Skip to main content

Sinds gisteren plots dramatisch wifi performance.  Speed op en neer tussen 5 en 120mbit. Daarvoor al maanden stabiel rond 120mb.

Iemand ervaringen met de box 12 met de 60E update en superwifi v1 ?

Ik had beide superwifis na de update naar 528 draadloos opgesteld.  En dat ging heel goed. Tot gisteren dus. Vanmorgen alles reset naar fabrieksinstelling en weer opgebouwd.  Ging heel even goed. Daarna weer wifi speed heel variabel tot vrijwel nul.

Bedraad ook getest. Geen probleem. 

Maar dat is geen optie natuurlijk voor telefoon en tablet en laptop

Volgens een medewerker van kpn servicedesk die ik vanmiddag belde moet 1 superwifi v1 altijd bedraad aan modem blijven.  Ik bestreed dat, gezien ervaringen van maanden draadloos met software 528.

Maar hij wilde niets weten van de op dit forum vermeldde update info en hield voet bij stuk.

Ook maar getest dus... helaas. Maakt geen enkel verschil.

 

Tenslotte: kpn thuis app is ook in paniek. Blijft in de meeste gevallen zoeken naar wifipunten. Als ze dan gevonden zijn, wordt er, ook sinds gisteren, opeens een derde ? Gevonden. Ook nog eens van type 2. Die heb ik helemaal niet! Ook, via de webinterface van het modem zie ik die derde. Wel vermeld als zijnde offline. De firmware die die heeft is dezelfde als die van het modem zelf ?! Heel raar.

Zou heel graag ervaringen van anderen met zelfde apparatuur  vernemen en of tips natuurlijk !!

Hallo @Ed P wat doet die TP-Link? Kan die geen roet in het eten gooien?

 


 Beste JanD.

Die tplink router hangt met een cat5 kabel aan box12.  De tplink is geconfigureerd als accespoint. Dient als switch voor nas, hue hub, pvconnector. Wifi op die tplink staat UIT sinds vandaag. Tot gisteren stond wifi ook aan op de tplink. Ging ook maandenlang goed. Tot gister de problemen begonnen.

Ik verdenk de update naar 60E en/of box12 hardware. 


Dat lijkt me stug want de wifi op het modem is uit als het goed is dus die doet niks meer.


Dat lijkt me stug want de wifi op het modem is uit als het goed is dus die doet niks meer.

Hallo @Joep1965 waarom zou de wifi uit moeten zijn, het is geen V10?

 


Dat lijkt me stug want de wifi op het modem is uit als het goed is dus die doet niks meer.

Op een V12 blijft de wifi gewoon aan staan, sterker nog, het wordt de "master" van het mesh netwerk.

Helaas lees ik het signaal van verslechterde werking van de "super"WiFi's sinds firmware versie 60E wel vaker hier op het forum.


Beste wjb, 

Precies. Jij begrijpt het. V12 is inderdaad master wifi. Ook, bij mij. 1 witte superwifi staat op dit moment bekabeld aan die v12.  Op aandringen van kpn servicedesk medewerker. Ik heb zo mijn twijfels.,  want 2 accespoints op 10cm van elkaar lijktmij niet slim. 2e witte superwifi staat draadloos 1 verdieping hoger en heeft daar ook groen licht.

Een eindoplossing voor mijn issues nog niet gevonden 


Als jij die bekabelde "super"WiFi een helemaal uit zet, verandert er dan überhaupt iets aan de werking van de wifi in jouw woning?

 


Geen idee. Wil dat best eens testen morgenochtend.  Vermoed van wel. Box12 wifi zelf is niet zo sterk. En staat (zucht, een nadeel van glasvezel) in de meterkast.  Achter gipswand (slecht qua doorlaatbaarheid) danwel een houten deur. Superwifi 1 staat daar weliswaar nu ook, maar is sterker. Wifi analyzer.op tablet toont plm db-60.

Kan beter, maar dan moet superwifi 1 draadloos in de (open) keuken staan. 

Ga ik ook testen.

Sterkte signaal is nu hier niet het grootste issue. Dat is de slechte snelheid, die zelden boven de 20mb uitkomt. Wat ruim 100 zou moeten zijn. En ook, was, tot gistermiddag.


