Skip to main content

Hallo, 

Ik woon al sinds september in een nieuwe appartement(maisonnette woning met 2 verdiepingen) en heb op de 2e verdieping heel slechte WiFi op mijn iPhone XS, iPhone 11 Pro Max en PS4. Deze 2 iPhone’s hebben ongeveer 10-20MB per seconde op WiFi en de PS4 haalt soms niet eens 5MB per seconde. Ik heb het ook getest op mijn Macbook en die heeft wel gewoon 200MB snelheid op WiFi.

In de woonkamer heb ik netjes 200MB op alle apparaten, maar 1 verdieping omhoog en de WiFi doet niet wat er van hem verwacht wordt. 

Het gaat om een Experia Box v10.

 

Welkom op het forum @grkn75! Zou je de wifi manager eens willen doen? Met de snelheden die je aangeeft verwacht ik dat er aangestuurd op bijvoorbeeld 2 gratis Experia wifi versterkers. In ieder geval geeft het een duidelijk beeld van de wifi en als het niet het gewenste resultaat geeft kunnen we beter met je meekijken.


Hallo Bram,

Ik heb de WiFi manager meerdere keren geprobeerd, op de telefoons komen ze rond de 20MB en de laptop is gewoon goed. Maar de WiFi manager loste het probleem niet op. Op de PS4 heb ik ook geprobeerd de WiFi manager te starten maar dit werkte niet, waar het juist de meeste problemen geeft en juist hierop getest zou moeten worden.

De WiFi Extenders zijn bij mij geen optie, omdat ik geen kabels naar boven kan trekken (geen toevoer na boven, anders had ik wel een kabel van de experia box naar de ps4 getrokken). Maar het is toch te gek voor woorden dat je bij 1 verdiepinkje naar boven dat het gelijk zo langzaam wordt. Want op de telefoon is 20MB ook best traag en je zou toch wel bij een abbo van 200MB wel goed Internet verwachten. 


De WiFi Extenders zijn bij mij geen optie, omdat ik geen kabels naar boven kan trekken (geen toevoer na boven, anders had ik wel een kabel van de experia box naar de ps4 getrokken). Maar het is toch te gek voor woorden dat je bij 1 verdiepinkje naar boven dat het gelijk zo langzaam wordt.

Dat hangt helemaal af van de omstandigheden waaruit bijv. die vloer bestaat tussen die twee verdiepingen. Waarschijnlijk moderne bouw met gewapend beton ertussen?  En nee, als je daar nu al zoveel demping ervaart met WiFi, is elke andere draadloze connectie naar die verdieping erboven ook zinloos, want die maken van vergelijkbare WiFi techniek gebruik.

Heb een vergelijkbare situatie ervaren bij mijn dochter die een “campus DUO” appartement bewoont in een vrij modern complex m.b.t. haar studie. Andere student had een "Google Nest WiFi mesh” set → totaal onbruikbaar naar de verdieping erboven. De twee alternatieven die overbleven zijn dan “bekabelde” verbindingen of kijken of een set-up met “powerlines” nog iets zou kunnen opleveren.

Met die "powerlines” konden we het nog “redden” met verlies van ongeveer de helft van de internet connectie. Omdat de basis snelheid daar echter 100/100 Mbps is, was die optie nog te behappen.
(Met die set-up blijft er dus ongeveer de helft van over).

Voor jezelf dan de keus of je toch bijv. bij “Borent” een flinke klopboormachine huurt, met een boor van pakweg 30-40 cm lengte en 15-20 mm doorsnede, en een gat te boren door de vloer heen om een bekabelde aansluiting te realiseren, mochten er geen "loze” PVC leidingen zijn aangebracht bij zo'n Maisonnette. Met wat je tegenwoordig vaak toch standaard al ziet aangebracht bij relatief recente nieuwbouw om er naar eigen keus kabels doorheen te trekken.


Bedankt voor je reactie Babylonia. Er zit alleen een laminaat vloer in en nee het is geen moderne gebouw, dateert uit 1980 volgens mij. Op mijn Macbook pro heb ik wel gewoon 200mb snelheid op WiFi, dus het is niet zinloos op de 1ste verdieping.

