maken.


Ik heb exact hetzelfde probleem als jou en ik zag al meer topics van anderen:

 

 

ik ga zo ff direct bekabeld testen maar gezien mijn gebruikte apparatuur zal dat echt geen verschil maken.

Niet helemaal @fubje .  Bij TS is het precies andersom. 


Voor mij is het geen klacht maar wil wel graag dat er naar gekeken wordt.

 Het is wel eens in andere topics ook voor gekomen en ook de monteur van de FTU zelf heeft het met zijn Argus handheld geconstateerd en zei dat ik aan de bel moest trekken als het na een paar dagen niet was gewijzigd.

 Dus bij deze :)


Voor mij is het geen klacht maar wil wel graag dat er naar gekeken wordt.

 Het is wel eens in andere topics ook voor gekomen en ook de monteur van de FTU zelf heeft het met zijn Argus handheld geconstateerd en zei dat ik aan de bel moest trekken als het na een paar dagen niet was gewijzigd.

 Dus bij deze :)

Met name omdat het met de meetapparatuur van de monteur ook al ondermaats was, ben ik dat met jou eens. Ik stuur dit hele verhaal even door naar een paar experts.

Ik kom er op terug. 


@Erwin_  voordat mijn topic in andermans topic overgaat, kan ik nog iets doen?


@fubje misschien handig om dit voort te zetten in je eigen topic aangezien je nu het topic van @Michiel1980 aan het kapen bent 😉


Ik heb wat dingen van @fubje  verplaatst. (je zult in je eigen topic even moeten wachten totdat een moderator verschijnt. )

@Michiel1980  ik probeer je even te bellen op het nummer dat eindigt op *75.   Ben jij bereikbaar?


Leuk je even gesproken te hebben, @Michiel1980 .  Ik zag dat je order nog helemaal niet gereed gemeld was en wilde hiervoor een monteur plannen. Tijdens ons gesprek kwam ik te weten dat jij een eigen router hebt aangesloten en dat de box12 er nog niet heeft tussen gezeten. Ik vermoed dat dit de reden is waarom je order nog open staat. We hebben afgesproken dat je de box12 even kort gaat aansluiten. (factory default en dan even 20 minuutjes laten pruttelen).

Er is goede kans dat je order dan op gereed klapt.  Wie weet lost het ook je upload probleem op maar dat zullen we even af moeten wachten.

Ik lees wel hoe het afloopt! 


@Erwin_ na aansluiten experiabox is inderdaad mijn account netjes verder aangemaakt en is mijn abonnement actief.

 Ik ga zo bekabeld testen en laat je de resultaten weten.


@Erwin_  opgelost!

 Dank voor je hulp, even de experiabox er tussen en klaar! 900+ up/down!

 


Graag gedaan. Verklaring hiervoor heb ik alleen nog niet :D


Ik heb die ook niet behalve dat ik denk dat dan de hele configuratie iig gereed is gemaakt of zoiets.

mikrotik hex er daarna op aangesloten en eenzelfde down/up dus tip voor alle andere mensen:

 eerst de experiabox er op aansluiten, test of alles bekabeld goed werkt en dan pas router wisselen als je dat wilt