Skip to main content

Beste KPN, Al ruim 2 jaar ondervind ik problemen met mijn Glas verbinding thuis. ik heb een experiabox v10 modem met wifi. ik heb 1 netwerkkabel voor mijn tv in het modem zitten en 1 netwerkkabel voor mijn laptop. De verbinding zelf is prima met een speedtest maar de wifi is waardeloos. Nu heb ik mijn modem omgeruild via een postNL punt en zag ik dat ik een gebruikt modem er voor terug kreeg. Niet erg maar deze werkt nog slechter.. een download met 1,3 MB is echt verschikkelijk. Een videogesprek is niet haalbaar en als ik aan het internetten ben lijkt het wel of of ik met een inbelmodem verbinding heb. Het begint nu eigenlijk een beetje te irriteren dat ik glas heb maar de kwaliteit van 1997. Ik hoop dat er iemand is die mij hier mee kan helpen. 

Hoi @Scribbly , je haalt nu twee dingen door elkaar: glasvezel en wifi.

Een slechte wifi heeft niets met de glasvezel te maken, maar wel met de inrichting van je woning.

Waar staat je modem, waar is je apparaat waar je de wifi gebruikt? Wat is de afstand tussen die twee, wat zit er allemaal tussen (beton, leidingen, kasten, planten etc). Welke wifiband gebruik je (2,4 of 5GHz)?

Verder is het zo dat er veel verstorende factoren op de wifi kunnen optreden, zoals de wifi van buren, een slechte/oude magnetron of een vliegveld in de buurt. Je kan die niet allemaal elimineren, maar door de wifi-manager van KPN te raadplegen, kan je een hoop dingen uitsluiten.


Arjan, 

 

Dank voor je reactie. Dat klopt inderdaad het zijn 2 verschillende dingen. ik heb een huishouden en leef alleen. het modem zit op glas aangesloten en ik maak gebruik van 1 laptop, 1 tv en wat wifi apparaten. Via wifi ondervind ik dus een slechte verbinding. met het vervangende modem nog erger dan mijn vorige. de afstand tussen modem en device is 5m. Vol bereik. ook al sta ik er naast heb ik dezelfde problemen. wellicht iets minder maar nog steeds niet ok. 

 

Ik ben al 2 jaar bezig en heb diverse malen gesproken met een medewerker. er zijn lijn metingen gedaan en de wizzard helpt mij helaas ook niet 


Je zou eens kunnen kijken of je handmatig het wifi-kanaal kan wijzigen in je modem. Ik weet helaas niet of en hoe dat mogelijk is in een Experiabox, aangezien ik zelf een Fritz-box gebruik.


Hier heb ik ook al mee geexperimenteerd de een is beter dan de andere maar helaas niet het gewenste resultaat. met een 100Mbit verbinding verwacht je geen download van van nog geen 2Mbps


Waar staat je Experiabox? In de meterkast? Of ergens achter de TV tussen allerlei kabels en apparatuur? Dat zijn de twee slechtste plekken in huis voor de wifi.


Hij staat helemaal vrij in de meterkast en al zit er met een apparaat naast is er weinig verschil. Ook als ik hem er buitenplaats weinig verschil. hij is gewoon stuk. deze doet het nog slechter als mijn vorige. het was ook geen nieuwe. in de bijlage zie je 2 speedtest. 1 met kabel en 1 met wifi

 


Heeft u dit soort dingen in huis?

 


Nee, gebruik enkel wifi uit de experiabox 


Dat is wel een bijzonder iets...heb je toevallig een omvormer van zonnepanelen via wifi?


Nee heb ik ook niet. ik heb niks in de buurt wat storing kan veroorzaken. het wifi gedeelte lijkt mij gewoon niet goed in de 2e hands modem…. 


Hi @Scribbly! Ik kijk ook even mee. 

Als ik de verbinding bekijk zie ik inderdaad dat je op glasvezel zit en dat je 200 Mbit/s in je abonnement hebt zitten. 
Je geeft aan dat je een kabel in je laptop hebt zitten. Is die rechtstreeks bekabeld aangesloten? Zit er geen andere apparatuur tussen? Zo niet, zou je daar een speedtest op willen doen? Ik ben benieuwd welke snelheid daar uit komt. 

Mocht dat onder de 200 Mbit/s liggen op een rchtstreeks bekabelde verbinding, wil je dan ook je glasvezelpunt eens herstarten? 
Haal deze van de stroom af, wacht twee minuten en sluit hem weer aan. Als alles dan is opgestart, wil je dan nogmaals een bekabelde speedtest doen? Ik ben benieuwd!


Hoi sanne. 
 

dank voor je reactie. Met een bekabelde verbinding ondervind ik rechtstreeks geen problemen. Het zit hem echt in het wifi gedeelte. De speedtest is prima. 
 

ik heb mijn modem omgewisseld omdat deze niet goed was maar van deze is de wifi niet goed. Ik behaal max 2 mbit op een meter afstand


Check. Fijn dat het bekabeld wel goed zit. 

Als de wifi niet goed is van het modem zou ik verwachten dat hij helemaal niks deed, dus ik ben benieuwd wat het eindresultaat was van de Wifi Manager toen je deze doorlopen had. Wat gaf deze als advies? 

Vaak helpt het ook om de Wifi Manager nogmaals te doorlopen. Hij neemt de eerdere aanpassingen die gedaan zijn dan mee en zoekt naar een andere instelling of oplossing.


In wordt inmiddels al 3 jaar letterlijk van het kastje naar de muur gestuurd. Als ik er 1 meter vanaf zit en mijn wifi verbinding is 2 mbit. En via de kabel is het tussen 150 en 200 mbit. Waar gaat het dan mis.  Ik zal testresultaten doorsturen laterÂ