Skip to main content
Vraag

Slechte verbinding met 4 witte SuperWifi punten en Experia Box V10

• May 13, 2026
  • 0 reacties
  • 17 keer bekeken

Beste KPN,

Ik heb jarenlang naar tevredenheid gebruikgemaakt van een ExperiaBox V10 in combinatie met 4 (gekochte) witte SuperWifi-punten. Net als veel andere KPN-klanten is mijn WiFi sinds een grote firmware/software-update van mijn modem (eind vorig jaar) instabiel en op veel plekken in mijn huis zeer traag geworden.

De problemen die ik ervaar zijn:

• instabiele verbindingen;
  • sterk wisselende snelheden (vaak veel trager dan voorheen);
  • apparaten die slecht, vaak helemaal niet meer overschakelen tussen wifi-punten;
  • aanzienlijk slechter bereik op verdiepingen waar dit voorheen goed werkte.

De acties die ik heb ondernomen zijn:

• Eindeloos veel resets (soft, hard, naar fabrieksinstellingen, zowel van modem als Superwifi-punten), herplaatsingen van Superwifipunten, bekabelde configuraties uitgeprobeerd etc. Allemaal zonder resultaat. Het probleem bleef.
  • Een keer of 3-4 telefonisch contact gehad met KPN. De voorgestelde instructies opgevolgd. Tevergeefs.

Na mijn laatste contact met jullie:

• Kreeg ik door een overigens zeer vriendelijke en behulpzame medewerker een nieuw modem toegestuurd.
  • Ikzelf gaf aan dat het vermoedelijk toch echt aan de Superwifi-punten lag, maar de KPN-medewerker was zeker van zijn zaak: een nieuwe modem zou het probleem waarschijnlijk oplossen.
  • Drie weken geleden ontving ik het modem. Na een hoop gepuzzel en dingen uitproberen, bleek de suboptimale oplossing te zitten in het uitschakelen van 3 van de 4  4 Superwifi-punten. Ik heb alleen op de begane grond een Superwifi-punt staan (bekabeld). Aan de andere kant van mijn huis, eveneens op de BG, staat mijn modem met Wifi AAN.
  • Ik noem het de ‘suboptimale oplossing’, omdat die setup absoluut niet de Wifi-status opleverde die ik vóór de KPN-update had, maar omdat deze oplossing in het hele huis het minst slechte Wifi-netwerk opleverde.

Was daarmee het probleem opgelost?

• Nee, alleen al omdat de Wifi-snelheid op de eerste verdieping en op zolder ver van het niveau is dat het zou moeten zijn met goedwerkende Superwifi-punten. Dat was niet het geval.
  • Daarnaast schakelden apparaten nog steeds niet over van modem naar Superwifi of andersom, als ik dat qua locatie wél verwachtte. Wifi op de apparaten even UIT en weer AAN lost dat probleem op, maar dat doet toch echt afbreuk aan hoe mesh-netwerken (zouden moeten) werken.

En vervelender nog:

• Sinds een paar dagen begint Wifi op de twee bovenverdiepingen weer instabieler te worden. Wifi-signaal op de eerste verdieping is af en toe slecht getuige de frustratie bij zoonlief die zit te gamen. Flinke ‘lag’, maar ook disconnections.
  • Op zolder tijdens werk vastlopende Teams-meetings en wegvallende verbinding met werkservers.

Kortom, het lijkt erop alsof we weer terug bij af zijn.

Eerlijk gezegd ben ik het een beetje beu. Omdat mijn Wifi-netwerk vóór de updates jarenlang goed functioneerde en het nieuwe modem geen zichtbare verbetering heeft opgeleverd, ben ik er nog steeds van overtuigd dat de huidige problemen samenhangen met gewijzigde firmware/software van het modem en verminderde compatibiliteit van de oudere SuperWifi-generatie.

Als trouwe klant van KPN (>30 jaar) die inmiddels al een half jaar loopt te ploeteren met instabiel en traag WiFi, en die inmiddels al vele uren kwijt is aan trouble shooten, ontelbare resets, herinstallaties etc vraag ik jullie langs deze weg nog één keer om hulp.

Kunnen jullie me laten weten welke oplossing jullie nog kunnen bieden?

Alvast bedankt!