Skip to main content

Wil de experiabox vervangen door Fritz!box 7583, maar heb daar wel de Sip code voor nodig, de service toe werkt niet, terwijl ik gewoon op het KPN netwerk zit??

@Doornekamp33 , ik heb je commentaar even doorgelezen, gisteren ging het zo snel, ik wil dus geen 7590, de 7583 werkt ook met glasvezel, als je de specificaties bij AVM doorleest zie je dat  erbij staan,, ik wil dat ding namelijk niet ergens in het zicht hebben, mij huidige Box 12 hangt netjes aan de muur, op 1 meter van de vloer, die 7583 kan ik met beugels op dezelfde plek hangen zonder veel extra werk.


Dan zal je hem moeten kopen, KPN verstrekt de 7583 alleen bij Bonded koper, anders word het de 7590, maar die kun je ook ophangen.

En bijna alle AVM routers werken met glasvezel, dus dat is het probleem niet.


@Doornekamp33 ,  dit zijn de kenmerken van 7583, 

Belangrijke kenmerken

  • G.fast-bonding, VDSL incl. supervectoring
  • Uitsluitend voor IP-gebaseerd vast net
  • 4 x gigabit-ethernet
  • 1 x gigabit-WAN voor aansluiting op kabel-/DSL-/glasvezelmodem of netwerk
  • WiFi AC met tot 1.733 Mbit/s (5 GHz)
  • WiFi N met tot 800 Mbit/s (2,4 GHz)
  • 2 x USB 3.0 voor opslagmedia en printers
  • DECT-basisstation voor tot 6 handtoestellen
  • 2 x a/b-poort voor analoge telefoons, antwoordapparaat en fax

Misschien ga ik wel voor die 7590, even de specs lezen, zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

Dankje voor de reactie en het advies, ticket ligt nu denk ik bij techdesk, kreeg vanmiddag een sms van hun dat ze er aan werken.


Ik weet heus wel wat de 7583 aan boord heeft, maar je gaat om het feit heen dat je bij KPN domweg niet kan kiezen welke Fritzbox je krijgt, je krijgt de 7590 en als die niet kan wat de 7583 wel kan, namelijk jou punt 1 van de belangrijke kenmerken en je hebt deze verbinding dan pas krijg je de 7583.


Ik weet heus wel wat de 7583 aan boord heeft, maar je gaat om het feit heen dat je bij KPN domweg niet kan kiezen welke Fritzbox je krijgt, je krijgt de 7590 en als die niet kan wat de 7583 wel kan, namelijk jou punt 1 van de belangrijke kenmerken en je hebt deze verbinding dan pas krijg je de 7583.

Maar niemand zegt dat @Joop Tijnagel een FRITZ!Box van KPN gaat huren, misschien koopt hij zelf wel een 7583.


@Doornekamp33  huren zou +/- 8,-- in de maand kosten en gratis hulp van de techdesk, zoals het abo zegt huurprijs is voor minimaal 6 maanden (€ 48), gemiddeld kost een fritz!box tussen de € 150 en € 300, reken maar uit, de 7590 wordt op dit moment aangeboden voor € 179, dus ik denk aan huren voor 6 maanden en dan kijken of ik hem zelf aanschaf als het goed functioneert, Heb de complete handleiding van de 7590 gedownload, dus eerst het probleem waar dit topic over gaat opgelost zien en dan verder.


Huren kost 7.50 per maand inclusief de techdesk die normaal 5 euro zou kosten, dus dat is 45 euro voor een half jaar, en daar heb je de techdesk bij.

Maar aangezien je glasvezel hebt en denkt over zelf aanschaffen ipv huren na die 6 maanden, zou ook eens kijken waar je hem hebt hangen, ikzelf heb de Fritzbox vlak bij de FTU in de buurt hangen, 10 cm er boven en heb daardoor gekozen voor de 5490 direct op de glasvezel, scheelt dat de NT er weg kan, 1 stroompunt minder, en de rest van het huis word de WiFi gedekt door boven aan de voorzijde een 7581 te plaatsen en beneden in de woonkamer aan de achterzijde een repeater 2400, alles bekabelt uiteraard en dit werk boven verwachting goed, de 5490 en 7581 heb ik gebruikt op de kop getikt voor net 120 euro de repeater nieuw voor 70 euro, dus voor nog geen 200 euro klaar en een mooie mesh functie door het huis.

Alleen de 7581 zal op termijn wel vervangen gaan worden voor een 7590 vermoed ik, of een repeater 3000 en een switch, nog even dubben.

@wjb , dit haalde ik zo ongeveer uit de teksten van @Joop Tijnagel nadat ik een half antwoord daarop kreeg.:wink:


@Doornekamp33 , mijn FTU zit in de meterkast, vandaar ga ik onder de vloer met Cat 6 naar een dubbele UTP contactdoos in de woonkamer op 30 centimeter van de vloer, en daar zit nu d Box 12 ingeplugd op 1 meter, dekking in de woonkamer matig verlies regelmatig contact met WiFi smart TV, laptop, 2 mobieltjes, vanuit de Box 12 gaat via LAN 1 kabel naar een Fritz! 1220E die via het stopcontact is verbonden met de 1e etage, waar een HP AIO draait, met 27” beeldscherm.

Wil ik in  het algemeen de WiFi verbeteren, met de 7583 of 7590, andere etages zijn niet belangrijk, 


@wjb, @Erwin_ , @Doornekamp33 , na een telefonisch onderhoud met de techdesk is het volgende geconstateerd, je hebt voor de Fritz!box geen Sip codes nodig, als je een vaste aansluiting hebt met telefonie,  de Fritz!box heeft een phone ingang, en die moet je configureren in de box zelf, dat had ik over het hoofd gezien, volgens de IT-er is het plug and play,  als je dat goed doet kom je vanzelf op het KPN netwerk terecht, dus het hele verhaal wat we samen hebben geprobeerd op te lossen was niet nodig, dus dit topic mag gesloten worden,

Ik bedank iedereen voor zijn activiteit die hier aan besteed is, en hopelijk niet tot de volgende keer.


@wjb, @Erwin_ , @Doornekamp33 , na dit bericht kan dit topic echt dicht.

Het is gelukt met de 7590 voor glasvezel, na het aanzetten duurt het ongeveer 3 minuten dan is de WLAN in der lucht, via de gebruiker interface  geconfigureerd voor Internet, even wachten totdat bevestigd is, WiFi is al aanwezig na de start, analoge telefoon hoef je niet te configureren, in het gebruiker menu is deze te zien, hier even wachten tot de interne configuratie klaar is, nu even checken zowel in- als uitgaand.

TV ontvanger op LAN1 en de TV is klaar voor gebruik.

Ik heb wat hulp gehad van de Tech Desk, mijn telefoon was niet te zien, maar de lieve dame aan de telefoon zei dat je wel degelijk de SIP-codes nodig had, via welke router ook je gaat via de analoge poort telefoneren, via Internet dus in feite VOIP, zei heeft de SIP-code ter plaatse erin gezet.

Met dank aan de Tech Desk.

Op de 7590 branden nu alleen de Power en WLAN, andere zijn niet actief. Maar alles werkt


Dank voor de update, Joop. Veel plezier met je Fritzbox!