Bij mijn ouders, nieuwbouw van 2008 hadden we het zelfde maar dat begon bij de zolder. Daar kregen we de wifi extenders van KPN, probleem opgelost. Bij mijn appartementje heb ik wel PVC buizen, alleen in de meterkast en meterkast staat ook buiten huis dus dat is zinloos.. Experia box staat in de woonkamer, en de kamer (waar de ps4 staat op de 1ste verdieping) is boven en dan echt letterlijk aan de andere kant waar de experia box staat in de woonkamer… 

Ik wil wel een WiFi extender hebben maar met een kabel gaat het echt moeilijk. Dus het moet eentje met gewoon wifi zijn, maar dat moet ik dan eentje kopen. Maar met een abbo van 200mb en dan 50€ per maand betalen en geen fatsoenlijke wifi vind ik wel absurd. Het moet gewoon werken op 2 woonlagen.

 

 


Er zit alleen een laminaat vloer in en nee het is geen moderne gebouw, dateert uit 1980 volgens mij.

Als daar een dampwerende ondervloer met aluminiumfolie onder ligt dan kan dat enorme impact op de wifi hebben. Ook isolatiemateriaal (glaswol) kan behoorlijk dempend werken.


WJB, Is alleen een vinyl ondervloer die zeer dun is. Nogmaals… op de macbook heb ik gewoon 200MB snelheid in de zelfde kamer..


.


Er zit alleen een laminaat vloer in en nee het is geen moderne gebouw, dateert uit 1980 volgens mij. Op mijn Macbook pro heb ik wel gewoon 200mb snelheid op WiFi, dus het is niet zinloos op de 1ste verdieping.

Laminaat ligt op een ondervloer. Zonder dragende vloer eronder zak je er doorheen :laughing::wink:
Maar als je op de 2e verdieping via WiFi op een Macbook wel tot die snelheden komt van 200Mbps, ligt het kennelijk niet aan de WiFi doorlaarbaarheid van de vloer?

Maar dat is dan wel in tegenspraak met je eerste reactie waarin je aangeeft dat je slechte WiFi hebt op de 2e verdieping.

          "op de 2e verdieping heel slechte WiFi op mijn iPhone XS, iPhone 11 Pro”

Dus wat is het dan?  Heb je nu goede of slechte WiFi op die 2e verdieping?

 

Bij mijn ouders, nieuwbouw van 2008 hadden we het zelfde maar dat begon bij de zolder.

Dat is toch niet jouw situatie?  Bekijk alleen de situatie die voor jou van toepassing is.

 

Maar met een abbo van 200mb en dan 50€ per maand betalen en geen fatsoenlijke wifi vind ik wel absurd. Het moet gewoon werken op 2 woonlagen.

Voor de interne netwerkverdelingen in je huis ben je gewoon zelf verantwoordelijk, niet KPN.

Vergelijk het met het kopen van een Ferrari.
Ferrari is niet verantwoordelijk voor de snelheidslimieten die op wegen gelden. Voor klachten dat je in de bebouwde kom of snelwegen niet vol kunt open trekken moet je daarvoor niet bij Ferrari zijn.

Voor allerlei plaatselijke omstandigheden met dempende eigenschappen op draadloze WiFi-verbindingen moet je ook niet bij KPN zijn. Zo simpel is het.


Sorry? jij komt met jou dochters vergelijkbare situatie, dus dan kom ik toch OOK met mijn vergelijkbare situatie?! Logisch. Je hoeft ook niet zo te reageren als je met zulke opmerkingen gaat komen.

Ik zeg ook duidelijk dat er een vinyl onder de laminaat staat dus nee ik zak er niet door heen :sweat_smile::kissing_heart: .

Dus wat is het nou? Pardon? Als ik het wist zou ik hier niet een vraag stellen:wink: Dus aan al jou reacties heb ik ook niks aan als je zo reageerd:joy: . Vandaar vraag ik, op de mobiele telefoons en macbook heb ik WEL gewoon Wifi. Telefoon 20mb en laptop 200mb. Dit heb ik duidelijk vermeld. Dus ik vraag hoe en waar kan dit liggen dat bij de ene wel normaal is en ander niet.

 


….op de mobiele telefoons en macbook heb ik WEL gewoon Wifi. Telefoon 20mb en laptop 200mb.

Op die 2e verdieping of niet??

Want dat is nog steeds niet duidelijk met de tegenstrijdige informatie op je eerste reactie.

Ik zeg ook duidelijk dat er een vinyl onder de laminaat staat

Dat is nog steeds niet de eigenlijke vloer eronder. De tussenlaag van de vloer zelf (als het een houten vloer is zou je wat planken moeten verwijderen om te zien wat daar tussen zit).


Ja dat heb ik toch duidelijk vermeld?  Daarom vind ik het zo raar dat bij de ene wel en bij de ander niet. Ookal is het een dik beton er tussen, waarom doet ie het bij de macbook wel?


