Skip to main content

Beste KPN,

De laatste maanden ervaar ik zeer slecht wifi thuis. Ik heb dit altijd door de vingers gezien, maar doordat de door mijn georganiseerde videovergadering vorige week weer werd verbroken vanwege slecht internet is dit voor mij de druppel. Ik zou graag iemand telefonisch willen spreken, maar ook dat blijkt onmogelijk om een nummer hiervoor te achterhalen bij jullie. De Wifi manager via jullie site heb ik al meerdere malen doorlopen en dit heeft ook nog niet geholpen.

Ik heb een Experiabox v9 en het probleem is dat het internet regelmatig er uit valt. Het kan soms een dag goed gaan, een andere dag kan het ineens 2x eruit liggen. Zeker met thuiswerken is dit erg frusterend. Ik heb al een nieuwe versterker gekocht (TP-Link RE650), maar ook dit maakt geen verschil. Met en zonder versterker valt hij af en toe weg.

Ik hoop dat dit spoedig op te lossen is, want met het thuiswerken is dit eigenlijk geen doen. Ik ben softwareontwikkelaar en heb een stabiele internetverbinding nodig voor mijn werk. Anders moet ik kijken naar andere providers en daar wil ik liever niet naar toe, gezien dat ik lang klant ben. Daarnaast maakt mijn versterker ook gebruik van een 5Ghz verbinding, welke niet wordt aangeboden met de Experiabox v9. De nieuwe versie wel zag, wellicht dat dit gelijk al mijn problemen zou oplossen.

@RobvD Even snel door de handleiding van de TP-Link RE650 bladerend zag ik dat u deze ook als Access Point in kan stellen. U sluit de TP-Link RE650 d.m.v. een ethernet-kabel aan op de Experiabox, wijzigt de TP-Link naar Access Point en vult de benodigde gegevens in.

De TP-Link RE650 heeft ook 5Ghz. Dus als u de TP-Link instaat als Access Point i.p.v. Range Extender, dan heeft u voortaan ook 5Ghz.

De wifi van de Experiabox V9 is echt waardeloos. Ik heb deze al lang uitgeschakeld en vervangen door twee Apple Extreme’s. Nooit geen problemen meer gehad.


Bedankt voor je reactie! Ik wist niet dat ik de TP-Link RE650 ook kan instellen als Access Point. Ondanks dat de Experiabox v9 dan alleen 2.4Ghz doorgeeft is het wel mogelijk om dan 5Ghz in huis te krijgen?

 

Enige probleem is dat ik geen ethernet kabel naar de 2e verdieping heb lopen. Ik werk zelf vanaf de 3e verdieping. De Experiabox staat beneden en de repeater op de 2e verdieping.


Als je de TP-Link als Access Point gebruikt dan communiceer je vanaf je PC via 5Ghz met de TP-Link en deze geeft het via de ethernet kabel weer door aan de Experiabox.

Tja, hoe je een ethernet kabel naar de TP-link krijgt weet ik ook niet.

Je kan ook eens gaan testen met de wifimanager Ik heb deze nooit gebruikt dus kan je daarbij niet verder helpen.


Hoi @RobvD, welkom bij ons op het forum. Ik zie dat JRS54 je al op weg heeft geholpen met een paar tips. Is het daarmee gelukt om de WiFi te verbeteren?

Als het mogelijk is om de versterker met een kabel aan te sluiten, als een acccess point, kan dat je al veel helpen. De TP-Link pakt nu een door 2 verdiepingen verzwakt signaal op en probeert die opnieuw uit te zenden. Daardoor begint die nu al met een achterstand.


Snelheid die 1maal verloren gegaan is tussen de Experiabox en de repeater / draadloze versterker komt niet meer terug. Dat is bij de SuperWifi's ook zo. Met een kabel heb je geen snelheidsverlies. 


Hoi @RobvD, welkom bij ons op het forum. Ik zie dat JRS54 je al op weg heeft geholpen met een paar tips. Is het daarmee gelukt om de WiFi te verbeteren?

Als het mogelijk is om de versterker met een kabel aan te sluiten, als een acccess point, kan dat je al veel helpen. De TP-Link pakt nu een door 2 verdiepingen verzwakt signaal op en probeert die opnieuw uit te zenden. Daardoor begint die nu al met een achterstand.

 

Sorry hoor, maar hier heb ik eigenlijk te weinig kaas van gegeten. Op de etage waar de versterker staat is geen kabel om deze aan te sluiten. De kabel is alleen beneden op de positie waar de router staat. Heeft i.m.o. toch ook weinig zin om de versterker naar beneden te halen, terwijl ik op zolder werk waar de Wifi het slechts is. Ik denk dat er niets anders op zit dan een nieuwe router aan te schaffen welke sterker is dan de Experiabox v9. Spijtig dat ik van KPN geen Experiabox v10 heb mogen ontvangen.


Dat gaat niet echt een verschil maken, Rob. Wetgeving bepaalt de maximale zendsterkte. Dus ook met een los aangeschafte router zal je zonder aanvullend access point waarschijnlijk slechte wifi op zolder hebben. Idealiter zou je een kabel leggen van de benedenverdieping naar een hogere, zodat je daar dan het access point helemaal bekabeld kunt aansluiten. 

Alternatief kun je nog een draadloze verbindingsset (home plug) proberen. Wij verkopen deze, maar er zijn ook andere merken elders verkrijgbaar. Dergelijke sets sturen het signaal via het stroomnetwerk. Je plugt dan een adapter bij de Experia Box in het stopcontact en verbindt hem met een kort kabeltje daarmee. De tweede steek je dan boven in het stopcontact en daar sluit je dan het access point op aan.