Sinds vorige week hebben we wat problemen met onze modem of met het KPN netwerk. WiFi reageerde wat traag, kan gebeuren, heel soms moet je gewoon even je netwerkspullen opnieuw opstarten. Zo gezegd, zo gedaan. Na het herstarten van de Experiabox 12 deed de tv decoder het niet meer. Even opnieuw in de meterkast kijken en het modem herstartte zichzelf weer... Oke, niet zoals het hoort, maar soit. Nadat de herstart gereed was, deed de tv decoder en internet het weer. Totdat 15 minuten later weer het beeld stilvalt... Weer naar de meterkast gelopen en ja hoor, weer maar 1 lampje dat brandt en hij is weer bezig met herstarten. Dus ik besluit om het modem eens te resetten met een tandenstoker. Na de reset werkt gelukkig alles weer zoals het hoort. Dacht ik...
Ik krijg een paar dagen later van mijn vader opeens de vraag of er wat gebeurd zou kunnen zijn met zijn telefoon. Die opent opeens een aantal apps extreem traag (Samsung A41). Dus ik geef aan dat hij zijn telefoon maar even moet herstarten. Bij terug in Android te komen blijven de problemen met onder andere de apps Buienradar, KPN TV, RTV Drenthe. Dus ik kijk ook op mijn telefoon (Samsung A53) en mij doet mijn Buienradar, KPN TV, HBO Max, Spotify, Google Translate er ook een eeuwigheid over om op te starten en veel dingen in de apps werken helemaal niet meer. Dit is alleen het geval op het thuisnetwerk, via 4g/5g werkt het vlekkeloos en bij een ander op het netwerk ook. Dan thuis eens via een VPN proberen, ook dat blijkt te werken. Oke, conclusies zijn daar moeilijk uit te trekken anders dan dat het aan het modem ligt of aan het netwerk van KPN. De iPad, laptop en twee pc's geven geen problemen. 2 Android tablets, 1x Samsung A40, 1x Samsung A41, 1x Samsung A53.
Vergelijkbare situaties met de apps:
Op basis van bovenstaande topics besloten om de helpdesk dus te bellen in de hoop dat ze mijn modem wel willen resetten. Uiteraard moet je eerst een script aflopen en toen kwamen we op de stap dat het kastje van het glasvezelnetwerk van het stroom af moest. Eerlijk is eerlijk, nog niet gedaan, dus dat eerst besloten te doen. 2 minuten dat kastje van het stroom en nadat de verbinding weer gelegd is, blijken inderdaad de apps weer te reageren. Goed nieuws toch?
Ik had gehoopt de troubleshooting zelf in de web-interface te kunnen doen, maar het is onmogelijk gebleken om de web-interface binnen te komen. Welk wachtwoord dat ik ook gebruik, ik kom er niet in. Verschillende browsers, verschillende apparaten, bedraad en draadloos, de login informatie is niet juist. Zucht, ook hiervoor schijnt een reset te helpen. Maar ik had mijn modem al gereset, dus waarom werkt het nog niet? Na overleg met de dame aan de telefoon uiteindelijk toch besloten om mijn modem te resetten naar fabrieksinstellingen. Eigenlijk wat ik al wilde aan het begin van het gesprek gezien de oplossingen in de andere topics.
Nadat de modem herstart is kan ik nog steeds niet in het modem komen. Daarvoor heeft de dame een ticket aangemaakt. Nadat het gesprek beëindigd is ben ik gematigd tevreden, want het probleem met mijn apps is opgelost toch!? Toch? Nee dus…
Na de reset (die trouwens niet terug gaat naar fabrieksinstellingen!), werken dezelfde apps weer niet tot extreem traag. 😫
Weer het stroom van het glasvezelnetwerk eraf, stroom er weer op en de apps werken weer...
Maar laten we eerlijk zijn, dit is geen oplossing, dit is een hotfix die ik straks elke keer weer opnieuw mag gaan uitvoeren.
Mijn vermoeden is dat bepaalde modems in bepaalde situaties in een ander deel van het KPN netwerk terecht komen, waarbij het lijkt dat bepaalde requests die sommige apps voor Android doen, geblokkeerd worden. Ik weet alleen niet hoe ik dit moet uitzoeken.
De vragen die ik heb zijn:
- Waarom lijkt het dat bepaalde requests of apps geblokkeerd worden op het KPN netwerk?
- Waarom is het onmogelijk om op mijn web-interface in te loggen?
- Waarom gaat het modem na een reset niet terug naar de fabrieksinstellingen?
- Hoe kan dit opgelost worden?