Skip to main content
Beantwoord

Slechte stabiliteit van netwerk/internet

• September 18, 2026
  • 15 reacties
  • 196 keer bekeken

Ik heb steeds meer problemen met de stabiliteit van mijn netwerk/internetverbindingen. Netflix heeft in he begin vaak een slechte verbinding via de vaste lijn op TV; krantenartikelen op de telefoon of tablet openen via wifi geregeld heel slecht / traag; de radio via de kabel valt zo nu en dan weg en bij een weerstation, dat net nieuw is, valt de verbinding om de paar weken ook weg. Ik heb een glasvezel aansluiting en de Experiabox V10A; kan een nieuwe Experiabox uitkomst bieden?  

Beste antwoord door Jan van KPN

Goedemiddag ​@macco , bedankt voor jouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community :)

Uitermate irritant wanneer je merkt dat de verbinding regelmatig wegvalt dus goed dat je daar ook via deze weg melding van maakt! Waar ik in eerste instantie vooral even benieuwd naar ben; heb je ook het glasvezelkastje al een keertje gereset door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken? Dit is een stap die regelmatig over het hoofd wordt gezien en waarmee je nog heel veel issues kunt oplossen, En afgaande op je beschrijving, kan ik ook zeker niet uitsluiten dat dit de oplossing is 🙏🏻

En soms doe ik ook een reset van de Experiabox V10A en dan loopt alles vaak wel weer , maar dat is toch niet de oplossing?  

Wat versta je precies onder een reset van de Experia Box? Om deze echt terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, heb je een paperclip of tandenstoker nodig. Op de achterkant van het modem vind je een klein gaatje met daarbij de tekst 'reset'. Die houd je ingedrukt met die paperclip of tandenstoker totdat het lampje 'power' rood begint te branden. Mocht je dit nog niet hebben gedaan en de reset van het glasvezelkastje niet de oplossing is, dan ook zeker het advies om de Experia Box op deze manier eens terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, ik denk dat dat een goed beginpunt is en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

15 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 18, 2026

Hallo ​@macco als de snelheid meet met een bekabelde pc of laptop heb je dan wel de snelheid die bij het abonnement hoort?

• Auteur
  • Topper
  • September 19, 2026

De snelheid is op dit moment 480 Mbps (down) en 300 (up) op max 4 meter vanaf de router en die loopt terug naar ongeveer 125 (zowel up als down op ongeveer 7-8 meter afstand.    

Forum|alt.badge.img+4
  • Medewerker KPN Escalaties
  • September 19, 2026

Joep geeft aan om de test bekabeld te doen, maar in de reactie geef je aan dat dit op max 4 meter van de router is. Mijn vermoeden is dat dit niet bekabeld getest is maar draadloos. Om uit te sluiten dat het probleem in het draadloze gedeelte zit adviseer ik het advies van Joep op te volgen en echt bekabeld te testen. Overigens de radio die je noemt waar is deze bekabeld mee verbonden en welke problemen heb je daarmee?

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2026

Test via de kabel : up 600 en down 500. en ik had inderdaad draadloos getest. De bekabelde radio doet het zo nu en dan direct na opstart en soms pas na een minuut of soms moet ik hem weer aan/uit zetten.  Ook het geluid van opgenomen programma's via de TV volgt vaak pas 10 - 15 sec later dan het beeld.  De individuele problemen kunnen natuurlijk allemaal door de apparaten zelf veroorzaakt worden, maar alles bij elkaar lijkt me dat stug. En soms doe ik ook een reset van de Experiabox V10A en dan loopt alles vaak wel weer , maar dat is toch niet de oplossing?  

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 20, 2026

Kan je nog wat meer vertellen over jouw netwerk? Gebruik je een switch of draadloze verbindingsets? Heb je wifiversterkers?

• Auteur
  • Topper
  • September 20, 2026

Nee, ik heb alleen de experiabox in de kamer in het trapgat naar boven hangen en radio (Onkyo AV Receiver TX-NR575E) en TV (LG) zijn allemaal via de kabel aangesloten. En mijn telefoon (Samsung S 25) en tablet (Samsung Tab S9 FE) zijn allemaal van prima kwaliteit.  Maar ik heb eigenlijk geen zin om allemaal extra versterkers etc. aan te schaffen. volgens mij is de Experiabox V10 gewoon oud !   

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 21, 2026

Met het modem in het trapgat en bijna alles bekabeld zijn wifiversterkers echt niet nodig. Ik zie ook niet zo snel wat er mis kan gaan. Misschien een storing in de glasvezelaansluiting. Ik raad je aan om de klantenservice 0800-0402 te bellen.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 22, 2026

Goedemiddag ​@macco , bedankt voor jouw bericht en welkom ook hier op de KPN Community :)

Uitermate irritant wanneer je merkt dat de verbinding regelmatig wegvalt dus goed dat je daar ook via deze weg melding van maakt! Waar ik in eerste instantie vooral even benieuwd naar ben; heb je ook het glasvezelkastje al een keertje gereset door deze minimaal 2 minuten lang stroomloos te maken? Dit is een stap die regelmatig over het hoofd wordt gezien en waarmee je nog heel veel issues kunt oplossen, En afgaande op je beschrijving, kan ik ook zeker niet uitsluiten dat dit de oplossing is 🙏🏻

En soms doe ik ook een reset van de Experiabox V10A en dan loopt alles vaak wel weer , maar dat is toch niet de oplossing?  

