Skip to main content

Goede avond,

Wat wordt er weer gevloekt in ons huis! Waarom? De wifi is zo ontzettend slecht. V12 modem en 2 wifi versterkers (1 boven en 1 beneden). Hele dag door slechte wifi. Manlief de 4e van de maand al door zijn bundel heen. Dochterlief en ik hebben onbeperkt,  dus wij hebben standaard wifi maar uitgezet. Waar is wifi slecht? Gewoon overal. Tig keer wifi manager, tig keer reset etc etc! Niks helpt. Iemand tips, advies? Al heeeeeel lang klant bij KPN en altijd dik tevreden,  maar nu al even niet. Help!

Groetjes Eva 

@Lautie Welkom op het forum. 

Wat irritant dat je wifi verbinding zo slecht is, ondanks het feit dat je al 2 Superwifi punten hebt

Ik heb een aantal vragen om zaken uit te sluiten. 

  1. Je geeft aan dat er 1 beneden en 1 boven aangesloten is. Hoe branden de lampjes op deze Superwifi punten? 
  1. Is er een bepaalde locatie in huis waar de wifi wel goed werkt? Bijvoorbeeld in de buurt van het modem of in de buurt van 1 van de versterkers? 
  1. De superwifi punten, zijn deze aangesloten met een kabel? Of zijn ze draadloos gekoppeld? 

Wat is slechte WiFi? Slecht bereik of slechte snelheid?


Beste Roy,

 

Slechte Wifi is gewoon,  geen Wifi. We zijn met zijn vieren hier in huis en op alle telefoons is het slecht. 1 streepje of gewoon niets. Tenzij je in de hal naast de router gaat zitten. 

 

Beste Rutger,

HELP!

Antwoord op je vragen:

1. Groen blauw groen is de stand van de lampjes. Zover ik weet is dat goed.

2. Alleen bij de router. 1 versterker staat in de huiskamer en zelfs als we op de bank zitten (tegenover versterker) is Wifi grrrrr. Andere staat boven in slaapkamer van zoonlief ook daar is t slecht. Wij hebben onze slaapkamer naast die van hem en als ik op bed lig schakel ik maar over maar 5G want ja Wifi slecht.

3. Beide Wifi punten zijn bekabeld aangesloten.

We hebben een hele tijd terug storing gehad. Vanaf toen is het slecht. Veel gebeld met KPN en tig keer Wifi verbeteraar etc etc. Zelfs keer 45 min met erg kundige medewerkster aan de lijn gezeten en zelfs " in" de router geweest voor instellingen etc. Dat heeft echter maar even een goede werking gehad. Daarna stroomonderbreking in ons dorp ivm werkzaamheden.  Waarna wij het "geluk" hadden dat de kast waar wij op zaten met onze glasvezel, iemand een kabel had geraakt en we ruim dag zonder glasvezel hebben gezeten. Geen idee of dat er allemaal mee te maken heeft, maar het is om te huilen onze Wifi. 

Hoop dat jij trucjes hebt voor ons.

 

Groetjes Eva 


Ok, nauwelijks bereik dus. Met kabel aan de modem haal je wel je snelheid van je abo? En wat is die snelheid.

Ik zou eens starten met:

  • Zet beide superwifi’s uit en haal ze van de stroom.
  • Haal de modem van de stroom voor 5 minuten.
  • Haal het NT glasvezel kastje van de stroom af voor 5 minuten.
  • Opstarten in omgekeerde volgorde. Geef tussen iedere stap ruim de tijd.

Door het NT kastje te herstarten bouw je een nieuwe verbinding op met KPN. Zeker na een storing waarbij er een kabel werd geraakt lijkt me dit stap 1. Ik zou na de start even testen met een bekabelde laptop aan de modem of je de normale snelheid haalt. Zo nee, dan wilt een moderator wellicht even meekijken of de verbinding in orde is.

Je modem een verse start geven is ook altijd een goed idee na calamiteit of een update. Welke firmware versie hebt je? Ik hoop niet de nieuwe KPN firmware (zou nog niet mogen) want dat zou de slechte superwifi kunnen verklaren.

Superwifi moet na opnieuw starten groen zijn. Niet blauw maar gewoon groen. Zeker omdat ze met kabel zijn aangesloten moet je overal goed bereik hebben.

Mocht dit nog geen oplossing zijn dan kan kanaalkeuze en bandbreedte ook nog een rol spelen. Eerst maar eens herstarten.

 


Hoi Roy,

Bedankt voor je tips!!

Dat ga ik morgen eens meteen proberen. Dan is iedereen van huis en kan ik op mn gemak alles uitzetten en weer aan.

Wordt vervolgd…

Groetjes Eva 


De moderator leest mee en zal zich kunnen vinden in deze stappen. Ik heb overigens ook een box12 en superwifi. De laatste zelfs draadloos en dat werkt al een tijd stabiel en snel.

Post ook even je firmware versie van de modem en superwifi.


Heeft wat langer geduurd, maar ga nu jouw tips opvolgen. Ik ben echt een complete nono op dit gebied en heb geen idee waar ik mn firmware kan zien. Sorry! Dus als je me dat nog kunt vertellen, graag. 

Wordt vervolgd…

 


Inloggen op de modem: mijnmodem.kpn in een browser en inloggen met je admin account (de default staat achterop de sticker tenzij je zelf een wachtwoord hebt gezet natuurlijk)

Klik dan op de tegel My Modem. Je treft je software versie aan onder Device info - General.