OK, dus wel een goede verbinding met de ene computer via WiFi, en met de andere niet.
Alle twee op de 2e verdieping.  Ligt het kennelijk niet aan de WiFi van de router zelf.
Want je hebt al bewezen met één Apple apparaat dat de verbinding daarmee prima is.

Dan zou je kunnen kijken naar de individuele Apple apparaten zelf.
Bijvoorbeeld een keus voor 2.4 GHz WiFi band bij de ene, en de andere mogelijk op 5 GHz?
Ofwel onderzoeken in de apparaten zelf wat er wordt gekozen, en waar het dan mogelijk op mis loopt?


Jep eindelijk op 1 lijn. Ik heb de router een aantal keren gereset, mocht niet baten.

Waar staan die standaard op? op 2.4 GHz? En hoe doe ik dit? Gewoon inloggen in de router zelf en dan aanpassen?


Als je met jouw macbook in die kamer 200Mbps haalt dan lijkt er dus niets mis te zijn met de wifi op die kamer. Ik ken geen tools op de iPhone of macbook waarmee de veldsterkte gemeten kan worden maar ik ben toch wel heel benieuwd wat de veldsterkte is van zowel 2.4GHz wifi als 5GHz wifi. Mocht je ook een Android telefoon of tablet hebben, installeer daar dan eens de WiFi Analyzer op en meet de veldsterktes op die kamer boven. Hoeveel dBm meet je?


Ala je met jouw macbook in die kamer 200Mbps haalt dan lijkt er dus niets mis te zijn met de wifi op die kamer. Ik ken geen tools op de iPhone of macbook waarmee de veldsterkte gemeten kan worden maar ik ben toch wel heel benieuwd wat de veldsterkte is van zowel 2.4GHz wifi als 5GHz wifi. Mocht je ook een Android telefoon of tablet hebben, installeer daar dan eens de WiFi Analyzer op wn meet de veldsterktes op die kamer boven.

Helaas wjb, ik heb geen android. Ik dacht dat het aan de apparaten liggen die misschien verouderd zijn maar een iPhone 11 is pas 1 jaartje oud en de macbook zelf ook. Ik vind het een vaag probleempje.


Bij een Experia Box V10 kun je naar ik dacht WiFi kanalen scheiden in SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz. (Kan de V10 nu niet aansluiten, internet wordt op dit moment gebruikt door meerdere personen).

Met die scheiding kun je apparaten expliciet voor 5 GHz laten kiezen. (Vergeten van 2.4 GHz SSID).

Probeer eens wat dat oplevert.


Bij een Experia Box V10 kan naar ik dacht WiFi kanalen scheiden in een SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz. (Kan de V10 nu niet aankoppelen, want internet wordt op dit moment gebruikt door meerdere personen).

Met die scheiding kun je apparaten expliciet voor 5 GHz laten kiezen. (Vergeten van 2.4 GHz SSID).

Ik zal dit morgen ochtend even proberen, bedankt voor de uitleg!


Bij een Experia Box V10 kun je naar ik dacht WiFi kanalen scheiden in SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz.

Specifiek te vinden onder de WiFi → “Geavanceerd” menu optie.
(In mijn geval onder "Telfort” firmware indeling. Denk niet dat dit anders zal zijn voor de KPN versie).
 

 


Bij een Experia Box V10 kun je naar ik dacht WiFi kanalen scheiden in SSID voor 2.4 GHz en 5 GHz.

Specifiek te vinden onder de WiFi → “Geavanceerd” menu optie.
(In mijn geval onder "Telfort” firmware indeling. Denk niet dat dit anders zal zijn voor de KPN versie).
 

 

Bedankt voor je uitleg! Ik heb inderdaad de 2.4GHz en 5GHz, staan ook volgens mij aan? Maar hoe kies ik nu dat welke apparaat welk GHz kan nemen?

 


Bedankt voor je uitleg! Ik heb inderdaad de 2.4GHz en 5GHz, staan ook volgens mij aan?
Maar hoe kies ik nu dat welke apparaat welk GHz kan nemen?

Heb je die SSID benamingen in de V10 ook “verschillend” gemaakt?  Daar gaat het om.
(In mijn voorbeeld de geel gemarkeerde teksten als onderdeel van de SSID benamingen).

