Skip to main content

Het valt mij op dat alle ethernetkabels bij kpn CCA zijn,Zelfs het rode glasvezel kabeltje is CCA.Gaat daar nog wat aan veranderd worden?Koperen kabels hebben veel voordelen tegenover CCA kabels. 

Op basis waarvan concludeer jij dat de kabels die KPN levert CCA kabels zijn?


Op basis waarvan concludeer jij dat de kabels die KPN levert CCA kabel zijn?

omdat ik ze heb gestript.


Ik heb het hier op forum dat al eerder gezegd. Of in ieder geval m'n twijfels uitgesproken of ze wel 100% koper zouden zijn. Toen werd ik voor gek verklaard zo ongeveer. 


Ik heb het hier op forum dat al eerder gezegd. Of in ieder geval m'n twijfels uitgesproken of ze wel 100% koper zouden zijn. Toen werd ik voor gek verklaard zo ongeveer. 

onterecht,Ze zijn absoluut CCA


ik zal straks maar een foto maken.


Koperen kabels hebben veel voordelen tegenover CCA kabels. 

Zolang strippen de enige manier is om er achter te komen wat voor type kabel het is zal het wel meevallen met die voordelen 😉


  • Bij CCA kabels nemen de prestaties al af vanaf 10 meter en ze zijn zeker niet geschikt voor meer dan 50 meter lengte. 100% koperen netwerkkabels presteren goed tot wel 100 meter.
  • Aluminium is relatief stug, hierdoor is er een (veel) grotere kans op breuken dan bij 100% koperen kabels.
  • Netwerkkabels van 100% zijn geschikt voor PoE-toepassingen (power over ethernet), CCA kabels niet.
  • Bron:netwerkkabel.eu

 

 

  • Bron:netwerkkabel.eu

Ja... die verkopen ook liever een kabel van 10 euro dan een kabel van 6 euro 😁


  • Bij CCA kabels nemen de prestaties al af vanaf 10 meter en ze zijn zeker niet geschikt voor meer dan 50 meter lengte. 100% koperen netwerkkabels presteren goed tot wel 100 meter.

Wat is het voor een grote ramp als de prestaties afnemen?  Zolang er geen CRC errors zijn, wat versta jij of dat bedrijf dan onder ‘prestaties’. De prestaties van een F1 auto nemen ook af als je die van Groningen naar Amsterdam laat rijden i.p.v. op een Indycar circuit.

  • Aluminium is relatief stug, hierdoor is er een (veel) grotere kans op breuken dan bij 100% koperen kabels.

Dan moet je ‘stranded’ kabels nemen, niet primair het soort metaal erbij betrekken.

  • Netwerkkabels van 100% zijn geschikt voor PoE-toepassingen (power over ethernet), CCA kabels niet.

Men kan ook beweren dat je zilver moet gebruiken, dat geleid nog beter dan koper voor gelijkstroom. Aluminium geleid wel dusdanig goed dat je bij 50V 100mA maar een klein effect zal hebben t.o.v. koper. Ik heb het niet gemeten, want doet er niet toe, andere zaken zijn veel belangrijker. Maar meet het maar eens i.p.v. alleen al de stelling ‘CCA kabels zijn slecht’. Ik heb een CCA grondkabel van 60m, doe ik 2x 4-aderig PoE over, geen probleem.

  • Bron:netwerkkabel.eu

Zoals Nick83 ook al aangeeft, kabels verkopen is de core business van dat bedrijf, is daardoor deels slager keurt z’n eigen vlees. Je kan het ene type tegen het andere afzetten en op basis van koopgedrag, relatieve winstmarges, onwetendheid, marketing methodes, enz goed geld verdienen.


  • Bij CCA kabels nemen de prestaties al af vanaf 10 meter en ze zijn zeker niet geschikt voor meer dan 50 meter lengte. 100% koperen netwerkkabels presteren goed tot wel 100 meter.

Wat is het voor een grote ramp als de prestaties afnemen?  Zolang er geen CRC errors zijn, wat versta jij of dat bedrijf dan onder ‘prestaties’. De prestaties van een F1 auto nemen ook af als je die van Groningen naar Amsterdam laat rijden i.p.v. op een Indycar circuit.