Ik hoop dat je daar deze versie ziet: SGEJ1000060E

 

Gelukkig zijn we allemaal een soort van nono, ieder op zijn of haar gebied. Ik fix zowel professioneel als ook hier soms IT problemen 😅.


Zo alles gedaan behalve  met bekabelde laptop getest (geen kabel 🙄). Test gedaan op telefoon: 122 was de speedtest.

Toevallig ook firmware gevonden. Zie foto's. 

Wij hebben 2 Experia wifi punten (1 beneden en 1 boven).

We gaan komende dagen afwachten wat we van wifi vinden.

Hoop dat t verbeterd is.

Groetjes en nogmaals bedankt. 

Eva

P.s. ik heb wel wifi6 op mijn telefoon staan nu (mobiel ook via KPN)


Hallo Eva,

de firmware is in ieder geval de versie die ik had gehoopt dat je die zou hebben. De juiste dus. Ik zie dat je geen Superwifi hebt maar Experia WiFi (nu begrijp ik ook je groen blauw groen statement).Dat is ook prima, dat zijn WiFi5 devices maar dat mag geen belemmering zijn om redelijke snelheden te halen.

Ik weet niet exact waar je wifi6 ziet staan op je telefoon? Dat je KPN mobiel hebt is natuurlijk een pluspunt hier op het forum maar voor de wifi kwaliteit zal het niet uitmaken 😀

Heb je een 100Mbps abonnement bij KPN? Dat vermoed ik als ik je snelheid lees. 122Mbps is dan een typische download. De upload ligt meestal wat hoger zelfs.

Indien je inderdaad een 100Mbps abo hebt dan is er witte rook in huize Eva. Dat betekent namelijk dat je beperkende factor je abo is en niet je infrastructuur. Dan werkt het weer als een speer. Ik zou nog even met je telefoon langs beide Experia WiFi’s gaan staan. Je roamt dan automatisch naar deze punten. Je zou dan ongeveer dezelfde doorvoer moeten meten. Je gebruikt de Thuis app daarvoor zie ik. Prima hoor, deze gaat wel vervallen zodra de nieuwe KPN firmware naar Box12 komt. Maakt voor je WiFi gebruik overigens niet uit.

Hopelijk geen gevloek meer de komende tijd 😅

edit: als het nog niet in orde is, dan is er nog plan B


Voor nu gaat t prima! Mocht het gevloek weer de overhand krijgen weet ik je te vinden.

Super bedankt! 

Fijn weekend alvast.

Groetjes Eva 


Ik denk zelf dat de eerste diagnose goed was en die deed ik op basis van je beschrijving. Door de glasbreuk buiten de woning was de verbinding naar KPN niet meer in orde. Of de Experia WiFi functioneerde niet meer goed na de recente update die er is geweest. Meestal starten ze na een update goed op, soms is een handmatige herstart nodig. Een volledige koude herstart is dan de eerste stap.


Ik heb twee extra WiFi versterker, 3 in totaal. Één bij de modem en de andere twee verspreid. Één daarvan geeft een paars licht als indicatie dat de verbinding goed is. De andere die in het zicht staat van deze is slechts oranje, ter indicatie van slechte ontvangst. 

Versterkt de tweede het signaal van de eerste of van de versterker die bij de modem staat? Als dit laatste het geval is, hoe kan ik zorgen dat de tweede het signaal van de eerste gebruikt? 


Hallo @JBC50 welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

Welk merk en type versterkers heb je? Van KPN? of ander merk?

Indien van KPN de zwarte ronde of de witte ronde?

 


Hoi Allemaal,

Het is opgelost. Eindelijk!!! 

2 super wifi versterkers gekregen en we hebben mega goede wifi nu. Thanks KPN. Het lag aan de verouderde wifi versterkers! 

Bedankt allemaal voor het meedenken!

 

Groetjes Eva 

 


Hoi Allemaal,

Het is opgelost. Eindelijk!!! 

2 super wifi versterkers gekregen en we hebben mega goede wifi nu. Thanks KPN. Het lag aan de verouderde wifi versterkers! 

Bedankt allemaal voor het meedenken!

 

Groetjes Eva 

 

Hallo @Lautie heb je de superwifi2, die zwarte ronde dus, letterlijk gekregen of tegen een zeer aantrekkelijke prijs kunnen kopen?

Welk type ‘verouderde wifiversterkers had je? De witte vierkante?

 


Hallo @JanD . Experia V10 en 3 witte ronde versterkers. 


Ik kan me nauwelijks voorstellen dat u ze gekregen heeft. Ze zullen wel op de volgende factuur staan vermoed ik...


Beste allemaal

KPN heeft dit zeer netjes voor ons opgelost, laat ik het hier bij houden. Het heeft even geduurd en soms wat ergernis gekost, maar we hebben Wifi dat lijkt me dat t hier om gaat.

Deze topic mag van mij gesloten worden, het probleem is opgelost. 

Nogmaals hartelijk bedankt allemaal!!

Groetjes Eva 


Waarom is het zo moeilijk om transparant te zijn of dat je ze gekregen hebt of betaald? @Lautie 


Ik heb alle versterkers gereset en opnieuw geïnstalleerd. Nu werkt het weer.


Ik heb alle versterkers gereset en opnieuw geïnstalleerd. Nu werkt het weer.

Hallo @JBC50 ben jij dezelfde als @Lautie ???


@JanD Nee!