Je zult voor een apparaat wat WiFi gebruikt in eerste instantie voor een WiFi SSID moeten kiezen, aangevuld met het wachtwoord, om de connectie dan ook wekelijk te kunnen opzetten.
Als je uit een keus van twee verschillende SSID's dan alleen voor een expliciet 5GHz WiFi SSID kiest, en niet voor de 2.4 GHz versie, is er geen kans op verbinding met 2.4 GHz.

Mocht je eerder toch al een keer reeds een 2.4 GHz SSID hebben gekozen, heb je een functie van het draadloze apparaat om het wachtwoord ervan te “laten vergeten”. Dan wordt het erna niet alsnog automatisch gekozen.  (Zonder geldend wachtoord geen verbinding).


Bedankt voor je uitleg! Ik heb inderdaad de 2.4GHz en 5GHz, staan ook volgens mij aan?
Maar hoe kies ik nu dat welke apparaat welk GHz kan nemen?

Je zult voor een apparaat wat WiFi gebruikt in eerste instantie voor een WiFi SSID moeten kiezen, aangevuld met het wachtwoord, om de connectie dan ook wekelijk te kunnen opzetten. Als je uit een keus van twee dan alleen voor een expliciet 5GHz WiFi SSID kiest, en niet voor de 2.4 GHz versie, is er geen kans op verbinding met 2.4 GHz.

Mocht je eerder toch al een keer reeds een 2.4 GHz SSID hebben gekozen, heb je een functie om het wachtwoord ervan te “laten vergeten”. Dan wordt het erna niet alsnog automatisch gekozen.
(Zonder geldend wachtoord geen verbinding).

Oke dit is me gelukt, op de iPhone heb ik nu wel 190MB op de wifi boven. Alleen op de PS4 kon ik de 5GHz netwerk nergens vinden. Na een klein onderzoek te doen kwam ik erachter dat de PS4(de normale versie) geen 5GHz ondersteunt… helaas.


Oke dit is me gelukt, op de iPhone heb ik nu wel 190MB op de wifi boven.

Zo zie je dat bandsteering (automatische selectie van de beste band) nog altijd niet goed werkt met als resultaat dat de iPhone ten onrechte met de 2.4GHz band verbonden werd.

Wees blij dat je nog een "ouderwetse" V10 hebt en geen V10a, V12, Experia WiFi's en/of "super"WiFi's. Met die apparaten is het immers niet meer mogelijk om verschillende namen (SSID's) te kiezen voor 2.4GHz en 5GHz. :confounded:

Ik hoop dat er iemand van KPN mee leest want, ik heb het vaker gezegd, zolang bandsteering niet 100% werkt voor alle apparaten zal je de mogelijkheid moeten bieden om afwijkende SSID's in te kunnen stellen.


Oke dit is me gelukt, op de iPhone heb ik nu wel 190MB op de wifi boven.

Zo zie je dat bandsteering (automatische selectie van de beste band) nog altijd niet goed werkt met als resultaat dat de iPhone ten onrechte met de 2.4GHz band verbonden werd.

Wees blij dat je nog een "ouderwetse" V10 hebt en geen V10a, V12, Experia WiFi's en/of "super"WiFi's. Met die apparaten is het immers niet meer mogelijk om verschillende namen (SSID's) te kiezen voor 2.4GHz en 5GHz. :confounded:

 

Haha nou happy me!!:rofl:  Nu nog hopen dat er op de PS4 iets mogelijks is anders wordt het denk ik een wifi extendertje kopen..


...anders wordt het denk ik een wifi extendertje kopen..

Nooit, maar dan ook nooit zogenaamde wifi extenders/repeaters gebruiken die via wifi met de Experia Box verbonden zijn.

De wifi sterkte mag dan heel goed lijken, de maximaal haalbare snelheid wordt gehalveerd, die dingen werken dus averechts.

Als je betere wifi wilt dan zorg je voor een netwerkkabel op de 1e verdieping en sluit je daar een wifi accesspoint op aan.


...anders wordt het denk ik een wifi extendertje kopen..

Nooit, maar dan ook nooit zogenaamde wifi repeaters gebruiken.

De wifi sterkte mag dan heel goed lijken, de maximaal haalbare snelheid wordt gehalveerd, die dingen werken dus averechts.

Ja ik snap het maar er is niks anders dan alleen dat om het snel op te lossen. Kabeltje trekken gaat hem niet worden helaas, heb nergens gaten en de kamer is letterlijk boven en dan aan de andere kant (van waar de router staat) van de woonkamer. Dus dat wordt 1; een hele lange kabel, moet ook netjes afgewerkt worden en hoe ik die afwerking moet fixen is een 2e...