Dat lijkt me stug want de wifi op het modem is uit als het goed is dus die doet niks meer.

Hallo @Joep1965 waarom zou de wifi uit moeten zijn, het is geen V10?

 

Ik heb over het hoofd gezien dat er een super wifi was. Ik zag alleen tp link. Dom dom😂


Twee wifi toegangspunten die vlak bij elkaar staan werken contraproductief.

Als jij die bekabelde "super"WiFi helemaal uit hebt staan dan ben ik wel benieuwd naar de veldsterkte voor 5GHz op 1,5 meter van de V12 en met zichtlijn naar de V12.

Tevens ben ik benieuwd naar de veldsterkte van de twee beste wifi toegangspunten op de locatie waar je wifi vooral wilt kunnen gebruiken.


Beste wjb, 

Geheel mee eens  dat 2 vlak bij elkaar niet goed is. Zoals gezegd, morgenochtend ga ik 2 scenario 's testen.

1. Superwifi 1 uit

2. Superwifi 1 draadloos op paar meter afstand van box12.

In beide gevallen ga ik veldsterkte en snelheid meten.

Resultaten vermeld ik daarna hier.

(Box12 blijft master, superwifi 2 blijft draadloos op 1e verdieping. )


Wat u ook kunt proberen:

Achter Wireless Mode "ax" veranderen naar "b+g+n" en bij 5 Ghz naar "a+n+ac".


Beste Nick,

Dank voor de tip. Kijk ik morgen ook even naar. Ik heb toch geen wifi6 afhankelijke device. Wel een aantal die alleen 2,4mhz praten. Ik moet dus wel 2,4 en 5 beide in de lucht hebben. 


Update :

Vanmorgen beide superwifis nogmaals geheel gereset naar fabrieksinstelling en opnieuw aangesloten.

Daarbij de info gevolgd over superwifi uit de kennisbank op dit forum.

Resultaat: geen. Probleem met sterk wisselende wifi snelheid blijft.

Wel nieuwe ontwikkelingen :

Door inzet van fing app (scan netwerk op aangesloten devices) geconstateerd dat ik op mijn wifi netwerk ook alle devices van mijn buurman zie. En dat terwijl buurman zeker weet dat hij zijn eigen sid hanteert. Ook bij hem bedrade apparatuur is bij mij zichtbaar. Conclusie is dat beide kpn aansluitingen verweven zijn. Situatie is ontstaan op donderdag 1 december om 16 uur. Buurman bevestigt dat op dat moment bij hem door een kpn monteur iets is gewijzigd. Administratieve fout bij kpn ?

We proberen contact te krijgen met kpn technische dienst voor herstel. 


Dat zou betekenen dat u nu dus op het netwerk van de buurman zit en niet op uw eigen netwerk. Althans... wel op uw eigen netwerk, maar dat is nu van de buurman 😆

Uw eigen SuperWiFi's zenden nu misschien het netwerk van de buurman uit 😉 het resetten haalt niet uit, want ze zenden steeds weer het netwerk van de buurman uit na reset. Dat word automatisch ingeladen door KPN. 


Ja, dat dus, maar vermoedelijk andersom. Op 1 of andere manier heeft buurman 1 van zijn superwifis weten te verbinden met mijn modem. 

Zeker niet expres. Is wat mij betreft gevolg van serieuze ontwerpfout. 

In ieder geval komt er morgen, maandag 5 dec een monteur langs. 

We gaan het merken of die in staat zal zijn onze netwerken weer volledig te scheiden.


Ja, dat dus, maar vermoedelijk andersom. Op 1 of andere manier heeft buurman 1 van zijn superwifis weten te verbinden met mijn modem. 

Zeker niet expres. Is wat mij betreft gevolg van serieuze ontwerpfout. 

Als dat zo is dan is dat inderdaad een zeer ernstige ontwerpfout.


Issue opgelost. Kpnmonteur bij buurman langs geweest. Uiteindelijk bleek het lek bij een Powerline adapter. Ons beider netwerken zijn nu weer gescheiden.