Wat versta je precies onder een reset van de Experia Box? Om deze echt terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, heb je een paperclip of tandenstoker nodig. Op de achterkant van het modem vind je een klein gaatje met daarbij de tekst 'reset'. Die houd je ingedrukt met die paperclip of tandenstoker totdat het lampje 'power' rood begint te branden. Mocht je dit nog niet hebben gedaan en de reset van het glasvezelkastje niet de oplossing is, dan ook zeker het advies om de Experia Box op deze manier eens terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, ik denk dat dat een goed beginpunt is en zie je bevindingen dan ook graag tegemoet!

• Auteur
  • Topper
  • September 22, 2026

Ik heb het glasvezel modem nu voor het eerst 2 minuten stroomloos gezet en geprobeerd om de Experiabox te resetten met een paperclip. Ik heb hem voor zeker 10 seconde ingedrukt maar het controlelichtje wordt niet rood/paars, maar blijft groen. ik heb hem daarna ook nog van de stroom afgehaald voor 2 minuten en ik zal de komende dagen e.e.a. in de gaten houden. Ik meld me later nog wel een keer.  

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • September 23, 2026

Goed om te lezen dat je het glasvezelkastje inmiddels hebt gereset door deze 2 minuten lang stroomloos te maken! Ben benieuwd of dit de oplossing is en we zien je bevindingen dan ook graag tegemoet 💪🏻

• Auteur
  • Topper
  • October 2, 2026

Er treden nu nieuwe problemen op: 

Bij opgenomen programma's die ik vooruit- of achteruit wil spoelen wordt het beeld met 1/3 versmald. en de actie bij het indrukken van knoppen is heel erg traag.

bij het bekijken van een serie op NPO start gisterenavond stond het beeld gedurende de complete 50minuten om de paar minuten stil. 

bij het terugkijken van een programma via de groene knop start het programma steeds helemaal opnieuw terwijl voorheen het wederom startte waar je gebleven was met kijken. 

Al met al weer de nodige problemen die je niet verwacht bij het supersnelle glasvezel netwerk die binnenshuis ook nog eens overal bedraad is met netwerkkabels.   

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • October 5, 2026

Er treden nu nieuwe problemen op: 

Bij opgenomen programma's die ik vooruit- of achteruit wil spoelen wordt het beeld met 1/3 versmald. en de actie bij het indrukken van knoppen is heel erg traag.

Dat klopt inderdaad; dit is nu hoe het spoelen werkt op de Linux ontvangers. Tenminste, de versmalling. Het trage is een bekend issue en daar wordt nog aan gewerkt!

bij het terugkijken van een programma via de groene knop start het programma steeds helemaal opnieuw terwijl voorheen het wederom startte waar je gebleven was met kijken. 

Interessante feedback en dit gaan we natuurlijk ook weer doorgeven aan de ontwikkelaars 💪🏻

En hoe gaat het de afgelopen dagen met de internetverbinding? Hopelijk gaat dat inmiddels beter maar mocht je onverhoopt toch weer ergens tegenaan lopen, laat het dan ook vooral weer weten!

• Auteur
  • Topper
  • October 7, 2026

Bedankt voor uw reactie, maar de reactie “het trage is een bekend issue en daar wordt aan gewerkt” blijf ik vreemd vinden voor mijn woning met glasvezel aansluiting en in huis het meeste bedraad. En ik lees ook al heel lang dat de Experiabox V10A een “oud beestje” is.  Kortom wanneer krijg ik een nieuwe box?      

• Auteur
  • Topper
  • October 11, 2026

Ik dien deze klacht en vooraankondiging van het opzeggen van mijn abonnement bij KPN maar even in via de community, want via de website wordt een klacht in kleine detail stukjes gehakt en daar heb ik geen zin meer in. In bovenstaand relaas van de afgelopen weken kunt u lezen wat ik allemaal recentelijk heb meegemaakt en gisterenavond was er weer geregeld een korte onderbreking bij het kijken van een serie op NPO Start; en vanmorgen was de druppel die de emmer deed overlopen. Bij het rond 11 uur terugkijken van een opgenomen programma duurde het 30 sec tot 1 min voordat het apparaat op een knop op de afstandsbediening reageerde om het programma te starten en nog een stukje door te spoelen. Ik heb wederom alle kastjes uitgezet en een paar minuten gewacht om weer aan te zetten.  Dat is elke keer het advies van KPN, maar ik heb het nu wel een beetje gehad en ik heb besloten om mijn abonnement op te zeggen als ik deze maand nog meer problemen ondervind.      

En zojuist was het weer raak Netflix startte niet op en dus moesten we weer de kastjes resetten ☹ Ik ben het nu wel helemaal zat   

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • October 11, 2026

Maar is het dan niet verstandig om dit voor te leggen aan de klantenservice? Wellicht dat je een ander modem krijgt if dat er een monteur wordt gepland.