Skip to main content

Hallo allemaal,

Bij ons is onlangs glasvezel geïnstalleerd, waarbij de modem in de meterkast is geplaatst. Eerder stond deze achter de tv, waar de ADSL verbinding binnen kwam. Door de plaats van de modem is de wifi bij de TV nu zo slecht dat streaming óf lage kwaliteit beeld geeft of niet wil laden. TV kijken via het kastje gaat wel goed. 

Nu heb ik de klantenservice gebeld, dit aangegeven, en gevraagd hoe dit opgelost kan worden. Er werd mij simpelweg verteld dat ik gebruik kon maken van de ‘coulance’ regeling om 2 superwifi punten voor 100 euro aan te schaffen. Dat moeten er 2 zijn, omdat ik een Xperia box 10 heb, waar bij de 12 ik er maar 1 nodig zou hebben. En dat was het dan. Deze regeling is voor elke klant van KPN beschikbaar, dus echt coulance vind ik dat niet. Ik vind dat geen passende oplossing, gezien ik er niet zelf voor heb gekozen om de modem op een andere plek neer te zetten. 

Hebben meer mensen deze ervaring? Is dit de karige oplossing die KPN biedt voor klanten die al jarenlang trouw zijn aan het bedrijf? 

Ik overweeg hierdoor om over te stappen naar een andere aanbieder, maar hoop dat het nog anders opgelost kan worden. Weet iemand hoe ik dit zou kunnen aanpakken?

Met vriendelijke groet,

Jeroen

 

Is er nu een kabel die van de tv ontvanger naar de meterkast gaat?


Hoe is die tv ontvanger aangesloten gesloten dan? Vaste kabel vanuit modem? Want dan kun je het modem zo verplaatsen.

 


De TV ontvanger is via een DVS 1200 verbonden met het modem. Als ik het andersom doe (eerst DVS en dan modem achter de TV) krijg ik storing van het beeld (het advies van de monteur was daarom ook om het modem in de meterkast te houden).


Hallo @JeroenRadder nu je glasvezel hebt kun je het modem gewoon weer in de huiskamer plaatsen, alleen zorgen voor een netwerkkabel tussen glaskast en modem, dan heb je ook weer goed wifi en je kunt je tv-decoder ook weer rechtstreeks op de modem aansluiten.

een DVS is een surrogaat-oplossing, zeker nu je een mooie stabiele glasvezelverbinding hebt.

 


Hoi @JeroenRadder,

Helaas is het zo dat een provider niet verantwoordelijk is voor je wifinetwerk in huis. Wel voor het signaal van modem-router. Maar helaas is het glasvezelaansluitpunt aangesloten in de meterkast. De meterkast is ongeveer het slechtste punt in huis is om je modem neer te zetten. Dit door verstoringen van elektrische apparaten, de vele obstakels, en de niet centrale ligging in huis.

Een oplossing is om zelf aan de slag te gaan met wifipunten op elke verdieping. Het liefs bekabeld met acces points. Of met een mesh systeem, wat veel meer signaalverlies geeft.

Nog beter is een bekabeld netwerk waarbij alle apparaten met een kabel aangesloten zijn op het modem. Mochten dit veel apparaten zijn, dan heb je een switch nodig met extra poorten. Dan is het weer opletten dat de switch IGMP snooping ondersteund voor het tv-signaal.

Een andere oplossing zijn powerline adapters (Draadloze Verbindingsset), waarbij het tv-signaal over het stroomnetwerk in huis via stopcontacten wordt verzonden. Vaak werkt dit beter dan een wifi mesh systeem, vooral in een nieuwere woning met geaarde stopcontacten.

 

Succes met aansluiten.

 


Hoi @JeroenRadder, welkom op ons forum!
Ik zie hierboven al een hoop goede tips voorbij komen. Heb je het nog goed werkend kunnen krijgen?


Hoi @Thomas, @Marnix de Munck en @JanD,

Ik dank jullie voor de tips. Die zijn zeker waardevol. Ik heb nog geen actie ondernomen.

Helaas blijft het een oplossing waar ik zelf moet boren of investeren, terwijl de locatie van de modem niet geheel vrijwillig is veranderd en het eerder perfect werkte. Daar ben ik niet blij mee!

Met vriendelijke groet,

Jeroen


Als je nog ergens een internetkabel hebt zou je kunnen kijken of het met een klein beetje verplaatsen al beter is maar helaas heb ik ook niet echt een alternatief.