  • Aluminium is relatief stug, hierdoor is er een (veel) grotere kans op breuken dan bij 100% koperen kabels.

Dan moet je ‘stranded’ kabels nemen, niet primair het soort metaal erbij betrekken.

  • Netwerkkabels van 100% zijn geschikt voor PoE-toepassingen (power over ethernet), CCA kabels niet.

Men kan ook beweren dat je zilver moet gebruiken, dat geleid nog beter dan koper voor gelijkstroom. Aluminium geleid wel dusdanig goed dat je bij 50V 100mA maar een klein effect zal hebben t.o.v. koper. Ik heb het niet gemeten, want doet er niet toe, andere zaken zijn veel belangrijker. Maar meet het maar eens i.p.v. alleen al de stelling ‘CCA kabels zijn slecht’. Ik heb een CCA grondkabel van 60m, doe ik 2x 4-aderig PoE over, geen probleem.

  • Bron:netwerkkabel.eu

Zoals Nick83 ook al aangeeft, kabels verkopen is de core business van dat bedrijf, is daardoor deels slager keurt z’n eigen vlees. Je kan het ene type tegen het andere afzetten en op basis van koopgedrag, relatieve winstmarges, onwetendheid, marketing methodes, enz goed geld verdienen.

Oke,maar monteurs hebben toch niet voor niks volledig koperen kabels?Misschien ben ik niet kritisch genoeg….Vergeet dit topic maar.Ik las het op meerdere plekken dus ik ging er vanuit dat het wel klopte.


De kabels die KPN levert voldoen aan de technische eisen die KPN stelt aan bekabeling voor thuisgebruik.

De rode (1mtr) en gele kabel (2mtr) die KPN levert voor tussen de glasvezelkast en de router heeft kwaliteit CAT6 en voldoet dus ruimschoots aan hun eigen eis van minimaal CAT5e voor de overige bekabeling in huis.

Toen ik begin deze maand overging van G-PON naar XGS-PON zat er ook een rode kabel bij, CAT6 en die was zelfs 1 ½ meter lang. Voldoende lang voor tussen mijn glasvezelkast en KPN Box12 router.

 

 


Oke,maar monteurs hebben toch niet voor niks volledig koperen kabels?Misschien ben ik niet kritisch genoeg….Vergeet dit topic maar.Ik las het op meerdere plekken dus ik ging er vanuit dat het wel klopte.

Wat monteurs voor ‘kabel op rol’ gebruiken weet ik niet. Je kan het per 305 meter kopen, maar er zijn zoveel aspecten aan zo’n kabel. Niet alleen de geleiders, ook het soort kunststof om maar wat te noemen.

Mijn ervaring in de loop der jaren is dat op punt van connectoren de meeste problemen zijn. Ooit was mijn eerste 100m rol voor thuis ook met massief koper, eigenlijk ook maar uit onwetendheid. Ik heb hier nog wel een oude PTT telefoonkabel in de grond liggen, die heb ik ooit wel eens aan de tand gevoeld om te kijken in hoeverre ik er een apparaatje van 5V aan kon hangen zonder dat die zou protesteren dat z’n voeding te laag zou zijn. Echter heeft dat koper voor een dergelijk experiment/toepassing al een te hoge weerstand. Telefoon belspanning was vroeger iets van 50V, dus dan blijft er na een kilometer of meer nog wel voldoende over.

Spanning eerst flink (10x ofzo) ophogen en aan andere kant op precies 5V maken is dus de oplossing. Die spanningsomzetters kosten enkele euro’s, ook nog eens een keer veel minder dan het prijsverschil tussen koper en aluminium. Is allemaal al heel oud principe, maar moderne efficiënte elektronica en lage prijzen is pas van de laatste paar jaar.


Een paar jaar terug heeft Liander het PGEM-trafohuisje achter mijn huis gerenoveerd, nieuwe TRAFO, nieuwe 30KV-kabels in de grond, geen koper meer te zien, allemaal aluminium.

Maar nu heb ik wèl ruim 230V in mijn huis en voorheen was ik al blij als ik de 220V haalde.